Movie Review | Sooryavanshi (2021)

Sunday 5 December 2021

 

Director : Rohit Shetty

Writer : Yunus Sajawal, Rohit Shetty

Cast : Akshay Kumar, Katrina Kaif, Jaaved Jaaferi, Vivan Bhatena, Gulshan Grover, Abhimanyu Singh, Jackie Shroff, Kumud Mishra, Ajay Devgn,, Ranveer Singh, Rajendra Gupta, Sikander Kher, Mrunal Jain

Production Company : Reliance Entertainment, Rohit Shetty Picturez, Dharma Productions, Cape of Good Films

Distributor : Reliance Entertainment, PVR Pictures, Netflix

Genre : Action / Comedy / Romantic

Running Time : 145 minutes

Release Date : 5 November 2021

Trailer :


Fourth installment dalam cop universe arahan Rohit Shetty kali ni membawakan watak polis ketiga iaitu Sooryavanshi (Akshay Kumar) yang berkhidmat dalam Anti-Terrorism Unit di Mumbai, India. Patah balik ke tahun 1993 di mana Mumbai diletupkan dengan 400kg RDX yang diseludup masuk dari Pakistan dan mengorbankan ramai orang awam. 600kg RDX masih lagi tak diketahui di mana lokasinya kerana Bilal Ahmed (Kumud Mishra) dah lari ke Pakistan selepas kejadian tersebut.

Selepas kehilangan anak sulungnya, Omar Hafeez (Jackie Shroff) hantar anak keduanya, Riyaz (Abhimanyu Singh) untuk laksanakan beberapa letupan di beberapa lokasi. Bukan mudah untuk Soorya menjejak dalang letupan tersebut kerana terlalu ramai sleeper yang menyamar sebagai orang awam. Bila atau di mana mereka akan laksanakan jihad, memang susah untuk dapat info malah ramai ejen perisik yang dihantar telah meninggal dunia. 

Movie Sooryavanshi dah lama dah pun siap tapi ditunda tayangannya sebab pandemik dan produser tak nak ambil risiko untuk tayang di streaming platform kerana budget yang digunakan agak tinggi. Keputusan yang tepat untuk tayang pada 5 November 2021 sebab movie Sooryavanshi cemerlang dari segi visual, stunt dan music score. Pendek kata, cinema-material sebab theater system yang bagus tingkatkan lagi kualiti naskhah yang berkisarkan anggota polis.  

Since Akshay Kumar memang suka genre action dan semua stunt dia buat sendiri tanpa body double, semua action stunt dalam setiap babak nampak hidup dan menjadi. Scene dia bergaduh dengan Riyaaz dekat pasar Rajashtan ataupun scene dia kejar John (Mrunal Jain) dengan helikopter nampak mengagumkan. Sama juga stunt untuk watak Simmba (Ranveer Singh) yang muncul di second half untuk bantu Soorya. Watak Singham (Ajay Devgn) je tak ada action stunt sebab dia pakai penampar je. Kalau layan franchise movie Singham boleh faham lah kenapa. 

Sinematografi Jomon T. John yang beberapa kali memenangi anugerah Best Cinematographer dan pernah bekerja bersama Rohit Shetty dalam movie Golmaal Again (2017) dan Simmba (2018) dah faham sangat dengan kehendak Rohit. Semuanya dipaparkan dengan cantik menggunakan angle dan teknik yang menarik. CGI pun not bad untuk babak letupan di Mumbai. 

Music score antara kekuatan Sooryavanshi bila Amar Mohile dan S. Thaman menggunakan lagu yang dikumpulkan oleh Tanishk Bagchi untuk menghidupkan beberapa elemen dalam beberapa situasi genting dan penting macam babak di mana bomb squad dan polis bekerjasama untuk halang letupan berlaku. Berdebar jugak lah tengok masa tu. 

Movie Sooryavanshi dapat tumpuan ramai sebab jadi reunion platform kepada Akshay Kumar dan Katrina Kaif setelah 11 tahun. Akshay-Katrina antara top onscreen couple di Bollywood tapi terpaksa berhenti sebab Twinkle Khanna jealous. Sedih jugak lah sebab chemistry diorang menjadi sangat. Walaupun dah lama tak bekerja bersama, romantic scene tetap awwdorable especially dalam lagu Mere Yaara. Cantik betul Katrina dalam persalinan pengantin. Tak sabar nak tengok wedding dia dengan Vicky Kaushal bulan 12 nanti. Farah Khan and Katrina did a great job for Tip Tip – Tip Tip Barsa Paani remake. Sorry Raveena Tandon, I love new version better. 

Walaupun menyampah dengan unsur komedi yang diketengahkan bila watak Sooryavanshi tak mampu nak ingat semua nama melainkan nama dia sendiri, tapi plot utama nampak kemas dan mudah difahami. Sebelum ni Rohit Shetty dah terima kecaman dengan Simmba bila dia macam try hard sangat tapi movie Sooryavanshi diadun dengan baik. Mungkin juga sebab Akshay Kumar adalah salah seorang produser so dia kena jaga lah certain part sebab audience dia suka bila dia masukkan semangat patriotisme dalam movie yang dia lakonkan. 

Katrina Kaif tak dapat banyak screentime sangat pun dan watak dia pun tak ada langsung babak aksi sedangkan kekuatan dia dalam tarian, aksi dan visual. Antara sebab kenapa menyampah layan movie Rohit Shetty padahal boleh je dia kembangkan watak Ria tu. Scene Ria mengamuk bila anak dia kena tembak tu gerun jugak tengok. Bila entah director selain Ali Abbas Zafar nak bagi peluang dekat Kat. 

Franchise ni akan ada next installment sebab Singham dah bagi hint akan jumpa Omar Haafiz dekat Pakistan atau Kashmir tapi tak pasti Sooryavanshi akan join sekali ataupun tak. Anyway, movie Sooryavanshi memang berbaloi untuk dilayan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.8/10

3 comments

  1. Menarik ceritanya..akshay kumar mmg x mgecewakan...hehee

    ReplyDelete
  2. Macam best. Pernah tengok Singham je. Lama tak tengok Katrina Kaif berlakon

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.