Movie Review | Proksi (2021)

Monday 29 November 2021

Pengarah :  Mohd Shaufe A. Wahib

Penulis Skrip : Fairul Nizam Ablah, Azril Hamzah

Pelakon :  Bront Palarae, Ashraf Sinclair, Sangeeta Krishnasamy, Remy Ishak, Susan Lankester, Rosyam Nor, Faizal Hussein, Siti Saleha

Syarikat Produksi : FEG Equipment

Pengedar : Astro First, Astro Go, Astro On Demand

Genre :  Siber / Thriller

Durasi Tayangan : 83 minit

Tarikh Tayangan :  18 November 2021

Trailer :


Kisah bermula dengan naratif Sam (Bront Palarae) yang menceritakan tentang plan dia dengan Aman (Ashraf Sinclair) untuk lari keluar dan hidup bebas dari Elle (Sangeeta Krishnasamy), owner kepada syarikat Cybersec Corporation. Aman secara senyap-senyap telah menggodam platform keselamatan data, MYSOIL tanpa pengetahuan Sam. 

Di Thailand, Aman cipta root file kemudian jual kepada CARRIE sebab data adalah benda yang paling bernilai di zaman sekarang. Tanpa pengetahuan Aqil (Remy Ishak), tentera upahan yang bekerja dengan CARRIE dan Cik Rose (Susan Lankester), editor yang menjaga wang syarikat telah ditipu dengan Aman bila pemacu pena yang diberikan mempunyai virus untuk mencuri wang CARRIE. 

Sam dapat tahu Aman bekerja dengan Elle selepas letak tracker pada smart phone Aman. Plan mereka berdua adalah curi wang CARRIE supaya dapat hentikan operasi untuk hancurkan negara sepertimana kejadian Arab Spring. Dalam masa yang sama, dua orang penyiasat bernama Roy (Faizal Hussein) dan Remy (Datuk Rosyam Nor) mencari Sam untuk disoal siasat demi mendapatkan lebih banyak maklumat. 

Filem Proksi terbitan FEG Equipment adalah filem jenayah siber yang pertama dihasilkan dari industri tempatan malangnya penceritaan yang lemah dengan kecelaruan latar masa merupakan kelemahan utama sehingga menimbulkan banyak persoalan. 

Watak juga tak dikembangkan dengan baik bila penonton tertanya-tanya siapa Diana (Siti Saleha) dan kenapa dia meninggal? Diana bagi hint tapi tak dijelaskan pun. Matlamat FutureZero ni pula berdasarkan kes rumah mereka ditarik oleh pihak bank sebab tak mampu bayar hutang jadi Aman nak beat the system bila dunia akan bebas dari data jadi masalah kapitalis ni tak akan wujud. Tapi kalau kita tak ada data pun kita lost. Kenapa FutureZero tak terangkan apa kelebihan dunia tanpa data? Jadi orang yang bekerja tak perlu dibayar upah?  

Cita-cita dan impian tu tinggi tapi tak nampak dekat mana kelebihan hidup dalam dunia tanpa data. Mungkin doktrin dunia berdata tu dah terlalu kuat ditanam dalam kepala otak I sampai I langsung tak faham konsep dan matlamat FutureZero. 

Masuk pula kepada organisasi CARRIE yang mengumpul data untuk hancurkan Malaysia seperti Arab Spring. Cerita la apa peranan data dalam kejadian Arab Spring tu bukannya sebut je. Thrill tu langsung tak ada sebab tak dijelaskan. Macam kau pergi pasar lepastu ada orang kata Omicron dah ada dekat Malaysia pastu dia blah. Rasa nak ambik port ke kalau sekadar angin lalu macam tu? Mak Jah membawang lagi seram tau dari cerita Proksi ni. 

Kenapa pergi dekat Aman kalau nak beli data? Pergi la dekat Mark Zuckerberg ataupun Zhang Yiming sebab diorang ni yang pegang data seluruh rakyat Malaysia. Trump boleh beli data dekat Mark untuk menang election so kenapa CARRIE beli dekat Aman lepastu kena hack? CARRIE tak ada IT person ke untuk jaga? 

Siapa Aqil? Kenapa dia join CARRIE? Kenapa dia ada rencana dengan Elle? Siapa pula Elle? Kenapa dia invested sangat dengan Sam dan Aman? Dia boleh je upah orang lain yang bebas dari liabiliti. Kenapa penyiasat Roy dan Remy siasat Sam kalau diorang dah ada semua maklumat? Kalau Sam ada dekat balai polis, kenapa Aman boleh ada dengan Aqil? 

Dalam filem ni ada babak aksi antara team FutureZero dan CARRIE tapi tak lah heavy sangat pun sebab diorang bukannya pandai berlawan. Even babak Pakin dengan orang bawahan CARRIE dipotong supaya tak paparkan keganasan yang ekstrem. Sinematografi dalam filem Proksi nampak lemah bila kamera bergegar dalam beberapa babak. CGI pun tahap biasa je. 

Kenapa fokus dekat babak Remy tumbuk Sam kalau Rosyam Nor tak mampu nak deliver dengan bagus? Nampak sangat dia tak tumbuk pun Sam sebab tangan tak sampai dekat muka. Bunyi pun tak ada. Sepanjang babak Remy dengan Roy bersama, nampak tenggelam sangat lakonan Rosyam Nor especially untuk stunt. Music score memang out, dia main letak je lagu apa dia nak tak kisah lah sesuai ataupun tak dengan situasi.

Banyak betul kenapa dan siapa dalam review ni tapi tu lah, I pun pening. I tak tahu lah kalau ada tangan yang kacau masa proses editing untuk filem ni tapi sedih lah bila banyak kelemahan sampai teringat balik kata-kata Bront Palarae :

‘Masa kat sekolah dulu, kalau kau baca buku tak faham, buku bodoh ke kau bodoh?’

1. Team Production +0.2, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 2.8/10

1 comment

  1. la.. tgk poster tu mati2 mama ingatkan cerita oversea haha.. nampak kelas la citer ni level international

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.