Movie Review | A Man Called OTTO (2022)

Saturday 26 August 2023


Director: Marc Forster
Writer: David Magee
Cast: Tom Hanks, Mariana Treviño, Rachel Keller, Manuel Garcia-Rulfo, Truman Hanks, Mike Birbiglia, Kelly Lamor Wilson, Mack Bayda
Production Companies: Columbia Pictures, Stage 6 Films, SF Studios, Artistic Films, Playtone, 2DUX², STXfilms, Big Indie
Distributors: Sony Pictures Releasing, Netflix
Genre: Comedy / Drama
Release Date: 29 December 2022
Running Time: 126 minutes
Trailer: 


Diadaptasikan dari novel berjudul A Man Called Ove karya nukilan Fredrik Backman yang diterbitkan pada tahun 2013 kemudiannya difilemkan menerusi sutradara Hannes Holm pada tahun 2015, A Man Called Otto menceritakan tentang Otto Anderson (Tom Hanks) yang ingin berhenti hidup sejak kematian isterinya, Sonya (Rachel Keller).

6 bulan selepas kematian Sonya, Otto lebih gemar menyendiri dan menjadi perungus. Semua orang di kawasan kejiranan tersebut dah faham benar dengan kelakuan Otto terutamanya rakan baik dia, Anita (Juanita Jennings) yang tinggal selang beberapa rumah. Setiap pagi Otto akan kemas halaman rumah kemudian periksa semua kenderaan sekiranya tidak paparkan parking permit. 

Bila munculnya penyewa baru yang tinggal berhadapan dengan rumah Otto, hidup dia semakin sibuk gara-gara permintaan yang tiada henti dari imigran Mexico bernama Marisol (Mariana Treviño). Simpati dengan keadaan Marisol yang sarat mengandung, Otto ikutkan saja kemahuan keluarga kecil tersebut. Setiap kali Otto cuba untuk bunuh diri, setiap kali tu juga Marisol akan datang menganggu. 

Dari menyampah dengan kucing sampai terpaksa ambil kucing jalanan sebagai haiwan peliharaan dia. Kehadiran pekerja Dye & Merika yang memaksa semua penduduk di kejiranan tersebut berpindah juga menjadikan hidup Otto mempunyai misi tersendiri selain dari mati untuk bertemu dengan Sonya di alam lain. 

Jalan cerita A Man Called Otto sangat ringkas namun olahan dari Marc Forster buatkan perjalanan baru Otto bersama Marisol terlihat kelakar. Boleh faham lah kenapa Otto nak sangat bunuh diri lepas Sonya pergi sebab dalam hidup dia dah tak ada sesiapa dah pun. Tak ada adik-beradik, saudara-mara ataupun anak. Kawan baik dia, Reuben (Peter Lawson Jones) pula dah jatuh sakit, habiskan masa atas kerusi roda tanpa bercakap atau bergerak. Kenalan dekat tempat kerja pun tak ada yang kisah pasal dia. Lagi nak dia cepat keluar dari syarikat tu ada lah. 

Latar masa A Man Called Otto ni bersilih ganti antara waktu sekarang dengan flashbacks pertemuan Otto dengan Sonya. Penulis simpan rahsia tentang ujian hidup Otto dan Sonya dekat hujung bila Otto dah bersedia untuk open up dengan Marisol. Bila tengok sedikit demi sedikit backstory dia, boleh faham lah kenapa Otto jadi grumpy. 

Tapi dari awal pun dah berpihak pada Otto dalam babak dia pergi beli tali. Kebanyakan masanya relevan je kenapa dia selalu marah jadi tak susah pun untuk connect dengan watak Otto Anderson. Tak hairan juga kenapa Otto rasa tenang dan cepat murung bila Sonya tak ada sebab isteri dia adalah tunjang kekuatan dan big supporter dalam setiap langkah kehidupan Otto. 

'Now you listen to me. You have given birth to two children. Soon it'll be three. You have come here from a country very far away. You learned a new language, you got yourself an education, and a nitwit husband, and you are holding that family together. You will have no problem learning how to drive. My God, the world is full of complete idiots who have managed to figured it out, and you are not a complete idiot.' - Otto Anderson

Sinematografi dari Matthias Königswieser menyokong penceritaan comedy drama, A Man Called Otto dengan cemerlang. Silhoutte Sonya di dapur masa tenangkan Otto tu somehow comforting walaupun tak pasti sama ada tu roh Sonya ataupun imaginasi sub-conscious mind Otto yang tak nak mati. Music album A Man Called Otto hasil gubahan Thomas Newman jadi penyeri filem ni. My favourite, Till You're Home - Rita Wilson ft Sebastian Yatra dan instrumental untuk The Wrong Train. Suka sangat babak keretapi tu sebab pertama kali Otto jumpa Sonya. Simple yet awwdorable. 

Everything was warm and  adorable except for the ending. I tak suka dengan position Otto dengan kucing tu sebab nampak macam diorang tak ada special bond langsung padahal kucing tu makhluk pertama yang Otto cari setiap pagi. It would be better if the cat snuggle in his arm or something. 

p/s: Muka Truman Hanks macam muka anak Akshay Kumar dengan Twinkle Khanna - Aarav Kumar

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.8/10

1 comment

  1. oo... boleh la tengok. ingatkan jenis cerita bercakap vakap yg bosan. sbb muka tom hanks ni mmg nampak membosankan, tak macam muka tom cruise..nampak ouchh

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.