Oyster Cheese, Nusantara Tom Yam

Tuesday 30 November 2021

Minggu lepas pergi dinner dengan Ms Fisah sebab kitorang nak makan tomyam sementara tunggu hujan berhenti. Sekarang tengah musim hujan ni memang kitorang stay dekat office je sampai traffic reda sikit. Tak mampu la nak stay dalam kereta lama-lama sedangkan boleh sampai dalam 20 minit je. 

Dah lama tak pergi makan dekat Nusantara Tom Yam ni tambah pula masa PKP lagi lah tak pernah keluar rumah padahal restoran ni menghala jalan balik rumah je pun. Nak keluar on weekend memang malas lah cerita dia sebab nak hadap traffic light Star Avenue yang lama tu. 


Masa kitorang pergi tu ada stall baru dekat dalam area restoran Nusantara. Stall ni ada ayam goreng crispy, aneka masakan untuk ikan salmon dan juga oyster cheese. Curious betul nak rasa oyster cheese ni macam mana. Dah alang-alang datang mesti lah kena try makanan unik dekat sini. 

Memandangkan tukang masak dia demam jadi tak banyak lah menu yang restoran boleh provide. Nasib baik tomyam ada so kitorang order nasi putih, tomyam ayam, sayur kangkung goreng dengan telur dadar. Air pun limited sebab tukang buat air tahu beberapa menu je, ambik lah teh o ais dengan air sirap limau. 

Sementara tunggu order kitorang siap, jalan-jalan lah dulu tengok dekorasi restoran ni. Restoran Nusantara ni unik sebab bertemakan hutan  tapi yang tak syoknya banyak nyamuk. Nyamuk dia bukan nyamuk denggi pun tapi nyamuk hutan. Laju jugak lah nyamuk tu hisap darah kitorang, know know full blood already.


Pintu masuk restoran Nusantara ni ada 3 jadi boleh lah pilih mana satu sebab semua pintu pun menuju ke arah yang sama. Kalau rasa nak duduk jauh dari orang, boleh ikut laluan kecil ke meja yang terletak di sebalik rimbunan pokok. Tapi gelap sikit lah. 




Dekat restoran ni selain banyak pokok, ada banyak bubu hiasan, dulang besi dan tembikar pasu yang kosong tapi ada jugak yang buat tong sampah untuk buang face mask T.T






Dekat Nusantara ni ada tandas dan surau disediakan so kalau datang masa waktu Maghrib memang tak risau lah nak kena makan cepat-cepat sampai indigestion bagai. Yang tak bestnya, tak ada ruang untuk parkir kenderaan. Park lah dekat mana-mana kawasan terdekat. Kalau datang masa bukan peak hour okay lah ada tempat nak park. 


Dah sampai semua menu baru boleh ambik gambar. 


Tadaaaa! Oyster cheese yang ditunggu-tunggu. Takut jugak nak rasa sebab takut tekak tak boleh terima bila seafood yang kuat bau dia bergabung dengan cheese. Bila masuk dalam mulut macam eh sedap pulak, tak meloyakan sebab oyster tu segar dan dibakar. Bila makan dengan cheese panas-panas, rasa cheese tu seimbang dengan isi oyster yang juicy. Pendek kata, sedap! 

Punya lah sedap makan oyster cheese tu sampai lupa nak letak lemon. For me, letak lemon ataupun tak dua-dua tetap sedap. Since I suka masam lemon tu jadi rasa masam tu tambah lagi gabungan rasa yang menarik. Makan dua pinggan pun boleh tapi harga sepinggan ni pun dah RM10.30 so kalau poket nipis, baik kawal diri. Kang tak memasal nangis macam budak perempuan tampal sticker dekat air Starbucks tu. 

3 comments

  1. memang gaya nusantara sungguh kedai ni..
    mcm dejavu pulak..sbb rasa mcm pernah pergi kedai with this kind of interior.

    org2 ni asal boleh je nak buang merata facemask tu ye.

    ReplyDelete
  2. Wah. Memang feeling feeling dalam hutan ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.