Movie Review | Anyone but You (2023)

Sunday 3 March 2024


Director: Will Gluck
Writers: Ilana Wolpert, Will Gluck
Cast: Sydney Sweeney, Glen Powell, Alexandra Shipp, GaTa, Hadley Robinson, Michelle Hurd, Dermot Mulroney, Darren Barnet, Bryan Brown, Rachel Griffiths
Production Companies: Columbia Pictures, SK Global, RK Films, Olive Bridge Entertainment
Distributor: Sony Pictures Releasing
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 103 minutes
Release Dates: 11 December 2023 (AMC Lincoln Square Theater, 22 December 2023 (United States)
Trailer :


Adaptasi longgar kepada Much Ado About Nothing karya William Shakespeare, Anyone But You membawakan kisah cinta antara Beatrice Messina (Sydney Sweeney) dan Benedick (Glen Powell). Pertama kali bertemu di kedai kopi di mana Ben menghulurkan bantuan supaya Bea dapat guna tandas kepunyaan kedai kopi tersebut. 

Kedua-duanya serasi bersama, berbual hingga larut malam dan tidur bersama. Keesokan paginya Bea keluar dari rumah secara senyap-senyap lantas melukakan hati Ben dek perbuatan tersebut. Ben sangka mereka berdua ada pertalian Istimewa tapi Bea pula fikir sebaliknya. Menyedari perbuatan separa sedarnya, Bea patah balik ke rumah Ben untuk minta maaf. Malangnya dia terdengar Ben cakap buruk tentang Bea dengan kawan baiknya, Pete (GaTa). 


Selepas 6 bulan, Bea dan Ben bertemu kembali di sebuah bar. Di situ Bea mendapat tahu kakaknya, Halle (Hadley Robinson) bertunang dengan adik Pete, Claudia (Alexandra Shipp) dan akan berkahwin di Sydney, Australia. Ben dan Bea dijemput datang ke majlis perkahwinan mereka.
 
Sepanjang berada di sana, Bea cuba mengelak untuk bertemu dengan Ben tapia gak mustahil bila mereka tinggal sementara dalam satu rumah yang sama. Setiap kali berjumpa pasti akan berperang mulut sampai semua syak mereka pernah bercinta tapi putus kerana salah faham. Ibu bapa Bea pula menjemput Jonathan (Darren Barnet), bekas tunang Bea untuk pujuk Bea kembali sambung hubungan mereka. Malangnya Bea dan Jonathan semakin canggung dan menjauh. Ben pula diperhatikan oleh Margaret, bekas kekasih dia yang juga dijemput ke majlis tersebut. 


Naskhah Anyone But You arahan dan penulisan Will Gluck menggunakan chemistry dan kecantikan fizikal dua pelakon utama sebagai penggerak filem romantik komedi yang berlatarkan panorama laut biru Australia. Kisah cinta mereka berdua tak lah menarik pun sebenarnya sebab tak banyak momen yang sweet, adorable let alone lovely antara mereka berdua. Dekat separuh masa pertama banyak bergaduh dan separuh masa kedua pula ada konflik dengan bekas-bekas kekasih. 

Ada babak yang over dan tak senonoh macam dekat gunung bila Bea dan Ben berpura-pura bercinta tapi buat aksi jijik. Sama juga dengan perbualan Ben dan teman lelaki Margaret. Tapi tak bermakna lah filem Anyone But You ni tak ada momen tersendiri yang berjaya buat penonton masuk ke dalam dunia Ben dan Bea. Masa Ben pertama kali jumpa Bea tu tersenyum juga lah bila tengok sebab bertemu secara tak sengaja kemudian jatuh cinta. I want that. 


Sinematografi dari Danny Ruhlmann menggunakan kelebihan alam semulajadi di mana rumah Caroline dan Pete terletak di kawasan pantai. Kebanyakan babak juga berlatarkan keindahan laut dan bukit di kawasan tersebut. Filem Anyone But You menggunakan lagu Unwritten – Natasha Beddingfield untuk lagu utama. Lepas tengok filem ni asyik repeat balik lagu legend zaman awal millenium. A good attempt untuk popularkan balik lagu lama yang best.  



Filem Anyone But You boleh jadi filem romantik komedi yang menarik, malangnya skrip untuk genre komedi tak begitu kuat. Kebanyakannya try hard untuk buat kelakar especially babak semua kononnya bergosip supaya mesej masing-masing sampai ke telinga Bea dan Ben. 

Watak Halle dan Caroline pun tak dapat screentime yang banyak untuk intimate moment diorang. Nampak macam dua orang kawan baik bukannya pasangan kekasih yang akan berkahwin pun. Konflik Jonathan-Bea-Ben patutnya lebih kuat sebab Jonathan ada backup dari keluarga Bea tapi watak Jonathan rasa flat. Lagi seronok kalau ada drama dekat situ, at least movie ni tak lah mendatar sangat. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6.3/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.