Movie Review | Antim : The Final Truth

Tuesday 28 December 2021

Director : Mahesh Manjrekar

Writer : Mahesh Manjrekar, Abhijeet Deshpande, Siddharth Salvi

Cast : Salman Khan, Aayush Sharma, Jisshu Sengupta, Mahima Makwana

Production Company : Salman Khan Films

Distributor : Zee Studios

Genre : Action / Drama

Running Time : 140 minutes

Release Date : 26 November 2021

Trailer :


Diadaptasikan dari movie Marathi, Mulshi Pattern, Antim : The Final Truth mengisahkan tentang Rahul (Aayush Sharma) yang berpindah keluar setelah Shinde rampas tanah dan pecat ayah dia (Sachin Khedekar). Di pasar tersebut, Rahul bekerja dengan Nanya Bhai (Upendra Limaye) ketua geng dan juga pembantu kepada MLA. 

Tak susah pun untuk Rahul jadi orang kanan Nanya Bhai sebab dia licik dan kuat. Setiap kali Rahul ditangkap oleh Inspektor Rajveer Singh (Salman Khan) kerana pertuduhan membunuh, dia akan diikat jamin oleh MLA Ambir (Sharad Ponkshe). Rahul ada impian untuk jadi Ketua Menteri tapi Rajveer banyak kali ingatkan dia yang jalan yang dia pilih tu salah. 

Movie Antim ni mengetengahkan nasib petani di India yang menderita selepas tanah kepunyaan mereka dirampas oleh gangster macam Nanya Bhai atau Rahul. Tanah mereka digunakan untuk syarikat korporat ataupun sebagai tapak rumah mewah kepada businessman seperti Shinde. Modus operandi mereka mudah dengan memeras ugut menggunakan pistol atau kekerasan. 

Rahul benci dengan Shinde sebab aniaya ayah dia tapi bila dia dah ada kuasa dan harta, dia pun buat perkara yang sama dekat petani-petani lain. Memang patut lah dia kena buang keluarga sebab kejam sangat. Kalau dia rasa nak bunuh, dia bunuh je tanpa belas. Dia rasa nak tampar, dia tampar je tak kira siapa. Dah rasa macam dunia tu dia punya lah. 

Pengarah Mahesh Manjrekar guna tajuk Antim : The Final Truth tapi macam tak saspen langsung pun bila kebenaran sebenar tu terbongkar. Dan rasa macam tak nak tahu pun sebab olahan movie ni berulang-ulang dan tak menarik. Scene Inspektor Rajveer guna strategi untuk hapuskan dua geng tu sama sangat dengan scene dalam Shootout at Lokhandwala ataupun mana-mana movie yang mempunyai pertarungan antara gangster dan polis. Dari jalan cerita tak ada sesuatu yang segar dipaparkan pun.

Menyampah sebab Salman Khan macam over dramatic bila dia muncul dan deliver dialog. I tak pernah tengok movie Mulshi Pattern tapi bila tengok scene Salman Khan especially bila dia buka uniform polis tu dah boleh agak dah yang jalan cerita ni diolah mengikut selera Salman Khan. Untuk peminat Salman Khan mungkin bahagia lah tapi untuk penonton biasa, benda tu a bit annoying. 

Lakonan Aayush Sharma pun try hard sebagai gangster, dia tak boleh deliver expression yang tepat untuk mana-mana elemen yang dimasukkan oleh pengarah. Patutnya scene dia jatuh cinta dengan Manda (Mahima Makwana) tu buang je sebab meleret dan tak penting pada plot utama. Salah satu kelemahan movie Antim bila ada banyak sangat watak sampingan sepanjang 140 minit. Kalau movie ni dianggap relaunch platform kepada Aayush Sharma then it’s a huge disappointment and embarrassment. 

Sinematografi dari Karan Rawat pun lemah sebab banyak guna tona kuning yang cliché setiap kali movie berkisarkan kehidupan gangster atau sisi gelap negara India. Music album dari Ravi Basrur juga tak menarik perhatian walaupun ada lagu rancak Bhai Ka Birthday untuk tarik fans Salman Khan macam dalam movie Tevar (2015) dengan lagu Superman - (Main toh Superman, Salman ka fans)


Overall movie ni membosankan sebab tak ada arah tuju yang kuat, lakonan watak utama yang lemah dan hanya sesuai untuk peminat Salman Khan. Anyway my dream comes true bila Varun Dhawan berlakon satu scene dengan Salman Khan dalam lagu Vighnaharta. Varun muncul kejap je dalam satu lagu tapi dia punya screen presence tu lagi kuat dan meyakinkan. He looks happy in his given space. Loved it. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.2 = 5.2/10

2 comments

  1. hahaha.fans Sallu jelah akan enjoy filem ni. pernah ke Salman Khan x overacting? lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha dalam ni dia cakap slow gila. yang aayush tu pulak try hard. snoozefest!

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.