Drama Review | Call My Agent: Bollywood

Thursday 4 November 2021

Director : Shaad Ali

Writer : Shaad Ali

Cast : Aahana Kumra, Ayush Mehra, Soni Razdan, Rajat Kapoor, Priyasha Bhardwaj, Anushka Sawhney, Rohan Joshi, Merenla Imsong, Suchitra Pillai, Farah Khan, Ali Fazal, Richa Chadha, Lara Dutta, Jackie Shroff, Dia Mirza, Akshara Haasan

Production Company : Applause Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Comedy / Drama

Running Episodes :  6 episodes 930 minutes per episode)

Release Date : 29 October 2021

Trailer :


Spin-off dari French drama, Call My Agent (2015) mengisahkan tentang 4 orang ejen yang bekerja dengan cara tersendiri di syarikat ART. Umum tahu industri perfileman Bollywood adalah salah satu industry terbesar selepas Hollywood dan UK. Sepanjang 6 episod memang kerap Hollywood, Cannes dan beberapa filem festival yang lain disebut oleh beberapa watak yang terlibat. 

I excited nak tengok Call My Agent: Bollywood sebab drama ni debut platform kepada Ayush Mehra dalam dunia Bollywood. Sebelum ni kenal Ayush dari Youtube channel je. Tak sangka I boleh tengok dia debut sebab lakonan dia memang bagus especially genre romantik komedi. Dah la comel. 

ART ada ramai pelakon dan pengarah yang menjadi klien mereka dalam Bollywood antaranya Farah Khan, Jackie Shroff, Dia Mirza, Ila Arun, Lillete Dubey, Lara Dutta, Disha Patani dan ramai lagi tapi semua nama ni tak lah power sebab kalau dalam dunia realiti pun nama-nama besar semuanya di bawah syarikat YRF, Dharma, Matrix ataupun KWAN. Sesuai lah dengan konflik dalaman ART bila syarikat ni hampir muflis dan semakin bergolak selepas kematian Somu (Tinnu Anand).

Ejen Monty Behl (Rajat Kapoor) dah mula tunjuk taring sebagai senior untuk ambil alih tempat Somu sebagai boss sebab dia selesaikan dengan mudah je masalah Dia Mirza yang kena buang dari projek Hollywood hanya kerana usia dia. Sama juga dengan masalah Lara Dutta yang berhutang dengan kerajaan bila terlupa bayar cukai pendapatan. 

Ejen Amal (Aahana Kumra) menyampah dengan perangai licik Monty walaupun mengaku dia ejen yang bagus dalam bidang mereka. Dalam masa yang sama Amal jatuh cinta dengan Jasleen (Anushka Sawhney), auditor yang ditugaskan untuk mengaudit akaun syarikat bila Meher (Ayush Mehra) lupa hantar dokumen kepada auditor panel ART. 

Selain dari menjadi platform kepada cinta kaum sejenis berkembang dengan banyak dalam drama ni, argument tentang feminist dan privilege mereka juga menjadi dialog perbahasan antara Amal dengan Meher. Dinamik dan chemistry mereka berdua antara kekuatan drama Call My Agent : Bollywood bila ada masa mereka mencuri skrip klien masing-masing ataupun mereka bekerjasama menghasilkan idea menarik untuk sesebuah filem. 

Love-hate relationship antara Amal dan Meher antara scene yang menghiburkan dari awal penceritaan. Nasib baik lah Amal tu lesbian, kalau dia straight, mungkin dah kahwin dengan Meher dah. Aahana Kumra memang menyerlah teruk bila watak dia seorang yang panas baran, mulut celupar dan lesbian. Tak semua orang sanggup jadi pembantu dia sampai lah Nia (Priyasha Bhardwaj) muncul. Scene Amal goda Jasleen tu pun kelakar. 

Alur cerita Call My Agent : Bollywood ni tak lah kemas sangat sebab ada episod yang best, ada pula yang hambar. Paling favorite episod 5 bila Richa Chadda dengan Ali Fazal bergaduh dekat set sebab menyampah dengan perangai kekwat masing-masing. Menjadi betul lakonan diorang berdua padahal dah nak kahwin dah tahun depan. 

Sinematografi yang perlu diberikan pujian bila panorama industri Bollywood dipaparkan sebaik mungkin. Kalau selalu kita tengok set lokasi yang cantik tapi dalam drama ni boleh tengok betapa serabutnya talent agency setiap hari. Walaupun vfx nampak lemah tapi interior dalam syarikat ART nampak cantik sangat dengan gabungan warna dan citarasa moden juga vintage digabungkan. 

Tak pasti lah akan ada Season 2 ataupun tak tapi drama ni layak diberikan perhatian dan dikembangkan lagi sebab season ni sarat dengan personal conflict setiap agent dan kurang drama dari dunia perfileman. Selain dari menceritakan struggle mereka dalam bidang perfileman, drama ni juga memperbetulkan tanggapan negatif terhadap talent agents yang sering dianggap sebagai lintah yang mencuri komisyen dari pelakon atau pengarah. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 6.6/10

1 comment

  1. menarik. harap takde scene zoom macam serial drama Zee TV. hehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.