Drama Review : The Gifted - Graduation

Tuesday 15 December 2020

Director : Waasuthep Ketpetch

Writer : Waasuthep Ketpetch

Cast : Korapat Kirdpan, Wachirawit Ruangwiwat, Harit Cheewagaroon, Pattadon Janngeon, Atthaphan Phunsawat, Ramida Jiranorraphat, Napasorn Weerayuttvilai, Nattawat Finkler, Chanikarn Tangabodi, Phuwin Tangsakyuen, Apichaya Thongkham

Genre : Sci-fi / Thriller / Mystery / Drama

Running Episodes : 13 episodes

Release Date : 6 September – 29 November 2020

Production Company : GMMTV, Parbdee Taweesuk

Distributor : GMM 25

Trailer :

 

Sequel drama terbaik dari negara Thailand untuk tahun 2018, meneruskan kisah perjuangan Pawaret "Pang" Sermrittirong (Korapat Kirdpan) untuk hapuskan privilege student The Gifted di Ritdha High School supaya semua hak pelajar terbela dan mendapat peluang juga layanan yang sama rata. 

Untuk previous installment yang diadaptasikan dari filem pendek dan novel The Gifted karya Dhammarong Sermrittirong, misi Pang terhenti bila mereka semua gagal halang pengetua Supot Chueamanee (Wanchana Sawasdee) dalam meeting bersama Kementerian. Akibatnya, Namtaan (Apichaya Thongkham) terpaksa berpindah ke luar negara dek ibu dia risaukan keselamatan dia. 

Sebelum ni director Waasuthep Ketpetch bagitahu apa The Gifted program dan develop potential kesemua pelajar yang terpilih dan apa side effects mereka semua. So dalam sequel ni director tambah lagi watak baru baik dari Kementerian mahupun pelajar junior The Gifted dengan kuasa yang belum ada di The Gifted 1. Sayangnya pelajar-pelajar junior diserang virus NYX 88 yang mengakibatkan brain infection bila mereka menggunakan kuasa. 

Pengetua Supot ceritakan kepada Pang yang Kementerian adalah dalang wujudnya virus NYX 88 sebab mereka tak nak projek rahsia ni terbongkar dan mengancam negara suatu hari nanti. Bestnya dalam sequel ni bila kita boleh tahu sejarah The Gifted yang bermula 30 tahun lepas. Tapi cerita jadi mengelirukan dan berat bila future Grace (Chanikarn Tangabodi) merasuk tubuh Grace yang sekarang.

 

Like in my previous review, I did mentioned yang perspektif Pang dan pengetua Supot berbeza thus an adult, apa yang Pang perjuangkan ni bukanlah sesuatu yang besar pun tapi bila future Grace datang, baru nampak lah apa kesannya kepada negara bila wujud The Gifted. Tapi hujungnya Pang berubah pendirian pulak. Eh, so what’s the whole point of this mission? Pffttt I don’t know. Imagine layan 13 episod penuh dengan plot twist only to end up at square one. 

"Young people, at any given time, like to gather to make a social change. But do you know what their main problem is? Their ideology. One day they will find out that, even though their ideology is the same, their true desires aren't. They will argue, betray, and break up. It will take some time for them to learn, that an effective group is not formed based on the same ideology, but on the same interest." - Supot Chueamanee

Lagi bagus Pang pergi study supaya dapat grad dengan cemerlang dan figure out apa major course dia nak ambik bila dekat uni instead of buang masa menyusahkan pengetua dan cikgu-cikgu yang lain. Dah la dia selesaikan masalah kebanyakan masanya dengan guna emosi. Setahun pula tu terbuang bukan kerana covid-19 tapi kerana huru-hara diorang buat dalam previous season. Plot twist, bukan diorang yang buat. Bagi satu spoiler je boleh kan? 

Watak Mr. Pom (Chatchawit Techarukpong (Victor)) agak lemah dalam season 2 ni. Sama juga dengan watak Wave (Wachirawit Ruangwiwat), Claire (Ramida Jiranorraphat) dan Ohm (Harit Cheewagaroon) padahal kuasa diorang power masa Season 1. Tak sangka Wave still guna device untuk curi dengar conversation dalam bilik padahal dia power IT. Hack lah device watak-watak drama ni. Fast & Furious dah buat macam tu takkan lah Wave tak mampu lagi. Sebelum ni tak didedahkan apa kuasa si kembar Jack (Chayapol Jutamas) & Joe (Chayakorn Jutamas) jadi kali ni diorang ada screentime lebih sikit untuk show off kuasa diorang yang okay lahhhh. 

Visual dan sinematografi tetap ampuh dan cantik sama seperti season 1. Product placement kali ni lebih tersusun dan relate dengan jalan cerita so tak nampak annoying. Siap ada cerita pendek tersendiri pula di hujung episod. Background music The Gifted franchise cool macam drama dia jugak sebab dia ada music tersendiri. Bila keluar music tu rasa misteri dan saspen tu timbul. Kudos to the team! 

Tak pasti akan wujud Season 3 The Gifted ataupun tak sebab belum ada official announcement ataupun sebarang hint diorang bagi. Sepatutnya Season 2 diorang chill je sembang pasal setahun yang hilang tu dan masukkan half je konflik ataupun sembang tentang sejarah The Gifted 30 tahun lepas. Biar fans and audience betul-betul kenal dan connected dengan semua watak. Masuk Season 3 tambah sikit lagi konflik dari Kementerian pula. Season kemudiannya pandai-pandai la kembangkan. Orang kata biar lambat, asal mantap. Baru la nampak steady as a franchise. 

Tapi apa boleh buat, nasi dah jadi bubur kan? Makan je lah. Quite disappointed but not bad lah untuk layan sebab banyak social message dan life lesson dalam drama The Gifted Graduation ni. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 7/10

4 comments

  1. lastly baru tau namtarn di paksa utk berhenti sekolah sbb klu dia ada, rahsia akan cepat terbongkar! geram ja

    ReplyDelete
  2. macam penah tngk snipet kat FB.. tapi tak pasti x ingat citer apa..
    tengok macam lebih kurang yang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu la pulak kalau dah pernah keluar TV sebab takde TV dekat rumah hehe

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.