Movie Review | Radhe Shyam (2022)

Saturday 11 June 2022


Director : Radha Krishna Kumar
Writer : Radha Krishna Kumar
Cast : Prabhas, Pooja Hegde, Krishnam Raju, Sathyaraj, Jagapathi Babu, Sachin Khedekar, Priyadarshi, Murali Sharma, Kunaal Roy Kapur, Riddhi Kumar, Sathyan, Jayaram, Beena Banerjee
Production Company : UV Creations, T-Series Films
Distributor : AA Films (Hindi), Red Giant Movies (Tamil), RD Illuminations (Malayalam)
Genre : Romantic / Drama
Running Time : 138 minutes
Release Date : 11 March 2022
Trailer :


Berlatarkan era 70-an, filem Radhe Shyam mengisahkan tentang Vikramaditya (Prabha) yang terkenal dengan tilikannya. Dia mempunyai kebolehan membaca takdir seseorang melalui garis tapak tangan dan ramalannya tidak pernah salah. Walaupun hidup dengan kekayaan dan kemasyhuran, Aditya tidak mempunyai garis cinta pada tapak tangan sekaligus membuatkan dia seorang yang tidak percaya pada cinta dan cuma mengamalkan flirtationship. Lebih sama macam bercinta tapi tiada komitmen. 

Pertemuan Aditya dengan Prerana (Pooja Hedge) mengubah perspektif hidup gadis tersebut tapi dia tetap tak boleh ubah kenyataan yang dia bakal mati kerana tumor otak. Aditya bagitahu Prerana akan hidup lama dengan dua orang anak comel. 


Pak cik Prerana (Sachin Khedekar) sakit hati dengan kata-kata Aditya kerana seolah mempermainkan hati anak perempuan yang dijaga sejak kecil. Kematian bukan perkara main-main dan sains adalah fakta. Aditya juga bertegas bahawa ramalan dia tepat dan fakta yang belum disanggah oleh mana-mana pihak. 

Jalan cerita Radhe Shyam ada tema yang unik bila ramalan bertemu dengan fakta sains, yang mana manusia akan berpegang dalam kehidupan mereka. Tapi sebelum nak sampai dekat percanggahan atau pertemuan tu pengarah dan penulis, Radha Krishna Kumar ambil masa yang lama dengan backstory tentang Aditya. Mungkin watak Aditya digunakan sebagai fan service kepada peminat Prabha tapi kebanyakan peminat dia lebih suka genre action bukan romance drama. 


Introduction scene untuk watak Prerana memukau dengan aksi thrill dia dalam keretapi. Pooja Hedge memang cantik ditambah pula dengan visual yang sepenuhnya menggunakan VFX, makin bertambah cantik sesetengah babak. Wardrobe untuk watak Prerana pun mengikut suasana pada era tersebut, sama juga dengan hairstyle dan makeup. 

Tapi ada masanya penggunaan VFX agak keterlaluan sampai mencacatkan visual yang terlihat seperti dalam studio. Tak hairan lah kenapa bajet Radhe Shyam mencecah Rs300 crore tapi sayang lah sebab audience bukan terhibur dengan visual semata. Ada lagi faktor lain yang perlu diambil kira. Mungkin Prabha suka berlakon dalam movie yang heavy dengan VFX sebab Saaho (2019) pun ada masalah yang sama. Fokus pada visual saja dan bukan pada jalan cerita. 


Tertarik nak tengok movie Radhe Shyam ni gara-gara lagu Jaan Hai Meri sebab lirik dia sweet dengan suara Armaan Malik. MV untuk lagu tu pun comel sebab watak Vikram dengan watak Prerana memang ditakdirkan untuk berjumpa. Slogan pula ‘Witness love changes destiny’ so curious lah nak tahu macam mana dua watak ni berjumpa sebab zaman 70-an mana ada smartphone lagi. Lagu Soch Liya pun best. 



Selain kelemahan jalan cerita yang mengangkat cinta mengatasi segalanya, durasi naskhah ni juga agak panjang dengan pace yang perlahan. Scene Aditya bertarung di atas kapal kerana tsunami tu antara scene yang perlu dipendekkan ataupun dibuang terus. Mungkin lebih menarik kalau penulis perbanyakkan lagi episod sains dan ramalan sebab pengarah kata dia dapat inspirasi dari kisah benar bila keretapi hilang secara misteri di Eropah boleh muncul di Mexico. Baik misteri mahupun sains, kedua-duanya tak wujud dalam naskhah ni. 


Nak sembang sains banyak sangat pun penulis tak mampu gamaknya sebab ada scene Aditya kena langar dengan bas, hilang banyak darah pun boleh berjalan sendiri pergi hospital. Agak kelakar dekat scene ni sebab team production dah bazirkan duit yang banyak dekat VFX tapi tak mampu dapatkan warna darah yang tepat dan pekat untuk watak Aditya. Overall, Radhe Shyam quite nonsense. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 4/10

2 comments

  1. Boleh terlelap2 ni...apapun tq FJ. Review dari FJ tak pernah mengecewakan.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.