Movie Review | Heart of Stone (2023)

Monday 21 August 2023



Director: Tom Harper
Writers: Greg Rucka, Allison Schroeder
Cast: Gal Gadot, Jamie Dornan, Alia Bhatt, Sophie Okonedo, Matthias Schweighöfer
Production Companies: Skydance, Pilot Wave, Mockingbird Pictures
Distributor: Netflix 
Genre: Action / Thriller
Running Time : 122 minutes
Release Date: 11 August 2023 
Trailer:


Naskhah ejen perisik terbaru yang ditayangkan secara rasmi di Netflix mengisahkan tentang sekumpulan ejen perisik MI6 di mana Parker (Jamie Dornan), Yang (Jing Lusi), Bailey (Paul Ready) dan penggodam bernama Rachel Stone (Gal Gadot) ditugaskan untuk menangkap Mulvaney (Enzo Cilenti) di sebuah kasino terletak di Alpin Arena Schnals Senalesatop di Pergunungan Alps. 

Ketika bertugas Rachel bertemu dengan penggodam hebat yang lain bernama Keya Dhawan (Alia Bhatt). Dia tahu ada sesuatu yang Keya inginkan dan kerana itu dia minta Jack of Hearts (Matthias Schweighöfer) mengesan lokasi Keya. Jack dan Rachel bekerja di bawah organisasi lebih besar iaitu The Charter dan mereka berdua adalah aset bernilai di bawah kelolaan Nomad (Sophie Okonedo). 

The Charter adalah organisasi rahsia yang ditubuhkan untuk membantu Kerajaan secara rahsia dan mempunyai peranti berkuasa tinggi iaitu ‘The Heart’. Peranti ini digunakan untuk menyimpan semua data manusia di Bumi. Sesiapa yang memiliki ‘The Heart’ mampu menguasai dunia. Keya mempunyai motif untuk mencuri ‘The Heart’ untuk agenda peribadi. 

Sebelum ni tahu tentang kewujudan filem Heart of Stone bila Alia Bhatt announce dia Tengah busy shooting dengan Gal Gadot. Tertunggu-tunggu juga lah kemunculan filem ni sebab debut movie Alia di Hollywood. Lepas Aishwarya Rai Bachchan, Anil Kapoor, Priyanka Chopra, Deepika Padukone, sekarang giliran Alia pula. 

Plot Heart of Stone tak lari jauh pun dari filem ejen perisik Hollywood di mana ejen terbaik menjejak hacker terhebat di mana Rachel perlu menjejak Keya. Watak Rachel terlihat bosan kerana lakonan Gal Gadot tanpa ekspresi. Tak pasti kenapa dia lebih banyak mengelak untuk spend time dengan geng MI6 sedangkan banyak maklumat dia boleh dapat. Sebab selalu mengelak untuk lepak, dia terlepas siapa mole dalam geng tersebut. 

Tapi masa dia dapat maklumat pasal kesilapan The Charter pun dia nampak tenang je, tak ada pun dia nak ugut Nomad atau The Charter. Nak betulkan kesalahan The Charter tu apatah lagi. Baik Rachel mahupun Jack ataupun staf yang tahu, semuanya tak ada rasa bersalah langsung. 

Alia pula terlihat lemah dalam avatar hacker terhebat. Watak dia digembar-gemburkan sebagai hacker yang cepat matang dari usia tapi bila masuk second half nampak lemah sangat depan watak Parker (Jamie Dornan). Sembang pasal nak ubah dunia tapi dia pun tak pasti hala tuju ahli Kumpulan sendiri macam mana. 

Gal Gadot mungkin dah biasa dengan genre action seperti Wonder Woman dan terbaru, Red Notice (2022) tapi berbeza sangat dengan Alia Bhatt yang baru menapak keluar dari zon selesa. Kelakar bila Alia menjerit dalam babak terjun dari gedung data. She reminds me of her awful scene in Sadak 2. Clearly, Alia tak punya screen presence yang kuat nak dibandingkan dengan Jamie dan Gal. Watak dia tak ada keunikan atau karisma yang tersendiri. Quite shocking because we’re talking about the same Alia whom acted in Raazi (2018) before. 

Mungkin juga kesilapan tu terletak pada pengarah yang tak mampu nak bentuk semua talents yang terlibat untuk cipta screenplay bagus. Atau mungkin I letak expectation tinggi untuk OTT movies since producer adalah producer yang sama terbitkan Mission Impossible. Tengok pada ending boleh jadi ada sekuel untuk Heart of Stone tapi tak rasa tertarik pun untuk duo Rachel-Keya. Mungkin Tom boleh cari penulis lain untuk skrip filem sekuel nanti. It just too bland to watch. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4/10

1 comment

  1. Yup.. Memang nampak kesilapan Stone bila dia tak spend time dengan MI6 tu.. Kalau tak mesti dia boleh kesan siapa dalang jahat tu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.