Book Review : Mental

Monday 2 September 2019



Penulis : Shaz Johar
Penerbit : FIXI
Helaian : 299 mukasurat/ 36 bab
Genre : Misteri
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – November 2012
Cetakan Kedua – Disember 2012
Cetakan Ketiga – Mac 2013
Cetakan Keempat – April 2013
Cetakan Kelima – September 2013
Cetakan Keenam – April 2014
Cetakan Ketujuh – Mei 2014
Harga : RM 20
Sinopsis :

 

Review:
Antara novel betseller circa 2012 hingga 2014. Baru sekarang dapat baca kisah di sebalik Mental ni. Mengisahkan tentang Maya yang bekerja sebagai orang gaji di rumah Tuan Jin, Sierra dan dua orang anak – Rashid dan Nia.

Cerita bermula bila Maya larikan diri dari rumah gila bila dia dah tak tahan dan jumpa dengan Kisha di bus stop yang dah 5 tahun tunggu kekasih hati datang. Maya rasa Kisha buat kerja sisa-sia tapi Kisha okay je sebab dia dah biasa hidup macam tu.

Maya pun buka cerita tentang kehidupan dia di rumah gila sebab dia nak share beban yang dia tanggung. Lagipun dia bukannya jumpa Kisha lepas ni sebab tu syarat dia bercerita. Kalau jumpa pun buat tak kenal je.

Tuan Jin bukan setakat majikan dia tapi ada hubungan sulit juga dengan Maya. Setiap hari jam 11 pagi Tuan Jin akan balik untuk dapat ‘habuan’ dia. Puan Sierra pula selalu sakit dan busy dengan kerja dekat luar. Rashid ada penyakit BIID – Body Integrity Identity Disorder bila dia benci dengan mana-mana anggota tubuh badan dia. Macam kes Rashid dia benci dengan tangan kanan dia sebab dia kata tangan tu buruk dan kepunyaan hantu. Nia pula cuba untuk belajar agama Kristian.

Image result for biid

Hari Maya penuh dengan kerja rumah dan kena layan kerenah semua ahli keluarga Tuan Jin. Hari cuti pula dia luangkan masa dengan Benjamin, jiran sebelah rumah yang syok dengan dia. Maya suka jugak tapi takut kalau Tuan Jin dapat tahu. Tambah pula Rashid bagitahu Benjamin bunuh orang gaji dia, Yanti.

Rashid selalu ugut Maya untuk potong tangan kanan dia kalau tak, Rashid hantar gambar Maya dengan Tuan Jin tengah overtime. Dalam usaha untuk ubatkan Rashid, Dr. Salman cuba untuk berjumpa dengan Maya sebab nak korek tentang Raudhah yang hilang beberapa tahun yang lalu.

Jalan cerita first half novel Mental ni banyak berkisar tentang keluarga Tuan Jin dan hubungan Maya dengan Benjamin. For me, watak Maya agak annoying. Dia nampak macam konservatif dan orthodox tapi justify perbuatan diri dia supaya nampak normal padahal dia pun sama gila je dengan keluarga Tuan Jin.

Entah apa masalah dia dengan Puan Sierra entah. Kalaupun Puan Sierra nak bercerai dengan Tuan Jin tu bukan masalah dia. Bak kata Puan Sierra, kalau dia tak dapat companionship dari Tuan Jin macam apa yang dia harapkan di awal perkahwinan, kenapa Maya nak sibuk? Maya jugak perosak kebahagiaan Puan Sierra dan Tuan Jin.


Penulis terlampau banyak elaborate details yang tak perlu sampai rasa draggy bila baca novel ni. Sudahnya baca dialog je itupun menyampah dengan karakter Maya sebab monolog dan dialog dia tak bagi impak kepada cerita pun. Cuma merapu dan bermain dengan perasaan sendiri je.

Sayang sebab penghujung cerita ni ada plot twist yang agak mindblowing walaupun predictable dekat beberapa bab sebelum tu. Nak sampai ke penghujung cerita tu agak seksa lah sebab nak kena hadap perangai Maya dulu. Suka baca part Maya dengan Benjamin sebab watak Benjamin agak cantik diolah, nampak bijak dan penyabar.

All in all I lega dah habis baca novel ni. Kalau penulis kembangkan banyak sikit cerita di hujung dan tambah lagi misteri Raudhah dan Maya, tambah lagi part Benjamin maybe lagi menarik. Hujung cerita je ada genre misteri tu, awal cerita lebih kepada drama dengan vulgar scenes which not so recommended.

1. Author +0.6, 2.Plot +0.5, 3. Genre +0.5, 4.Social Message +0.2, 5. Personal Thought  +0.4= 2.2/5

3 comments

  1. banyak buku Shaz Johar ni tapi baru sempat baca siri Nota je

    ReplyDelete
  2. Ending dia ohsem.. memang cerita dengan tajuk tu kenalah.. mental jadinya baca novel ini.. kikiki..

    ReplyDelete
  3. sy baca novel ni 2 tahun lepas. ending dia buat sy sakit kepala je hahaha lol

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.