Movie Review | La Luna (2023)

Sunday 3 March 2024


Pengarah: M. Raihan Halim 
Penulis Skrip: M. Raihan Halim
Pelakon: Shaheizy Sam, Sharifah Amani, Wan Hanafi Su, Hisyam Hamid, Nadiya Nisaa, Nam Ron, Farah Ahmad, Iedil Dzuhrie Alaudin, Wafiy, Syumaila Salihin 
Syarikat Produksi: Clover Films, ACT 2 Pictures, One Cool Film Production, Papahan Films 
Pengedar: Skop Productions (Malaysia), Golden Village Pictures (Singapura), CBI Pictures (Indonesia) 
Genre: Romantik Komedi
Durasi Tayangan: 99 minit
Tarikh Tayangan:  9 November 2023 (Malaysia), 16 November 2023 (Singapore), 6 Disember 2023 (Indonesia)
Trailer:


La Luna mengisahkan tentang Hanie (Sharifah Amani) yang datang membuka kedai pakaian dalam wanita bernama La Luna. Kampung Bras Basah merupakan kampungnya sejak kecil tapi sudah lama dia tidak menjenguk datuknya malah ketika meninggal dunia juga dia tidak sempat pulang kerana berada di Dubai. 

Hari pertama Hanie sampai ke Kampung Bras Basah dia bertemu dengan seorang pegawai polis duda bernama Salihin (Shaheizy Sam). Pertemuan mereka tidak bermula dengan baik lantas menimbulkan salah faham sehingga lah mereka semakin rapat. Anak perempuan Salihin, Azura (Syumaila Salihin) menawarkan diri untuk menjadi pembantu kedai. 

Awalnya kedai La Luna tidak mempunyai ramai pengunjung namun sejak insiden Ayob (Nam Ron) dan Enah (Farah Ahmad) di bilik PA sistem surau, jualan pakaian dalam tersebut melonjak naik. Perubahan tersebut tidak disukai oleh Tok Hassan (Wan Hanafi Su), ketua kampung yang juga merangkap imam di kampung tersebut. 

Penceritaan La Luna diadun dalam template komedi supaya isu-isu sensitif dan berat yang dibawakan terlihat santai dan menghiburkan. Beberapa babak dipaparkan dengan menarik dan menghiburkan ditambah pula dengan dialog yang kelakar. 

Sinematografi Sofyan Daud Mohamed mengukuhkan lagi latar masyarakat dan suasana Kampung Bras Basah yang tenang. Muzik yang dihimpunkan dalam La Luna oleh Ken Hor dan Aziem Rashid menguatkan lagi sinergi supaya babak demi babak bergerak dengan cemerlang. 

Naskhah La Luna menggunakan penceritaan bersifat satira tentang masyarakat Melayu Islam yang terbatas kerana ketua kampung yang konservatif dan kuku besi. Jadi tak hairan lah sebaik saja masuk ke platform Netflix, ramai yang mula bertegang urat kerana ada pihak yang setuju dan tidak setuju. Review ni bukan untuk memilih pihak tapi sembang pasal filem je lah. 

I had fun watching La Luna sebab olahan M. Raihan Halim menarik tapi untuk jalan cerita ada lah beberapa perkara yang dirasakan tak perlu. Bila tengok barisan pelakon pun dah boleh agak hala tuju dan konsep filem ni sebab geng pelakon yang sama juga diambil untuk mesej sensitif yang dibawakan. 
Tak ada masalah pun dengan tema atau mesej dalam La Luna tapi bila watak Hanie masuk ke tempat orang dan mula ubah secara lantang, dekat situ dah tak seronok lah. Jalan cerita filem La Luna pun bukan sesuatu yang unik, baru atau segar sebab dah beberapa kali mesej dan konsep seperti ini dipaparkan jadi bukan salah Finas yang meluluskan semata. 

Boleh kata filem La Luna lebih kurang sama dengan filem Sa Balik Baju (2021) tapi I lagi suka filem Sa Balik Baju sebab latar tempatnya sesuai, iaitu di bandar. Watak Dahlia, Aria atau Sally pun bukan jenis yang paksa orang lain terima cara hidup dan ideologi dia. Berbeza dengan Hanie atau Azura yang paksa Salihin untuk terima gaya hidup liberal mereka. Belum apa-apa lagi dah judge Salihin mansplaining walhal dia buat kerja sebagai polis dan penduduk kampung yang prihatin. 

Sebagai individu yang pernah dibenci sebab jual pakaian dalam wanita secara terang-terangan, sepatutnya watak Hanie lebih berjaga-jaga lah bila buka kedai di kampung yang dikatakan malas dan konservatif. Tak pasti lah dia tak cukup modal untuk buka kedai ataupun dia husnuzon yang orang Melayu tak ekstrem macam orang Dubai. Sistem sekuriti dia pun lemah juga lah walhal masa pembinaan tu pun dia dah bertemu dengan Tok Hassan. 

Dekat hujung cerita pun macam ehhh sangat sebab penduduk kampung dah berubah ke arah lebih terbuka. Majalah wanita pun dah boleh tayang aurat padahal apa yang Tok Hassan larang dalam Kampung Bras Basah tu bukan lah semuanya jahat pun. Boleh je kalau majalah tu ditukar kepada majalah yang guna model majmuk – non muslim, Muslimah, muslim urban etc. 

Props team pun guna juga majalah yang sama dekat awal filem padahal watak Hanie tu dah berbulan duduk dekat Kampung Bras Basah. Nak bina rumah bukannya seminggu dua kan? Jadi majalah dia mestilah dah masuk edisi lain, kenapa guna majalah yang sama jugak?

Filem La Luna menghiburkan sebagai naskhah romantik komedi namun berbahaya sebagai naskhah yang menjadi medium untuk satu pihak melontarkan dunia ideal dari perspektif mereka. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 7/10

1 comment

  1. dah tgh dah jugak..barisan pelakon mantap cuma ada scene mcm emm.. kureng sesuai la kot utk tontonan keluarga.. pandangan MA la

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.