Borong Buku Di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2022

Monday 13 June 2022

 

Khamis lepas ajak family pergi ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2022 sebab tengah cuti sekolah so kalau pergi weekdays tak lah ramai sangat orang. Dari rumah naik MRT tukar tren LRT dekat stesen Pasar Seni lepastu tukar lagi dekat Kelana Jaya line lepastu berjalan kaki dari stesen PWTC sampai lah ke PWTC. 


Jauh ye berjalan untuk datang ke PBAKL ni sampai rasa nak patah balik rumah je. Masa pergi tu tak lah ramai orang, even ada yang dah menghala balik ke rumah. Masa kitorang sampai tu baru pukul 12 tengahari takkan dah ada yang nak balik kot? Risau juga tak banyak yang best sebab yang dah bergerak balik tu beli sikit je. Kitorang bawak bagpack sebab nak memborong. Ramai juga yang bawa luggage masa tu. 

Bila sampai dekat pesta buku memang ramai sangat orang walaupun hari bekerja sebab tengah cuti sekolah lepastu buat comeback lepas 2 tahun, memang sakan lah orang serbu. 


Nak makan pun susah sebab ramai sangat. Penganjur sediakan ruang untuk makan pun kecil je. Kalau main teka je, ada lah dalam 5,000 yang datang tapi meja disediakan ada 20 buah meja saja, mana nak cukup ye dak? Haruslah makan bersila dekat lantai. Kitorang bersila dekat belah dalam lah sebab sejuk sikit. 


Tandas dekat PWTC ni tak best sebab tak ada hand bidet lepastu bila ramai yang guna haruslah bersepah najis di lantai. Horror. Lama juga kitorang spent time dekat tingkat 1 sebab my mom nak jumpa penceramah favorite dia lepastu adik pulak nak borong komik baru dekat Gempak Starz. 


Sementara tunggu urusan diorang sempat lah I dengar penerangan dari pegawai Kementerian Dalam Negeri sebab ada display beza naskhah Al-Quran yang dilarang terbitannya dengan yang dapat kelulusan KDN. Banyak juga lah benda belajar dekat situ. Dari tak tahu jadi tahu lepastu boleh buat aduan dekat KDN kalau nampak. Kadang tu kita selalu je nampak bahan terlarang yang orang selalu guna tapi kita tak tahu pun bahan tu melanggar undang-undang. 






Masa berjalan tu adik ternampak novel dengan cover page berkonsepkan minimalis. Style gak lah sebab tajuk dia unik, cover page pun unik. Seller tu kata novel dekat sini kalau habis tu habis lah. Tak ada dekat tempat lain dah. Tapi tu lah, tak ada pun novel dari publisher ni yang famous so kalau dia habis pun, siapa yang ambil peduli?

Me : Kenapa novel ni letak tajuk xxxx Sayap Jibril (I dah lupa apa tajuk penuh dia)
Seller : Itu simbolik lah kepada cerita ni
Me : Tapi siapa je pernah nampak sayap Jibril?

Dan seller tu berlalu pergi biarkan soalan tak berjawab sampailah ke saat korang baca entry ni. 




Dekat bahagian tepi ada Jualan Garaj ITBM dengan harga yang agak murah sebab kebanyakannya 5 buah buku RM20. Yang tak bestnya, tak banyak bahan bacaan menarik. Masa datang tu ada ceramah tengah berlangsung dekat pentas dalam dewan tu. Menarik juga la nak dengar sebab dia cerita pengalaman sebagai penterjemah. Tapi sebab datang dengar masa dah dekat tengah dah so agak lost lah apa dia sembang. 




Masa pergi ke booth Prolog Media, happy betul jumpa Kanvas 2.0 sebab I baru je habis baca novel Kanvas, malam Rabu tu. Kira cerita dia masih segar dalam kepala. Tak tahu langsung penulis Ayumi nak keluarkan sekuel kisah cinta Ed dengan Kara. 


Book cover novel Kanvas agak berseni tapi yang sekuel ni macam tak menarik sangat lepastu curious Ed ni lelaki ke perempuan? Jangan dia buat plot twist yang Ed ni perempuan pulak. Kalau tengok dekat cover tu ada dua orang perempuan dekat atas katil kan?


Dekat booth Prolog Media ni kebanyakannya novel karya penulisan Anna Lee je banyak. Even seller tu pun suggest I baca novel dia tapi sinopsis novel Anna Lee ni mostly tak kena dengan selera I sebab tu tak pandang haha. 


Sementara tunggu my mom solat dekat Surau Ar-Rahman Putra, kitorang bergerak ke tingkat 2 lepastu jumpa booth Dubook - Liar & Angkuh. Tak tahu pulak Syed Saddiq dah terbitkan buku untuk bagi tips jadi debater. Memandangkan I tak ada cita-cita ke arah tu jadi I ambil lah buku Membedah Wayang Gambar dekat shelf atas tu sebab niat datang ke PBAKL ni sebab nak cari buku tentang filem atau dunia seni. Nak perluaskan lagi ilmu bila buat review. Mesti korang bosan kalau sembang ikut ilmu yang cenggitu je 5, 6 tahun tak berubah hshs


Terkejut masa nak bayar tu bila seller kata buku tu harga RM35 tapi kalau tambah buku lain, dia jadi RM10. I macam hmm marketing sangat. So I ambik lah buku diskusi tentang P.Ramlee. 


Malas nak cetak semula ke tak laku?


Kecewa jugak lah booth FINAS tak ada buku yang dicari. FINAS kotttttt





Naik tingkat 3 meriah lah sebab ada booth Karangkraf lepastu ada para penulis sekali. Memandangkan dah lama tak baca buku Karangkraf, kitorang skip je lah booth ni. Lagipun ramai sangat orang dekat sini. 




Naik tingkat 4 ada booth PTS Media paling besar tapi booth yang dituju haruslah booth Kembara FIXI sebab nak cari novel Musketeers. Lepastu nampak novel Galat dengan Not A Monster terus sambar sebab sinopsis dia menarik. Lagipun blogger Kak Sha pernah update dekat blog dia bulan ni. Beli laju ye, nak baca entah bila hshshs


Dekat level ni pun sesak juga sebab ada Ustaz Adnin dekat booth Tarbiah Sentap. First time la jumpa depan mata, selama ni tengok dekat social media je. Ambik gambar curi cenggini je lah, kang kalau pergi bergambar dia tak masal kena tarbiah sekali


Dekat luar dewan ada ruang Rehat dan Baca untuk pengunjung PBAKL yang datang  lepastu ada sesi berbual tapi tengok dari jauh je lah. Kitorang lebih tertarik nak bergambar dekat photobooth PBAKL. Masa kitorang bergambar tu tak ada orang pun, bila dah posing tetiba ramai pulak nak bergambar jugak T.T


Layannnnn

Habis je bergambar terus turun dekat tingkat 1 sebab ada persembahan tarian untuk pengunjung. Terhibur betul tengok persembahan Nasi Ambeng sebab lagu dia menarik. Selama ni tahu lagu Nasi Padang je rupanya ada lagu Nasi Ambeng jugak. 




Sebelum balik kitorang menyinggah ke booth Karya Seni sebab adik I nak beli novel Dheos karya penulisan Anjell. Ada lagi satu novel dalam list tapi dah habis stok. Takpe lah, sebab dia nak Dheos dari awal lagi. Kalau Dheos tak ada dah satu hal kena pujuk T.T


Banyak juga buku dah habis stok especially dekat booth yang popular macam FIXI. Pelik jugak kenapa FIXI tak buka booth besar untuk PBAKL 2022 ni. Kalau ikutkan nak jumpa Kak Neddo hari Sabtu tapi malas lah nak merasa lagi pengalaman bersesak dengan orang. Tahun 2018 I dah jumpa dah Kak Neddo dengan Ikmal Amry so kita bagi can dekat orang lain pulak. 


Punya lah sesak dan panas dekat PBAKL tu sampaikan kena migraine. Tak tahu lah nak pergi lagi ke tak tahun depan sebab tak lah menarik sangat seleksi buku yang ada. Harga pun dah naik, promo pun tak banyak. Better beli dekat Shopee atau beli dari penulis je terus. 

1 comment

  1. Wahhh.. Ada jugak pergi tahun ni... Nona borong FIXI.. dan beberapa aje...Niat nak singgahh singgah sebab lama tak menjenguk pesta buku..

    Psstt.. bab sayap Jibril tu kelako ekk.. Hahahha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.