Movie Review | Madame Web (2024)

Sunday 17 March 2024


Director: S. J. Clarkson
Writers: Kerem Sanga, Matt Sazama, Burk Sharpless, Claire Parker, S. J. Clarkson
Cast: Dakota Johnson, Sydney Sweeney, Isabela Merced, Celeste O'Connor, Tahar Rahim, Mike Epps, Emma Roberts, Adam Scott
Production Companies: Columbia Pictures, Di Bonaventura Pictures, Marvel Entertainment, TSG Entertainment
Distributor: Sony Pictures Releasing
Genre: Superhero
Running Time: 116 minutes
Release Dates: 12 February 2024 (Regency Village Theatre), 14 February 2024 (United States)
Trailer :


Kisah bermula dengan babak ekspedisi Constance Webb (Kerry Bishé) yang ingin mencari sejenis labah-labah yang mempunyai kebolehan untuk merawat. Constance ditemani oleh Ezekiel Sims (Tahar Rahim) sebagai penjaga ekspedisi di hutan Amazon, Peru. Kerana tamak, Ezekiel bunuh semua yang terlibat dalam ekspedisi tersebut termasuklah Constance setelah labah-labah yang dicari berjaya dijumpai. Constance sempat melahirkan anaknya, Cassandra Webb sebelum meninggal dunia dengan bantuan orang hutan. 

30 tahun kemudian, Cassandra bekerja sebagai paramedik di kota New York bersama rakan sekerjanya, Ben Parker (Adam Scott). Dalam operasi menyelamatkan mangsa kemalangan, Cassandra terjatuh dalam laut dan hampir mati namun berjaya diselamatkan oleh Ben. Selepas insiden tersebut, Cassie mula mengalami perkara aneh di mana dia mendapat bayangan tentang masa depan dan kebanyakannya adalah tragedi yang akan berlaku terhadap orang sekelilingnya. 


Awalnya Cassie menganggap perkara tersebut cuma déjà vu ketika berlaku di majlis baby shower Mary Parker (Emma Roberts) tapi setelah rakan sekerjanya meninggal seperti yang digambarkan dalam bayangan tersebut, Cassie tak boleh ambil ringan apabila mendapat bayangan tentang tiga orang remaja perempuan yang akan dibunuh oleh seorang lelaki dalam suit hitam. 

Anehnya, tiga orang remaja tersebut - Julia Cornwall (Sydney Sweeney), Anya Corazon (Isabela Merced) dan Mattie Franklin (Celeste O'Connor) pernah berjumpa dengan Cassie sebelum ini. Cassie mengambil keputusan untuk pergi ke Amazon untuk mencari tahu tentang keadaan dirinya dan pertalian lelaki misteri tersebut. 


Naskhah Madame Web arahan S. J. Clarkson adalah installment keempat dalam Sony's Spider-Man Universe (SSU) selepas Venom (2018), Venom: Let There Be Carnage (2021) dan Morbius (2022). Installment pertama untuk SSU di mana mempunyai watak wanita sebagai superheroes dan peran utama sepanjang 116 minit. 

Lakonan Dakota Johnson sebagai Cassie yang hidup sendirian dan tak pernah mendapat kasih sayang ibu sejak kecil tampak bagus. Dinamik yang kuat juga bila Dakota berkongsi screentime dengan Adam Scott sebab karakter yang chill dan kelakar, pairing tu nampak balance sebab tak semua babak Dakota mampu portray watak Cassie sebaiknya. 


Kalau personaliti Spiderman lebih relaks, spontan dan kelakar, berbeza dengan Madame Web yang serius dan sering teragak-agak untuk ke hadapan. It's a completely different experience when watching this movie. I tengok tanpa expectation sebab banyak dah negative review even masa Dakota promote filem Madame Web pun dia banyak roast filem ni. Tapi filem ni not bad lah untuk layan sebab seronok juga tengok perkembangan Cassie dari manusia biasa berubah kepada superhero. 

Kenapa I cakap pasal Spiderman bila sembang pasal Madame Web adalah sebab pertalian antara Cassandra Web dengan Ben Parker. Tak pasti lah kalau in future akan ada pertemuan antara Madame Web dengan Spiderman ataupun tidak memandangkan filem ni gagal mencuri perhatian sebab dalam komik Madame Web yang banyak membantu Spiderman dan Spider-woman nanti. Yang pastinya dalam filem ni, Cassie yang bantu Mary Parker lahirkan Peter Parker dengan selamat gara-gara bayangan yang dia dapat. 


Tak tahu kenapa barisan penulis Madame Web tak guna material utama iaitu pertalian Madame Web dengan Spiderman untuk filem ni tapi bergerak sebagai spin-off. You guys have something so powerful and strong to begin with. Dakota pun bagitahu skrip asal ada babak Madame Web berjumpa dengan The Amazing Spiderman tapi skrip kena rombak banyak. Jalan cerita Madame Web bergerak sebagai jalan cerita tipikal superhero dengan dialog dan watak antagonis yang lemah.

Sinematografi dari Mauro Fiore dan music score yang dimasukkan dalam Madame Web menjadi tarikan utama naskhah tayangan Sony Pictures Releasing. Tak ada perbezaan antara bayangan yang Cassie dapat dan dunia sebenar sekaligus buatkan kita faham kekeliruan dan perasaan rimas dan helpless yang dialami Cassie. 


Walaupun masa depan Madame Web tak terjamin lagi tapi I enjoy juga layan filem yang mengangkat realiti sebenar kehidupan paramedik di kotaraya. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.6/10

1 comment

  1. Movie dengan heroinnya perempuan. Kesian juga pendukung utama ni ya sebab tak dapat kasih sayang ibu masa kecik. Oh ada pertalian dengan Spiderman rupanya....

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.