Tip Nak Beli Produk Jika Kulit Kering Dan Kasar, Mesti Ada 7 Bahan Ini!

Tuesday 30 November 2021

Meskipun bukan semua, namun tidak dinafikan ramai juga dalam kalangan kita yang mungkin mengalami masalah kulit kering dan kasar, tetapi hanya mampu pasrah tentangnya. Sebenarnya, aspek kesihatan kulit tidak boleh diabaikan dan dibiarkan begitu sahaja lebih-lebih lagi jika ia bermasalah. Itulah kegunaan produk kulit di pasaran.

Persoalannya, apa dan bagaimana produk kulit yang kita perlu pilih jika ada masalah kulit kering dan kasar? Jom teruskan membaca artikel untuk tahu lebih lanjut!

Kenapa kulit boleh jadi kering dan kasar?

Menurut pelbagai kajian berkaitan, dipercayai bahawa mutasi genetik filaggrin adalah dalang utama terjadinya masalah kulit seperti ekzema dan lain-lain. Pun begitu, ia bukan punca masalah kulit kering dan kasar yang anda mungkin perlu risaukan memandangkan faktor genetik adalah di luar kawalan kita semua.

Apa yang perlu menjadi perhatian adalah penggunaan produk seharian seperti air, sabun, losen, minyak wangi atau ubatan tertentu yang boleh beri mudarat. Sebagai contoh, ubatan tertentu yang digunakan untuk merawat jerawat mengandungi benzoyl peroxide dan salicylic acid.

Begitu juga dengan produk pencuci, pelembap serta apa-apa sahaja yang menyentuh kulit lantas memberi kesan buruk jika digunakan dalam jangka masa panjang.


Bahan yang mesti ada dalam produk kulit!

Ironiknya, kondisi kulit kering yang disebabkan oleh produk seharian juga boleh dikawal dan dirawat menggunakan produk kulit yang ideal lagi sesuai. Kuncinya di sini pula adalah untuk mendapatkan kulit yang terhidrasi dengan lebih baik dan caranya bukanlah sekadar minum air kosong yang cukup sahaja.

Berikut adalah bahan yang mesti ada dalam produk jika anda mengalami masalah kulit kering dan kasar:

#1. Asid Hyaluronik

Asid Hyaluronik (HA) adalah ramuan paling popular dan utama di dalam pembuatan produk kulit ekoran impaknya yang bagus di dalam penghidratan kulit. Caranya berfungsi adalah dengan menghimpun dan menarik kelembapan dari kawasan sekitar ke dalam sel kulit lantas membuat kulit menjadi lebih lembap.

#2. Asid Laktik

Sama halnya seperti di atas tadi, Asid Laktik (LA) juga merupakan ramuan terbaik yang boleh membantu membaiki faktor kelembapan kulit secara semula jadi. Ia berfungsi dengan cara mencipta halangan atau rintangan bagi meminimumkan kehilangan cecair pada kulit lantas mengurangkan masalah kulit kering dan kasar.

#3. Gel Lidah Buaya

Gel lidah buaya atau bahasa komersialnya Aloe Vera, memang sudah tidak asing lagi digunakan ke atas kulit kerana ia juga sudah popular sejak zaman dahulu lagi. Untuk pengetahuan anda, gel ini kaya dengan air, mineral dan vitamin yang sangat penting buat kesihatan kulit bagi memastikan ia kekal terhidrat, sihat dan kuat.

Bukan sahaja anda boleh menggunakan produk yang mengandungi gel ini, malah anda juga boleh mengenakan gel lidah buaya secara terus sejurus daunnya diekstrak.

Produk kulit dengan #4. Gliserin

Gliserin adalah sejenis sebatian yang tidak berwarna dan tidak berbau yang telah banyak digunakan di dalam pembuatan produk kecantikan terutamanya buat kulit. Selain mampu mengekalkan kelembapan pada kulit, ia juga mampu menyembuhkan luka serta mengurangkan radang yang berlaku akibat kerengsaan pada kulit.

Produk kulit dengan #5. Seramida

Seramida adalah sebatian yang berasal daripada molekul lemak daripada kulit manusia itu sendiri dan berfungsi untuk mengekalkan kelembapan pada kulit. Ia menjadikannya sebagai ramuan bagus buat masalah kulit kering dan kasar, selain mampu membantu merawat kondisi kulit kronik seperti ekzema dan lain-lain.

#6. Susu kambing

Jangan terkejut pula jika kami kata susu yang boleh diperah dan diminum daripada haiwan ini turut mampu memberi kesan positif jika digunakan pada kulit. Ini kerana produk terkandung susu kambing mengandungi lemak spesifik yang mampu melembapkan kulit tanpa merengsakan atau meradangkan kulit anda.

Kandungan lemak spesifik ini bukan sahaja mampu mengekalkan kelembapan malahan memberi perlindungan baik pada kulit daripada anasir luar seperti persekitaran.

#7. Mentega kacang

Jangan tersilap pula dengan mentega yang anda gunakan sebagai sapuan roti kerana mentega ini datangnya daripada kekacang yang lain seperti koko dan shea. Produk dengan ramuan ini tinggi dengan asid lemak yang mampu untuk mencipta lapisan perlindungan untuk mengekalkan kelembapan dan keanjalan kulit.

Dalam pada itu, ia juga mudah menyerap pada kulit dan dalam masa yang sama memberi perlindungan daripada cahaya matahari serta memudarkan parut lama.

Jumpa pakar jika kulit kering dan kasar!

Pun begitu, penggunaan produk-produk ini juga haruslah mendapat nasihat daripada doktor atau pakar kulit terlebih dahulu untuk elak sebarang komplikasi. Ini kerana sudah banyak produk yang dijual di pasaran sama ada secara langsung atau atas talian dan tidak kurang juga ada yang merupakan produk tiruan, palsu atau tipu.

Jadi, buatlah pilihan yang bijak dalam usaha mencari ramuan yang terbaik buat kulit anda!

1 comment

  1. Ammi sekarang memang guna cleanser yang ada Asid Hyaluronik. Teruk nau rasa kulit kat area pipi sebab hari2 dok pakai mask

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.