Jaga-jaga Wanita Bujang, Anda Juga Berisiko Dapat Masalah Kesuburan, Endometriosis!

Wednesday 5 August 2020

masalah endometriosis
Klik gambar untuk ke website Hello Doktor untuk lebih banyak artikel kesihatan

Penyakit endometriosis adalah masalah yang sering melanda kaum Hawa, dan ia juga berpotensi mengganggu sistem pembiakan seseorang wanita.

Namun, bagaimana pula halnya bagi si gadis yang belum berkahwin?

Sekiranya perkara ini menjadi suatu persoalan buat anda, teruskan membaca kerana artikel ini bakal mengupas isu tersebut.

Apa itu endometriosis?

wanita

Endometriosis adalah gangguan yang menyakitkan di mana tisu yang serupa dengan tisu yang biasanya melapisi bahagian dalam rahim wanita, endometrium tumbuh di luar rahim.

Endometriosis selalunya melibatkan ovari, tiub fallopio dan tisu yang melapisi pelvis wanita dan jarang bagi tisu endometrium boleh merebak di luar organ pelvis.

Dengan endometriosis, tisu seperti endometrium akan menebal, pecah dan berdarah pada setiap kitaran haid. Tetapi kerana tisu ini tidak mempunyai cara untuk keluar daripada badan, ia menjadi terperangkap.

Apabila endometriosis melibatkan ovari, sista yang disebut endometrioma mungkin boleh terbentuk.

Endometriosis boleh menyebabkan kesakitan yang kadang-kadang boleh menjadi agak kronik terutamanya semasa haid. Masalah kesuburan juga mungkin timbul. Namun jangan risau, kerana terdapat rawatan yang mampu membantu.

Tisu-tisu yang terperangkap di pelvis anda boleh menyebabkan:

  • Berlakunya kerengsaan
  • Pembentukan parut
  • Sakit yang teruk semasa haid anda
  • Mengalami masalah kesuburan
Endometriosis adalah keadaan ginekologi yang biasa, yang mempengaruhi sehingga 10 peratus wanita. Anda tidak keseorangan jika mengalami gangguan ini.

Gejala-gejala utama penyakit endometriosis

Walaupun para wanita banyak mengalami kekejangan semasa haid, namun mereka yang mengalami endometriosis biasanya menggambarkan kesakitan haid yang jauh lebih teruk daripada biasa.

Kesakitan juga boleh meningkat dari masa ke masa. Tanda-tanda dan gejala endometriosis yang sering terjadi termasuk:

  • Haid yang menyakitkan (senggugut): Kesakitan dan kekejangan pada pelvis mungkin bermula sebelum dan berlanjutan beberapa hari sehingga haid. Anda juga mungkin mengalami sakit bahagian belakang dan perut.

  • Sakit ketika melakukan persetubuhan: Kesakitan semasa atau selepas hubungan seks adalah kerap berlaku buat wanita dengan endometriosis.

  • Sakit dengan pergerakan usus atau ketika membuang air kecil: Anda kemungkinan besar mengalami gejala ini semasa haid.

  • Pendarahan haid yang berlebihan: Anda mungkin mengalami haid yang berat sekali.

  • Kemandulan. Kadang-kadang, penyakit endometriosis pertama kali didiagnosis pada mereka yang mencari rawatan untuk masalah kemandulan.
Antara tanda dan gejala lain ialah anda mungkin mengalami keletihan, cirit-birit, sembelit, kembung atau loya, terutamanya semasa haid.

Tahap kesakitan anda tidak semestinya merupakan petunjuk yang boleh dipercayai mengenai tahap keadaan masalah ini. Anda mungkin mengalami endometriosis ringan dengan kesakitan yang teruk, atau anda mungkin mengalami endometriosis yang kronik dengan kesakitan yang sedikit.

Endometriosis kadang-kadang disalah anggap sebagai masalah lain yang boleh menyebabkan sakit bahagian pelvis, seperti penyakit radang pelvis (PID) atau sista ovari. Ia juga mungkin dikelirukan dengan sindrom iritasi usus (IBS), keadaan yang menyebabkan serangan cirit-birit, sembelit dan kekejangan perut.

Apakah endometriosis boleh berlaku terhadap wanita belum berkahwin?

sakit perut ketika haid

Ya, masalah ini sememangnya boleh berlaku terhadap wanita belum berkahwin asalkan mereka sudah akil baligh, mana-mana wanita pun berisiko terhadap endometriosis.

Semasa kitaran haid, badan anda akan melapisi lapisan rahim dan ini membolehkan darah haid mengalir daripada rahim anda melalui bukaan kecil di serviks dan keluar melalui faraj anda.

Punca sebenar endometriosis masih tidak diketahui, dan terdapat beberapa teori mengenai penyebabnya, walaupun tidak ada satu pun teori yang terbukti secara saintifik.

Salah satu teori tertua adalah mengenai endometriosis berlaku kerana proses yang disebut menstruasi retrograde. Ini berlaku apabila darah haid mengalir kembali melalui tiub anda ke rongga pelvis dan bukannya keluar daripada badan anda melalui faraj.

Teori lain adalah bahawa hormon mengubah sel di luar rahim menjadi sel yang serupa dengan sel yang melapisi bahagian dalam rahim, yang dikenali sebagai sel endometrium. Ini juga mungkin berlaku kerana sel-sel di perut anda tumbuh dari sel-sel embrio, yang dapat berubah bentuk dan bertindak seperti sel-sel endometrium.

Sel-sel endometrium yang dipindahkan ini mungkin berada di dinding pelvis anda dan permukaan organ-organ pelvis anda, seperti pundi kencing, ovari, dan rektum anda. Mereka terus tumbuh, menebal, dan berdarah sepanjang kitaran haid anda sebagai tindak balas terhadap hormon kitaran haid.

Masalah endometriosis ini juga mungkin berkaitan dengan genetik atau toksin di persekitaran.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

3 comments

  1. im always scare of this things..tapi biasa la bila tak kwen rasa mcm .. ahh takpe kot..xde pape kot... padahal kita yg single pon kena jaga jgk dalaman kan

    ReplyDelete
  2. selalu rasa takut dengan penyakit ni...gerun bila fikir benda yang melibatkan dalaman ni..

    ReplyDelete
  3. info yang bagus.. bukan yang dah kahwin je, yang bujang pun kena jaga-jaga..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.