Movie Review | No Hard Feelings (2023)

Saturday 9 March 2024


Director: Gene Stupnitsky
Writers: Gene Stupnitsky, John Phillips
Cast: Jennifer Lawrence, Andrew Barth Feldman, Laura Benanti, Natalie Morales, Matthew Broderick
Production Companies: Columbia Pictures, Saks Picture Company, Odenkirk Provissiero Entertainment, Excellent Cadaver
Distributors: Sony Pictures Releasing, Netflix 
Genre: Raunch Comedy
Running Time: 103 minutes
Release Date: 23 June 2023 
Trailer :


Maddie Barker (Jennifer Lawrence) hilang punca pendapatan sebagai pemandu Uber setelah kereta kepunyaannya disita gara-gara gagal membayar cukai harta pusaka. Beberapa hari kemudian Maddie ternampak iklan di Craiglist, sepasang suami isteri menawarkan upah sebuah kereta sekiranya ada yang ingin menukar status teruna anak lelaki tunggal anak mereka. 

Walaupun mempunyai jarak usia sebanyak 12 tahun, Maddie cuba menggoda Percy Becker (Andrew Barth Feldman) di rumah perlindungan haiwan. Di sana Percy menjadi sukarelawan bersama kawan baiknya sementara mendaftar masuk ke Princeton. Maddie tak berjaya yakinkan Percy untuk tidur dengan dia tapi Percy sudi keluar bersama. 


‘Well, then, pet ownership may not be for you. You sound a lot like the kind of people we would normally take a dog from.’ – Percy Becker

Dari satu pertemuan ke satu pertemuan yang lainnya kerana Percy dan Maddie serasi bersama. Sampai lah Percy dapat tahu pertemuan dia dengan Maddie sebenarnya dirancang oleh orang tuanya. Sedih dan rasa tertipu dengan mereka semua, Percy hancurkan kereta Buick Regal yang dinginkan Maddie. 


‘I had some kind of stupid idea that you actually liked me. Was any of it real?’ – Percy Becker

Naskhah No Hard Feelings arahan dan penulisan Gene Stupnitsky sebenarnya mendapat idea dari iklan Craiglist yang tawarkan sesiapa yang sanggup bercinta dengan anak mereka. Dalam satu malam Gene dan produser pitch idea filem ni kepada Jennifer Lawrence lantas bersetuju untuk berlakon bersama Andrew. Jennifer kata shooting filem No Hard Feelings antara shooting yang menyeronokkan ditambah pula Andrew adalah co-star yang mudah mesra di set. 

Filem No Hard Feelings bukan sesuatu yang segar atau unik pun sebab jalan cerita dia tipikal. Kalau dibuang genre sex comedy dan ubah kepada romantic comedy mungkin lebih seronok sebab lebih sopan sementara dialog tak lah sekasar yang dipaparkan dari watak Maddie, Sara (Natalie Morales) atau Jim (Scott McArthur). Friendship Maddie dengan Percy actually sweet and awwdorable to watch. I suka masa both of them pergi prom sama-sama. 


Jarang tengok Jennifer Lawrence dalam filem komedi jadi No Hard Feelings ada kejutan kecil menerusi barisan pelakonnya. Comic timing Jennifer Lawrence menguatkan watak Maddie yang stuck di Montauk kerana kisah silam dia. No Hard Feelings juga menjadi debut platform untuk Andrew Barth Feldman sebagai anak keluarga berada yang terlalu dimanjakan oleh orang tuanya. 

Chemistry Jennifer dan Andrew buatkan penceritaan Maddie dan Percy tampak hidup. Sejak dari bar lagi dah nampak chemistry mereka berdua. Rasa invested bila tengok perbualan diorang tentang kisah hidup masing-masing. Walaupun watak Percy Becker nampak loner sebab dia nerd tapi sebenarnya watak Maddie pun sama. Dia terlindung dengan perangai suka hook up dengan tourist dekat situ tapi ikutkan dia pun sunyi dan tak ada kawan curhat. Bila datang Percy yang ingin tahu lebih dalam pasal diri dia, pasal kisah silam dia, senang sangat untuk dia rasa selamat dan selesa. 


Sinematografi No Hard Feelings dibantu oleh panorama laut yang menjadi latar tempat untuk kebanyakan babak baik komedi ataupun drama. Cuma teknik kamera yang digunakan oleh Eigil Bryld adakalanya tak menarik dalam beberapa babak. Tak pastilah bergegar on purpose ataupun tidak sebab shaky untuk beberapa saat tapi mengganggu juga. Ada babak juga yang close-up tanpa sebab pun. Music score well blend dengan babak yang dipaparkan dan menguatkan lagi vibe summer di Montauk. A missed opportunity in this kind of genre since ada banyak part yang boleh diolah dalam template yang lebih romantik dan dreamy. 

Tak pasti lah kalau filem ni sesuai untuk tontonan bawah umur walaupun tak ada adegan ranjang tapi bahasa yang digunakan agak kasar. It’s a fun watch for adults anyway. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.7/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.