Movie Review | Dream (2023)

Sunday 6 August 2023


Director: Lee Byeong-heon
Writer: Lee Byeong-heon
Cast: Park Seo-joon, Lee Ji-eun, Lee Hyun-woo, Kim Jong-Soo, Ko Chang-Seok, Jung Seung-gil, Yang Hyun-Min, Hong Wan-Pyo, Heo Joon-Seok, Kang Ha-Neul 
Production Company: Oktober Cinema Co. Ltd.
Distributors: Megabox Plus M, Netflix
Genre: Sports / Comedy / Drama
Running Time: 125 minutes
Release Date: 26 April 2023
Trailer :


Filem Dream mengisahkan tentang pemain bola sepak terkenal, Hong-dae (Park Seo-joon) menjalani tempoh disiplin dengan menjadi jurulatih untuk pasukan bola sepak khas negara. Pasukan bola sepak ni terdiri dari 7 orang gelandangan yang masih sihat tubuh badan untuk masuk bertanding dalam Homeless World Cup di luar negara. 

Lee So-min (Lee Ji-eun) pula diupah oleh agensi PR Hong-dae untuk bikin dokumentari supaya dapat pulihkan reputasi serta imej superstar mereka. Pemain bola sepak yang mampu mengubah nasib orang lain dan mengharumkan nama negara. 


Sudah tentu perjalanan Hong-dae sebagai jurulatih menguji ketahanan mental sebab kesemua pemain dia tak pernah ada rekod sebagai pemain atau atlet pun. So-min sengaja pilih gelandangan berdasarkan kisah peribadi mereka supaya boleh tarik perhatian penonton. 

‘Son Beom-su (Jung Seung-gil), 44. His background isn’t anything special, but he has a he loves dearly, and she has a mental disability. It’s a melodrama that surpasses poverty and disability.’ – Lee So-min


Masa tengok filem Dream arahan dan penulisan Lee Byeong-heon macam tak percaya ada Homeless World Cup tapi bila tahu filem ni diadaptasikan dari kisah benar terus rasa kagum dengan Kerajaan Korea Selatan yang cuba untuk manfaatkan gelandangan dalam pelbagai aspek. Bila tengok semua pemain tu bukannya pemalas atau tak berguna tapi sebab nasib hidup atau kekurangan diri masing-masing. 

Cuma tak pasti kalau setiap pemain dapat elaun banyak mana sebab tak diceritakan dalam filem Dream ni. Tengok gaya semua pemain masih bekerja untuk sara diri, nampak lah yang bantuan tu tak lah banyak mana. Yang beria main pun ada motif peribadi untuk sampaikan hasrat terpendam. Menangis tengok kisah hidup Jeon Hyo-bong (Ko Chang-seok) dengan anak perempuan tunggal dia. 


Pace filem Dream ni pantas bergerak, sesuai dengan genre komedi sukan yang dibawa. Masa babak perlawanan bola sepak team Hong-dae nampak meyakinkan seperti tengok perlawanan bola sepak yang sebenar. Pujian harus diberikan kepada Noh Seung-bo yang berjaya menghasilkan sinematografi bertenaga dan mendebarkan. 

Pertama kali IU digandingkan bersama Park Seo-joon tapi on-screen chemistry diorang bagus sangat. Setiap kali muncul bersama dalam satu skrin, ada je benda kelakar yang jadi buatkan setiap momen mereka menghiburkan. I tak minat sangat Park Seo-joon walaupun dia ada banyak filem komedi tapi dalam Dream rasa seronok pulak tengok. 

‘Being crazy in this crazy world is normal, no?’ – Lee So-min


Dari awal hingga ke hujung cerita penulis mampu kekalkan momentum dan komedi yang segar supaya penceritaan terlihat menarik dan menghiburkan. Ada juga beberapa babak yang tak disangka macam pemain Young-jin (Hong Wan-Pyo). No wonder lah dia banyak mendiamkan diri. Rahsia dia macam tiberrr tapi okay lah. 

Naskhah Dream ni ada beberapa percubaan berani macam LGBT angle walaupun tak banyak babaknya juga babak di mana Mario Balotelli dianggap hodoh. Sound so racist to me. Terkejut gila masa babak tu keluar sebab tak ada angin, tak ada ribut tiba-tiba mamat tu kena kutuk? Atau mungkin ada reference dari real life yang I tak tahu? 


Anyway, minus these parts, I rasa seronok je layan naskhah Dream dengan visual dan soundtrack yang menguatkan emosi penceritaan. Mungkin ada yang tak berapa suka tapi naskhah Dream layak ditonton walaupun sekali. For those yang belum tengok, boleh layan di Netflix. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought + 0.7 = 9.2/10

5 comments

  1. mmg ada plan nak tgk sbb PSJ hahaha... tp x tau bila..

    ReplyDelete
  2. Suka tengok klip filem ini.. Babak antara Park Seo Joon dengan IU tu kelakar..

    ReplyDelete
  3. mcm best plot drama ni...teringat lawak bola sepak filem Shaolin Soccer...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.