Movie Review : Battle Royale

Thursday 6 August 2020


Director : Kinji Fukasaku
Writer : Kenta Fukasaku
Cast : Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda, Takeshi Kitano, Chiaki Kuriyama, Tarō Yamamoto, Masanobu Andō, Kou Shibasaki
Production Company : Battle Royale Production Committee
Distributor : Toei Company
Genre : Action / Thriller
Running Time : 113 minutes
Release Date : 16 December, 2000
Trailer :


Battle Royale ataupun Batoru Rowaiaru diadaptasikan dari novel karya Koushun Takami yang diterbitkan pada tahun 1999. Mengisahkan tentang sekumpulan pelajar sekolah dari kelas 3-B yang dipilih secara rambang oleh bekas guru kelas mereka, Kitano (Takeshi Kitano) untuk dibawa ke sebuah pulau. Mereka perlu bertarung sehingga mati sehingga lah muncul seorang sahaja juara untuk dihantar pulang. 

Idea gila ni datang dari Kerajaan Jepun untuk menangani masalah recession yang berlaku ketika itu. Tidak ada undang-undang atau criminal charges yang akan dilaksanakan terhadap mereka yang terlibat. Well, basically in my era it was called The Purge.


Bezanya dalam movie The Purge, kalau nak selamat stay dalam rumah dan ada masa yang cukup untuk prepare sama ada untuk pertahankan diri atau menyerang since it is an annual event. Malangnya untuk pelajar dalam movie Battle Royale ni mereka akan diberikan perkakas dan alatan mengikut nasib. Kalau dalam beg yang diberikan tu ada penutup periuk, maka penutup periuk la senjata yang akan digunakan sepanjang berada di pulau tu. Berdendam betul cikgu dia lepas kena tikam dekat paha dalam kelas.

Masing-masing dikawal oleh askar Japan Self Defense Forces dan bekas guru kelas dengan tracker yang dipakaikan di leher masing-masing. Kalau ada yang langgar peraturan, tracker tu akan meletup. Dalam masa 3 hari di pulau, semua pelajar kena bertarung hingga mati. Tapi ada je yang pilih untuk bunuh diri sebab tak sanggup membunuh.

If life is a game then why bother make Battle Royale????

Since konsep movie ni membunuh dan survival skills, memang tak sesuai lah untuk yang berhati lemah. Movie ni pun banyak kontroversi masa release sebab tak sesuai untuk tayangan umum dan pelakon kebanyakannya berusia 15 tahun. Beberapa negara ban movie ni untuk ditayangkan disebabkan terlampau ganas. 

Tak la ganas ataupun gore sangat even darah pun macam air sirap je tapi watak-watak dalam tu macam gelojoh. Semua la nak ditembaknya, semua nak dibunuhnya. Tak sempat nak suspense, watak tu dah mati dah. Ending pun macam kelakar. What’s the point of living kalau jadi gila? Ada yang berjaya tapi kena repeat balik tahun depan. Duhh?


Scene Kitano tanya pelajar dalam tu tahu tak pasal Battle Royale and I was like, dude it's an annual event. Masa awal movie boleh tengok berapa ramai reporter tunggu survivor keluar dari pulau puaka tu. Siap broadcast dekat TV lagi. Lagi kelakar siap ada website and mind you this is not dark web or such pfftt.

Ada scene hacker group found out yang tracker tu ada mic tapi ada banyak scene diorang menjerit, sembang pasal plan nak buat bom dan celebrate diorang berjaya cipta bom is too funny to even believe army force doesn't have clue what is happening.


Tapi plot movie ni memang kelakar dari awal pun sebab budak pertama yang dapat beg dalam kelas tu patutnya dah boleh bunuh half dari kelas tu sebab dia yang first keluar. Dia boleh shoot dekat depan pintu tu je. Tak payah buang masa go through 2 jam lebih. Dah la memasing tak pandai menembak. Kalau kena tembak pun tak pandai mati. Yang kena tembak sampai 10 peluru tak keluar darah banyak pun tapi yang kena tempias peluru beria berdarah sampai pengsan tak larat nak jalan. Haloh halohhhh


For visual cannot comment much about it sebab zaman 2000 so tak lah cantik sangat even props pun funny to me. Scene student jatuh dari tebing tu nampak sangat team production guna patung. VFX surely expensive so patung pun boleh. Music score okayish. 

Director Kinji Fukasaku bagitahu dalam interview yang dia dapat inspirasi untuk buat movie Battle Royale bila dia teringat pengalaman dia waktu Perang Dunia Kedua bila mereka guna mayat sebagai pelindung dan bersihkan kemudiannya untuk selamat. Dari situ dia mula faham limitation dalam persahabatan. So dalam movie ni boleh nampak watak mana yang betul-betul sayang kawan dan watak mana dengan mudahnya bunuh kawan semata untuk keluar dari pulau tu.


Untuk berlakon dalam movie Battle Royale, seramai 6,000 pelakon pergi untuk sesi uji bakat dan 800 yang terpilih di pusingan akhir perlu jalani latihan fizikal sampai la 42 orang sahaja yang layak. Dalam movie ni tak lah banyak sangat scene lari sana sini sebab bersilih ganti dengan scene menyorok, membunuh lepastu sembang pasal cinta. 15 I tell ya. So tak faham apa perlunya physical training? Plus movie genre action macam ni siapa yang pentingkan mutu lakonan? Kita nak tengok action but what was delivered is not something that I expected.


The one that hit me after watching this movie and also The Purge or whatever movie with the same concept with Battle Royale is this situation, this idea of surviving will happened in our real life. Just a matter of time. The question is when? 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 3.4/10

9 comments

  1. aahhh mamat dalam death note tu, time ni dia tengah hot..haha

    tapi konsep movie ni tak sesuai bila diorang ambil pelakon bawah umur pastu dok buat adengan ganas pula.

    ReplyDelete
  2. klo AD memang tengok half way je..hahah

    ReplyDelete
  3. if u put the similar as THE PURGE ..
    i step down.. tak mampu nak tgk.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. pernah tgok filem ni di channel Boo...tp x tgok sampai habis....

    ReplyDelete
  5. pernah tengok citer ni... sampai habis. bagi peminat genre thriller macam saya, ni kira okay lagi. tak ganas sangat. cuma untuk bawah umur tu tak sesuai la

    ReplyDelete
  6. aduhh ngeri la tgk cite mcm ni

    ReplyDelete
  7. Tak boleh la nak tonton. walaupun serba serbi nampak fake dan tak real tapi kalau di layan dari awal filem ni memang ngeri jugak la kot..kan?

    ReplyDelete
  8. part last yang Farhana bubuh tu tetang survival tu memang buat kak sha berfikir..
    kalaulah perkara macam dalam filem ini jadi, macam mana nak survive..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.