Movie Review : Yaara

Monday 3 August 2020


Director : Tigmanshu Dhulia
Writer : Tigmanshu Dhulia
Cast : Vidyut Jammwal, Shruti Haasan, Amit Sadh, Vijay Varma, Kenny Basumatary, Ankur Vikal, Sanjay Mishra
Production Company : Tigmanshu Dhulia Films, Azure Entertainment
Distributor : Zee5
Genre : Crime / Drama
Running Time : 130 minutes
Release Date : 30 July 2020
Trailer :


Remake dari movie French, A Gang Story yang ditayangkan pada tahun 2011 membawa kita pada kisah persahabatan dan pengkhianatan antara Phagun (Vidyut Jammwal), Mitwa (Amit Sadh), Rizwan (Vijay Verma) dan Bahadur (Kenny Basumatary). Kisah Yaara bermula pada tahun 1990 di bandar Delhi dan kemudiannya flashback dari tahun 1950-an di Jaisalmer, Rajashtan. 


Dari kecil lagi mereka berempat dibawa masuk ke dalam Chaukdi Gang oleh Chaman (Sanjay Mishra) dan dinamakan Awesome Foursome untuk kerja-kerja haram menyeludup di sempadan India dan Nepal. Jalan cerita bergerak seiring dengan masa sampai lah mereka berempat besar kemudiannya kehilangan Chaman bila mereka semua setuju untuk rompak bank di Patna. 


Phagun pula balas dendam dengan Thakur dan bawa orang kanan Thakur, Fakeera (Ankur Vikal) masuk dalam geng mereka berempat. Dia perlukan kemahiran Fakira walaupun susah untuk Mitwa percaya dengan orang luar. Tak lama kemudian, Phagun jatuh cinta dengan Sukanya (Shruti Haasan) kemudian setuju untuk bantu gerakan rebel di kampung tu. 

Tanpa sedar bahaya menanti mereka berempat kemudiannya dipenjarakan di penjara yang berasingan. Mereka semua syak Fakira yang berpaling tadah dan jual maklumat dekat polis kemudian lari ke luar negara. Bila Phagun mula anggap Sukanya buang dia dari hidup, setahun kemudian Sukanya datang dan minta maaf. 


Sukanya baru dapat kekuatan untuk keluar dari rumah dan berjumpa dengan Phagun lepas dia ditangkap kemudian dirogol tanpa belas. Sepanjang 9 tahun dalam penjara, Sukanya selalu datang melawat dan ajar Phagun melalui buku-buku yang dibawa bersama. Lepas keluar dari penjara, Phagun start bisnes selepas berjumpa kembali dengan Bahadur dan Rizwan dan berkahwin dengan Sukanya. 


Tapi lepas 20 tahun, Mitwa datang minta bantuan mereka bertiga untuk loloskan diri dari banyak pihak termasuk polis. JCP Jasmeet Singh (Mohammed Ali Shah) dah bagi amaran serahkan Mitwa kepada dia supaya perkara ni tak jadi lebih buruk. Tapi mereka bertiga lebih sayangkan persahabatan. 

Patutnya mereka bertiga tak perlu susah payah selamatkan Mitwa pun sebab kalau ikutkan tempoh tahanan mereka berempat, Mitwa paling sikit selama 4 tahun je. Phagun – 10 tahun, Bahadur dengan Rizwan pula 7 tahun. Since dia paling sikit dan perangai masih lagi sama, biar je la dia dekat dalam penjara. Kalau rindu dengan Mitwa, jumpa je la dalam penjara macam Sukanya pergi melawat Phagun. 


Bila mereka bertiga beria nak selamatkan Mitwa, jadi tak boleh nak connect dengan friendship atau rasa kesian bila masuk second half sebab masing-masing cari pasal. Kalau Phagun marah Sukanya tak datang melawat dia sampai setahun, kenapa dia tak marah dekat Mitwa bila tak pernah langsung datang jenguk dia? Lepas 20 tahun, datang bawa masalah. 

Lakonan semuanya bagus especially Vidyut sebab kita dah biasa tengok dia jadi action stunt hero tapi kali ni dia lebih tonjolkan talent dia. Chemistry dengan Shruti pun menjadi. Visual cantik dengan lighting, framing shot dan transition yang smooth dari Rishi Punjabi. Music score pun not bad cuma momentum cerita tu la lambat sikit nak tarik perhatian. Dialog pun biasa je. Nasib baik plot twist dari director Tigmanshu Dhulia menjadi. 


Mungkin lagi menarik kalau team production buat Mitwa datang tapi mereka bertiga bergaduh antara nak selamatkan ataupun biarkan Mitwa dihukum dengan flashback jadi justifikasi keputusan mereka. Kena la dengan tajuk dan tema yang diketengahkan. What do you guys think?

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 6.7/10

5 comments

  1. dirogol tanpa belas kasihan?
    gila laaaaaa

    ReplyDelete
  2. padu ni cerita ni nampak dari review

    ReplyDelete
  3. Selalunya kalau layan filem hindi suka filem seram, cinta dan comedy. Kalau filem jenayah macam ni memang tak layan. selalu tertido je.. Hahah

    ReplyDelete
  4. suka pula dengan phagun sebab boleh terima sukanya lepas apa yg terjadi

    ReplyDelete
  5. part mitwa tu setuju sangat.. hukuman ringan lepas tak datang melawat..
    Muncul je bawa masalah.. elok biar kena tangkap je..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.