River Front Teluk Intan

Sunday 13 August 2023


Sebelum ni tak pernah pergi Teluk Intan tapi kali ni macam nak keluar jalan-jalan jadi tempat pertama kitorang satu family pergi ialah River Front Teluk Intan yang terletak di kawasan muara sungai. Masa kitorang sampai ni dalam jam 11 pagi jadi tak ada apa sangat. Pak cik jual aiskrim dekat situ pun pelik kenapa kitorang pergi taman rekreasi ni. 

Kitorang pun tak tahu nak pergi mana dekat Teluk Intan ni. Masa tengok tempat menarik di Teluk Intan, nama taman rekreasi River Front ni ada dalam senarai jadi kita saja tengok tempat. Kalau tengok dalam gambar sebelum ni, gerbang dan tanda nama River Front dah berlumut tapi I rasa sebab Kerajaan Negeri Perak tengah gigih promote tourism di Negeri Perak so no wonder lah tanda nama ni nampak cantik, baru dicat. 


Datang sini boleh ambil gambar tapi kena extra careful sebab tak ada batas atau penghadang. Quite dangerous kalau bawa anak kecil yang aktif. Macam adik bongsu ni, tahu-tahu dah naik atas menara tinjau dah. 



Menara ni tak lah tinggi sangat tapi keadaan tangga dia agak bahaya sebab dah merekah, terkopak dan curam. Tak pasti lah boleh nampak apa dekat bahagian atas tu sebab tak mampu nak panjat tangga tinggi macam tu. Mungkin nampak kawasan seberang sana dekat Kampung Cina. Lupa pulak nak tanya adik apa dia nampak. 


Kawasan River Front Teluk Intan ni memanjang ke belakang dari pintu gerbang dan dipenuhi dengan laluan pejalan kaki dan taman permainan untuk kanak-kanak. Cantik untuk ambil gambar juga bila cuaca cantik. Kalau datang waktu petang lagi ramai lah orang sebab boleh tengok sunset dan burung dekat sini. 




Dari cerita orang sini, kawasan berbumbung merah ni adalah jeti untuk bot dan perahu orang di kawasan sini bergerak dario pekan Teluk Intan menuju ke seberang sana tapi masa bencana banjir baru-baru ni, habis tenggelam separuh dari binaan. Yang tinggal cuma bahagian yang ada di River Front Teluk Intan. 

No wonder lah bahagian yang menghadap sungai tu nampak macam rosak dan runtuh. Mungkin nanti Kerajaan Negeri akan baiki sebab zaman pandemik dah habis, orang pun dah mula beriadah dekat sini. 




Dekat sini cantik ambik gambar tapi tangan I tak berseni sangat lah. Dengan sampah masuk dalam gambar lagi T.T



Look who's found a perfect spot for Instagram?!!



Hihi

Dekat bahagian kiri River Front Teluk Intan ni ada Mahkamah Lama Teluk Intan dan jeti tapi sama juga nasibnya hampir runtuh sebab banjir teruk. 


Ada banyak bot dekat sini tapi tak ada tuan pun. Kitorang pergi sini sebab mencari orang untuk naik bot. Nak bagi experience dekat adik 2 orang yang tak pernah naik bot tapi tak ada siapa pun. Sudahnya pergi tengok bahagian pekan pulak.

3 comments

  1. memang tak la nak panjat menara tu. sejak dah masuk usia 40sen ni.. tiba2 gayat pulak. dulu2 boleh je panjat bangunan untuk buat inspection

    ReplyDelete
  2. walau menara tu nampak tak la tinggi mana pun...akak x larat naik de..sakit lutut kang ..hahahaha

    ReplyDelete
  3. Semoga akan ada usaha baik pulih.. Pendemik da habis, orang pun da mula berjalan semula.. Kalau dibaik pulih, mesti lagi cun dan cantik kan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.