Movie Review | The Whole Truth (2021)

Saturday 4 December 2021

Director : Wisit Sasanatieng

Writer : Abishek J. Bajaj

Cast : Sompob Benjathikul, Sadanont Durongkaweroj, Steven Isarapong

Production Company : Transformation Films

Distributor : Netflix

Genre : Horror

Running Time : 125 minutes

Release Date : 2 December 2021

Trailer :


Dua-beradik, Pim (Sutatta Udomsilp) dan Putt (Nattapat Nimnirawat) dibawa ke rumah datuk, Phong  (Sombop Benjatikul) dan nenek, Wan (Tarkia Tidatith) selepas si ibu, Mai (Nicole Theriault) terlibat dalam kemalangan jalan raya hingga menyebabkan dia koma. Phong dah berpesan supaya jangan ambil hati dengan perangai nenek mereka sebab dia ada dementia dan kena ambil ubat tepat pada masanya. 

Pm dan Putt awalnya agak canggung untuk tinggal bersama sebab mereka tak pernah tahu pun kewujudan Phong dan Wan tapi bila tengok rumah dua tingkat tu penuh dengan gambar Mai, mereka pun terima hakikat tersebut. 

Perkara pelik mula terjadi bila Pim dan Putt nampak lubang di bahagian ruang tamu sedangkan Phong, Wan malah kawan Putt tak nampak langsung. Bila diintai dari lubang kecil tersebut, mereka berdua boleh nampak kejadian-kejadian ngeri seperti seorang budak perempuan muntah darah dengan banyak ataupun dia mengendong bayi comel. Bayi tersebut hidup tetapi budak perempuan tu acapkali muncul dalam keadaan yang ngeri. 

Apa yang terjadi sebenarnya? Phong yang menyampah dengan aduan Pim dan Putt selesaikan dengan cara mudah – tarik cabinet kayu dan tutup dinding tersebut. Tapi tak lah semudah itu sebab  cabinet tersebut ditolak dari belakang. Budak perempuan tu pun boleh masuk ke dalam bilik Pim dan Putt dengan mudah. Putt pula mula demam dan muntah darah seperti budak perempuan tersebut. 

Plot dan penceritaan pada first half menarik dan bina rasa ingin tahu tentang misteri juga rahsia di rumah tersebut sampaikan kita pun jadi tertanya-tanya betul ke Phong dan Wan tu wujud? Kalau wujud kenapa Mai tak pernah cerita langsung tentang mereka berdua? Nak kata tak wujud pun tak boleh jugak sebab doktor dengan nurse dekat hospital tu elok je boleh nampak dan menyembang tentang keadaan Mai. 

Masuk second half dah mula bosan dah sebab watak Pim dan Putt ni boleh tahan lembab juga sebab kebanyakan movie seram, karakter dia agak ligat. Contoh macam bila nampak lubang dekat rumah tu terus bergegas ke rumah sebelah sebab nak selamatkan budak perempuan tersebut. Tapi Pim dan Puttt lebih banyak berdiam diri. Bosan jugak lah nak tunggu watak diorang berdua ni ambil tindakan. 

Bukan takat pasal hantu je diorang lemau nak bertindak, bila Pim tahu adik dia demam lepastu muntah darah pun dia sempat lagi buat benda lain. Bila atuk dia balik rumah pun dia ajak adik dia pergi tidur je padahal Putt dah pucat teruk. Merepek lah pendek kata. Mengundang makian jugak lah bila tengok second half. 

Sinematografi The Whole Truth arahan Wisit Sasanatieng ni sesuai lah dengan genre cerita bila rumah dalam keadaan suram walaupun pada waktu siang. Jumpscare dia tak lah banyak sangat sebab Pim dengan Putt akan nampak hantu bila diorang intai dekat lubang tu je jadi kita pun well prepared lah. CGI nampak kartun sangat bila hantu muntah darah. Dah lah muka dia hitam, bila gelap tak nampak perasan pun ada hantu. 

Background music dia over macam mintak penampar sebab sound je lebih padahal takde benda pun yang jadi. Sama lah bila pengarah fokus dekat makanan seolah-olah ada hint atau something akan jadi pada next scene padahal tak ada pun. Lebih menarik kalau penulis Abishek J. Bajaj tambahkan lagi subplot ataupun flashback supaya penonton tak bosan sepanjang 125 minit. 

Sayang lah movie sulung arahan Wisit Sasanatieng ni lemah pada penceritaan dan rasa seramnya bila rahsia keluarga kecil juga lakonan barisan pelakon kelihatan cemerlang namun terikat pada skrip yang tak dikembangkan dengan baik.

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4/10

2 comments

  1. first half dah cantik lepas tu dah start bosan plot tak berkembang, watak pun slow. hantu pun tak berapa seram..haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.