Movie Review | Neeyat (2023)

Sunday 27 August 2023


Director: Anu Menon
Writers: Anu Menon, Girvani Dhyani, Advaita Kala, Priya Venkataraman
Cast: Vidya Balan, Ram Kapoor, Rahul Bose, Dipannita Sharma, Shashank Arora, Shahana Goswami, Neeraj Kabi, Amrita Puri, Danesh Razvi
Production Companies: Abundantia Entertainment, Amazon Studios
Distributor: Pen Marudhar Entertainment, Amazon Prime Videos
Genre: Mystery 
Running Time: 130 minutes
Release Date: 7 July 2023
Trailer :


Naskhah whodunnit thriller arahan Anu Menon berlatarkan Ribut Irene yang terjadi di Scotland. Dalam sebuah istana lama berusia 500 tahun bernama Highgrave Castle, AK (Ram Kapoor) mengadakan majlis hari jadi bersama tetamunya, kawan baik AK, Sanjay Suri (Neeraj Kabi) bersama isterinya, Noor Suri (Dipannita Sharma), adik ipar AK iaitu Jimmy (Rahul Bose), spiritual healer juga tarot card reader, Zara (Niki Walia), kekasih AK, Lisa (Shahana Goswami), anak tunggal AK, Ryan (Shashank Arora) dan anak saudaranya, Sasha (Ishika Mehra). Turut bersama dalam majlis tersebut ialah Tanveer (Danesh Razvi), pembantu peribadi AK, Kay (Amrita Puri) dan kekasih Ryan iaitu Gigi (Prajakta Koli). 


AK juga buat kejutan kepada semua dengan menjemput Mira Rao (Vidya Balan), seorang pegawai CBI kerana dia bercadang untuk serah diri gara-gara fitnah yang ditaburkan oleh pihak media. Sepatutnya Mira datang bersama dua orang lagi pegawai polis Scotland tapi mereka terpaksa tangguhkan perjalanan akibat ribut. 

Semua tetamu yang hadir pada malam tersebut merupakan orang yang sentiasa ada dengan AK susah dan senang walaupun hakikatnya, masing-masing bergantung dari segi kewangan dengan AK dan mempunyai agenda tersendiri. Beberapa cubaan untuk membunuh AK terjadi semasa parti tersebut sehinggalah AK jatuh dari tebing setinggi 60 kaki. Mira Rao menggunakan kemahirannya untuk mencari pembunuh AK. 


Permulaan filem menggunakan konsep pengenalan watak sama seperti filem Knives Out which is somewhat mehhhh. Dah lah guna template whodunnit, cara penceritaan pun nak guna olahan yang sama. Watak pun seakan sama dengan Knives Out padahal boleh sangat ubah ikut idea sendiri sebab second half dah nampak Neeyat keluar dari kepompong Knives Out. 

Makin seronok tengok sebab banyak plot twist yang tak dijangka walaupun idea tu dicedok dari filem-filem lain untuk mewujudkan unsur komedi. Lepas Mira dah dedahkan siapa pembunuh sebenar pun masih ada beberapa kejutan juga, berlarutan hingga ke credit scene. Mungkin ada spin-off untuk watak Mira Rao. 


Walaupun I suka dengan lakonan Vidya Balan tapi dia nampak macam lost dalam filem ni. Reaksi dia terperangkap dalam konflik drama hidup AK. Susah nak beza dia dapat crack the code ataupun dia sebenarnya tengah cuak. Surprisingly, Danesh Razvi mencuri peluang untuk menyerlah sebagai event manager untuk majlis hari jadi tersebut. 

Sembang pasal penulisan, terlampau banyak persoalan yang muncul dalam satu masa. Ada ramai penulis untuk satu naskhah pun belum tentu boleh menjanjikan alur cerita yang logik. Mungkin boleh ditutup dengan dadah milik Ryan ataupun alkohol yang kuat, tapi untuk yang waras macam kita ni, it just too much. 


Neeyat boleh jadi naskhah misteri yang menghiburkan tapi tersekat peluang tersebut kerana penulisan yang lemah. Hampir kesemua pelakon terbatas dalam watak yang tak dikembangkan hingga mereka semua nampak dangkal di sisi AK dan Mira. Dialog pun biasa tanpa ada keunikan langsung sedangkan ada potensi untuk wujudkan elemen komedi atau ketegangan pada beberapa babak. Elemen saspen dan misteri tak kuat langsung untuk buat kita rasa berdebar. Semua watak macam tak takut langsung stay dalam satu bangunan yang sama dengan pembunuh. 

Anyway, sinematografi dari Andreas Neo paparkan kecantikan bangunan istana lama baik panorama tebing laut mahupun interior design di bahagian dalamnya. Suka sangat tengok chandelier kayu di ruang tamu tempat mereka semua berkumpul. Music score hasil gubahan Mickey McCleary juga layak dipuji. 


Overall, filem Neeyat seronok dilayan secara santai bersama keluarga. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 5.8/10

1 comment

  1. Tak jadilah nak tengok.. kikiki.. Baca review Farhana je..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.