Drama Review | Hidden Love (2023)

Sunday 10 March 2024

Director: Lee Ching Jung

Writers: Zhu Yi, Shen Fei Xian

Cast: Zhao Lusi, Chen Zheyuan, Victor Ma, Zeng Li, Qiu Xinzhi, Wei Xiao, Qi Tianqing, Wang Yilan, Gu Shuqi, 

Production company: Wajijiwa Entertainment

Distributor: Netflix, Youku 

Genre: Romance / Drama 

Running Episodes : 25 episodes (45 minutes per episode)

Release Date: 20 June – 6 July 2023

Trailer : N/A

Hidden Love mengisahkan tentang perasaan suka dan cinta Sang Zhi (Zhang Xi Wei) terhadap Duan Jiaxu (Chen Zheyuan) yang pertama kali muncul dalam hidupnya ketika di sekolah rendah. Duan Jiaxu adalah kawan baik abangnya, Sang Yan (Victor Ma) dan merupakan rakan sebilik di universiti. 

Menginjak ke sekolah menengah, Sang Zhi semakin rapat dengan Duan Jiaxu kerana lelaki tersebut menjadi mentornya untuk subjek fizik. Kerana persahabatan mereka, Sang Zhi minta Duan Jiaxu berjanji supaya beritahu dia sekiranya sudah ada teman wanita kelak. Jiaxu pulang ke Yihe setelah tamat pengajian di Nanwu dan bekerja di sebuah syarikat sebagai game designer. 

Kerana perasaan dia terhadap Jiaxu, Sang Zhi juga ingin melanjutkan pelajaran ke universiti di Yihe dalam major yang sama. Malangnya dia terdengar perbualan telefon abangnya bahawa Jiaxu sudah mempunyai teman wanita. Terkilan dengan berita tersebut, Sang Zhi patah hati dan berhenti berhubung dengan Jiaxu tapi masih mempunyai minat dan impian yang sama. 

Di Yihe, mereka bertemu kembali setelah 2 tahun. Walaupun Sang Zhi cuba mengelak tapi ada saja yang buatkan mereka bertemu dan ketika itu juga Sang Zhi dapat tahu Jiaxu tidak pernah mempunyai teman wanita. 

Naskhah romantik drama Hidden Love yang diadaptasikan dari novel Secretly, Secretly; But Unable to Hide It karya nukilan Zhu Yi tak mempunyai konflik yang kuat pun hanya bercerita tentang perjalanan Sang Zhi mendapatkan cinta pertama dan terakhirnya terhadap Duan Jiaxu. Tenang sangat bila layan drama Hidden Love ni sebab penceritaan dia santai, sesuai dengan elemen romantik yang disuntik. Jadi terbuai dengan drama sebanyak 25 episod ni sebab penulis masukkan POV bercinta dengan lelaki green forest. 

Kekuatan Hidden Love terletak pada chemistry Zhao Lusi dan Chen Zheyuan yang bukan saja cantik dan sepadan malah mempunyai perwatakan yang sama. Sinematografi yang terikat dengan konsep romantik dan dreamy buatkan kita masuk ke dalam dunia mereka berdua tanpa sedar. Setiap episod tersengih tengok momen Duan Jiaxu dan Sang Zhi. 

'If you think that only kids can get to cry, then you can always be a kid. I'll provide for you.' - Duan Jiaxu

Drama Hidden Love tak sebanyak drama China yang lain yang rata-ratanya mencecah hingga 40 episod. Mungkin terbatas sebab tayangan rasmi di Netflix dan bukannya di TV. Sesuatu yang seronok untuk ditonton juga sebab drama Hidden Love ni bersih dan bersifat family-oriented. Bahasa tak kasar, konflik tak teruk walaupun Duan Jiaxu hampir kemurungan kerana masalah keluarga. Olahan pengarah buatkan filem ni tak terlihat berat dengan masalah hidup tapi pandang dari sudut yang lainnya. Tahu Duan Jiaxu murung pun bila dia monolog tentang perasaan dia terhadap Sang Zhi dalam satu babak. 

Seronok tengok drama Hidden Love sebab wardrobe fashionable sangat untuk watak Sang Zhi dan Sang Yan. Watak Duan Jiaxu cuma pakai biasa saja, sesuai dengan watak dia yang datang dari keluarga yang susah. But still looks good on him since he’s that handsome and rizz. Masa shooting drama Hidden Love ni ada masalah dari pihak produksi tapi Zhao Lusi pastikan yang drama ni tetap terhasil jadi kebanyakan outfit yang digunakan adalah dari personal wardrobe dia. No wonder lah Zhao Lusi selesa dengan watak Sang Zhi sebab terlahir dari personaliti asal dia juga. 

Disebabkan kekangan dana untuk drama ni juga, ketiga-tiga pelakon utama sumbangkan suara untuk koleksi lagu yang dihimpunkan sebagai music album Hidden Love. My personal favorite, lagu Forever Star - Zhang Yi Hao dan Be Your Light nyanyian Victor Ma. 


Drama Hidden Love antara naskhah yang menggunakan medium sebaiknya bila props yang dimasukkan menguatkan lagi penceritaan. Contoh macam babak Duan Jiaxu tersedar yang Sang Zhi salah faham dengan ayat dia. Dalam babak diorang reconcile, pengarah tunjuk ada buku yang Duan Jiaxu beli tentang kaedah komunikasi. Dalam babak lain pun boleh nampak macam mana hidup Duan Jiaxu berubah bila bercinta dengan Sang Zhi. Sebelum ni peti ais kosong tapi sejak bercinta dah mula ada strawberry dengan ice tea. Small action speaks volume. Eikksss!

Walaupun drama santai tapi lakonan semua pelakon sama ada utama ataupun sampingan deliver yang terbaik untuk watak masing-masing. Vibe dekat set mesti seronok juga sebab semuanya kenalan Zhao Lusi yang sudi bantu dia pastikan projek ni berjalan lancar. Pelakon kecil untuk watak Sang Zhi masa muda, Zhang Xi Wei pun pandai berlakon. Karakter dia sama macam Zhao Lusi, muka pun lebih kurang. Comel bila tengok sebab ada iras Chaeryeong ITZY.

Suka tengok siblings banter antara Sang Yan dan Sang Zhi sebab nampak natural sangat. Masa Sang Yan nak balik ke Nanwu tu, I pun join menangis sekali dengan Sang Zhi. Nak bagitahu kena buli, tak berani. Nak suruh stay, abang pula taknak stay sebab Yihe daerah kecil saja, tak banyak tempat menarik. Masa Sang Zhi menangis dekat airport tu pun sedih bila Sang Yan tak jadi nak marah. Punya lah terkesan bila adik dia patah hati sampai jadi overprotective dengan orang yang approach. 

Selain moment Sang Zhi dengan Duan Jixu sebagai penggerak cerita, momen Sang Zhi dengan Sang Yan pun menghiburkan juga. Sayangnya, spin off Hidden Love berjudul First Frost nanti tak guna barisan pelakon yang sama sedangkan Victor Ma cemerlang sebagai Sang Yan. 

Tak ambil masa yang lama pun nak habiskan drama Hidden Love ni tapi bila habis tu rasa kosong sebab dah habis dah rasa seronok tu. Lepastu repeat balik sebab berangan nak ada suami macam Duan Jiaxu. Lepastu ulang lagi dan lagi. The best C-drama ever!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.