Movie Review | Budak Flat (2023)

Sunday 17 March 2024


Pengarah: Eugene Lim, Woo Ming Jin, Faizal Ishak 
Penulis Skrip: Nazri Vovinski, June Tan
Pelakon: Zahiril Adzim, Pablo Amirul, Nabila Huda, A.R. Badul, Ku Faridah, Razak Ahmad, Aaron Aziz, Joyce Harn, Yung Raja, Balan Kash, Azri Sabri, Deen Maidin, Syanie Hisham, Li Yang Tan
Syarikat Produksi: Skop Productions, Jazzy Pictures, SECTION 5
Pengedar: Amazon Prime Video
Genre: Aksi / Thriller
Durasi Tayangan: 104 minit
Tarikh Tayangan: 16 November 2023
Trailer:


Budak Flat mengisahkan persengketaan antara dua beradik – Aman (Zahiril Adzim) dan abangnya, Riz (Pablo Amirul). Di flat tersebut, mereka dijaga oleh Chief (Deen Maidin) yang bukan saja bertindak sebagai ketua malah menghasilkan dadah di makmal kepunyaannya. Hasil jualan dadah menggunakan formula ciptaannya banyak membantu penduduk di situ. Ada yang membantu Chief seperti Mak Pidah (Syanie) dan ada juga yang mengecam seperti Mak Leha (Ku Faridah) namun tidak menghalang sepenuhnya. 

Aman baru sahaja keluar dari penjara dan mengetuai gang yang menjalankan bisnes haram seperti seludup dan menjual barangan ciplak. Sementara Riz pula ketua kepada gang yang lainnya dan juga tokan dadah kepunyaan Chief. Mereka berdua berlainan prinsip dan sering bertelagah tambahan pula selepas Jojo (Nabila Huda) yang dahulunya bercinta dengan Aman buat keputusan untuk kahwin dengan Riz. 


Konflik berlaku apabila Aman dituduh membunuh Chief kerana ingin merampas kuasa lalu Boss X (Aaron Aziz) mencadangkan agar Aman cari pembunuh sebenar jika betul dia tak bersalah. Jika dia gagal bawa bukti dalam masa 10 hari, Aman perlu bekerja dengan Riz selamanya. Satu hal yang tak mungkin akan berlaku dalam hidup Aman iaitu tunduk dengan arahan abangnya. 

Naskhah aksi thriller arahan pengarah trio - Eugene Lim, Woo Ming Jin dan Faizal Ishak memaparkan sisi gelap di rumah pangsapuri yang terletak di kotaraya. Sesuatu yang unik, segar dan mengejutkan bila production team berani ketengahkan suasana kehidupan penduduk flat. Sebelum ni kalau berlatarkan dunia gelap atau gangster mesti berlatarkan Kampung Baru tapi kali ni penulis keluar dari dunia tipikal tersebut. Siapa sangka penduduk flat guna duit haram untuk jaga kawasan tersebut sampai ada makmal dadah sendiri. 


Dalam filem ni ada ramai barisan pelakon untuk membawakan watak-watak yang wujud di kawasan rumah flat tersebut tapi tak susah pun untuk semua watak yang ada melekat dalam kepala. Mungkin sebab masing-masing berjaya deliver sampai meninggalkan impak yang kuat walaupun ruang yang diberikan agak terhad. 

Lagu tema berjudul Budak Flat dari Aman Ra mengukuhkan sinergi bersama sinematografi yang memaparkan realiti kehidupan di kawasan pangsapuri. Lif selalu rosak, terputus bekalan air atau baju yang tersangkut di piring Astro antara props dan latar yang tepat. 


Walaupun I suka dengan kualiti teknikal yang ada tapi jalan cerita filem Budak Flat terbitan Skop Productions macam mengelirukan juga sebab penduduk flat tak kisah ada makmal dadah atau urusan jual-beli sama ada secara tertutup atau terbuka di flat tersebut. Kalau betul pun hasil jualan dadah tu banyak membantu komuniti di situ, kenapa masalah lif dan air tak mampu dibendung? Nak kata komuniti dekat situ hidup mewah dan selesa pun tak juga, ada yang berantakan gara-gara dadah. 

Personally, I tak suka babak klimaks sehingga ke penghujung cerita sebab dari genre thriller tiba-tiba bertukar kepada drama. Itupun elemen drama tak buatkan kita beremosi sebab pengarah terus drop out watak dan babak tu. Tiba-tiba semua dah semangat nak berperang dan untuk babak tu juga mungkin akan muncul sekuel kepada filem Budak Flat sebab nak bertarung dengan musuh lebih besar. 


Plot tercetusnya konflik tu pun macam ehhh juga lah sebab kenapa Riz beria nak tuduh Aman bunuh Chief sebab nak rebut kuasa sedangkan Chief memang nak Aman jadi ketua pun. Betul lah Sotong (Balan Kash) cakap yang Riz ni akal cetek. Benda mudah pun tak boleh nak hadam. 

'Orang nak kau jadi ketua, kau taknak. Kalau flat kita ni ada ketua, takde lah kita pecah-belah. Ini tak, asyik bergaduh je.' - Chief


Anyway, Budak Flat is a good watch. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.8/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.