Movie Review | Venom 2 : Let There Be Carnage (2021)

Sunday 5 December 2021

Director : Andy Serkis

Writer : Tom Hardy, Kelly Marcel

Cast : Tom Hardy, Michelle Williams, Naomie Harris, Reid Scott, Stephen Graham, Woody Harrelson

Production Company : Columbia Pictures, Marvel Entertainment, Avi Arad Productions, Matt Tolmach Productions, Pascal Pictures

Distributor : Sony Pictures Releasing

Genre : Sci-fi / Action

Running Time : 97 minutes

Release Date : 14 September 2021 (London), 1 October 2021 (United States)

Trailer :


Second installment untuk simbiot Venom yang datang dari angkasa lepas dan jadikan Eddie Brock (Tom Hardy) Sebagai perumah di Bumi mula jadi masalah biala dia sentiasa lapar tapi Eddie bagi dia makan coklat dan ayam goreng. Venom nak makan kepala manusia sebab dia pemangsa tapi Eddie tak nak tambah lagi jejak untuk pihak polis. 

‘You have got to get control of your aggression, or you will be pulled down into Area 51! You live in my body, you live by my rules!’ – Eddie Brock

Kalau sebelum ni Venom berlawan dengan Riot, dalam sequel dia kena berjumpa dengan Carnage yang lebih kuat dan mempunyai banyak senjata. Sesuai sangat dengan perumah Carnage iaitu Cletus Kasady (Woody Harrelson) seorang pembunuh bersiri yang dipenjarakan sejak tahun 1989. Cletus buat permintaan untuk berjumpa dengan Eddie supaya cerita dia disiarkan dalam akhbar padahal dia ada agenda supaya kekasih dia, Francess Barrison (Naomie Harris) tahu yang Cletus masih lagi hidup. 

Dalam sequel ni karakter dan kuasa Venom diceritakan dengan lebih banyak lagi. Antaranya bila Venom boleh scan semua lukisan di dinding bilik Cletus kemudian lukis semula. Ingatan Venom juga kuat sehinggakan Eddie tak perlu guna perakam untuk rakam semua sesi temubual. Kelemahan simbiot masih lagi sama – api dan air. 

Jadi masalah pada Carnage lah sebab perumah dia ada kekasih yang mempunyai kuasa suara jeritan Sonic. Susah untuk Carnage bekerjasama dengan Cletus walaupun mereka mempunyai banyak kelebihan bila bergabung. Sementara Venom dan Eddie sering berbalah tentang makanan dan lifestyle. Lagi satu kelemahan Venom ni bila dia sejenis yang emosi. Minda dia macam kanak-kanak pun ye jugak. 

Dalam previous review untuk movie Venom (2018), I keliru jugak lah bila Venom akan bertemu dengan Spiderman sebab dalam komik dan movie Spiderman 3 zaman Toby dulu dah pernah tunjuk pasal pertembungan ni. Dalam Venom pun Eddie berdendam dengan Dr. Drake sebab jadi punca dia hilang kerja walhal kalau diikutkan kisah asal, Eddie hilang kerja sebab Spiderman. Lega bila tengok credit scene sebab pengarah bagi hint bila dan macam mana tiga watak ni akan berjumpa nanti. 

Naskhah Venom 2 ditulis oleh Tom Hardy bersama Kelly Marcel jadi tak hairan lah kalau watak dia selesa lakonkan watak Eddie Brock. Movie Venom 2 juga merupakan movie kedua Marvel yang mempunyai durasi masa lebih singkat berbanding movie superheroes yang lain. Bila singkat sangat pun tak syok jugak sebab watak Francess tak dikembangkan dengan baik. Sama juga dengan watak Detektif Mulligan (Stephen Graham) yang berkemungkinan besar akan cipta watak baru sebab pengarah macam bagi hint. 

Kalau ditambah lagi babak Eddie dengan Venom selesaikan misteri dan kisah lampau Cletus mungkin lebih menarik. Lemau tengok babak Eddie dengan Venom bergaduh pasal Anne (Michelle Williams) dan konflik perasaan sama ada nak pilih Dan atau Eddie. Kenapa Venom syok sangat dengan Anne sampai nak sailang pun tak diceritakan langsung. 

“Emotional pain — it hits much harder and lasts much longer. You just need to pull up your big boy pants and take it.” 

Sinematografi oleh Robert Richardson pun melemahkan kualiti Venom 2 bila kebanyakan fight scene dibikin dalam suasana yang gelap. Venom tu dah memang gelap, bila bergerak di tempat yang gelap memang nampak tak nampak je lah. Tapi bab CGI memang gempak lah sebab tu pengarah Venom berundur untuk bagi laluan kepada Andy Serkis yang lebih berpengalaman. 

Both installments ada high and low moments so for a Marvel fans like me, I hadap je walaupun tahap average sebab I excited nak tengok Spiderman vs Venom je nanti. Sebelum tengok yang tu kena la faham jalan cerita dulu ye dak? Yeayyy can’t wait! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

1 comment

  1. Tinggi juga rating. Yang second ni tak tengok lagi. Ada Venom vs Spiderman ke nanti? Ok yang tu nak tengok

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.