Movie Review | Ada Hantu (2021)

Saturday 28 August 2021

Pengarah : Hairul Azreen

Penulis Skrip :  Adrian Teh, Amar Amir

Pelakon : Zahiril Adzim, Shiqin Kamal, Hairul Azreen, Nafiez Zaidi, Elvina Chua, Henley Hii, Theebaan, Sophia Albarakbah, Dafi

Syarikat Produksi : ACT 2 Pictures 

Pengedar :  Disney+ Hotstar 

Genre : Seram / Komedi

Durasi Tayangan : 100 minit

Tarikh Tayangan : 13 Ogos 2021

Trailer :


Bermula dengan reaction video Alif (Zahiril Adzim) yang mendapat kecaman dari ramai haters sampai dia ambil keputusan untuk pergi ke tempat berhantu walaupun dia tak percaya dengan kewujudan makhluk alam ghaib. 

Alif sebenarnya tak kisah pun dengan haters channel dia sebab kebanyakannya yang menyampah ni lah yang subscribe dan sedekah views untuk Youtube videos dia. Shasha (Elvina Chua) yang cadangkan dia buat content untuk bidas kecaman netizen sementara Bariah (Shiqin Kamal) pula cadangkan mereka bermalam di rumah banglo yang berhantu di kampung dia, Kampung Teluk Panglima Perang. 

Sebelum sampai ke rumah tu pun dah ada insiden bila Talha (Hairul Azreen) hampir terlanggar seekor kucing hitam tapi bila mereka semua turun cari, tak ada langsung kesan kucing tersebut. Sebelum masuk ke rumah banglo tersebut, Jimmy (Nafiez Zaidi) cuba scan aura positif dengan berbekalkan ilmu fengshui yang dipelajari. Entah ye entah tidak sampai Alif naik meluat dengan perangai dia. 

Rumah banglo tersebut adalah milik jeneral askar Jepun yang kejam tapi sayang pada isteri yang cantik dan pandai bermain piano. Setiap malam dia akan dengar isteri dia main piano sehinggalah pada malam terakhir sebelum mereka berdua melakukan kamikaze. Sejak dari hari itu, rumah tersebut mempunyai banyak kejadian aneh dan misteri sehinggakan tak ada yang berani tinggal di situ. 

Movie sulung arahan pelakon terkenal Hairul Azreen ni menggunakan template seram komedi di mana pendekatannya lebih santai dan menghiburkan. Kalau ada yang concern dengan lakonan Hairul, boleh nampak dia dah improve banyak lepas movie Wira (2019) dan Pasal Kau (2020)

Kalau ada yang concern dengan arahan dia, pun rasanya tak ada masalah sebab naskhah santai ni walaupun tipikal tapi banyak plot twist yang menghiburkan. Lagipun movie ni adalah hasil penulisan Adrian Teh jadi tak perlulah risau dengan kualitinya. Boleh kata I dah jadi peminat karya Adrian Teh. Kagum lah dengan dia bila dia boleh polish daripada seorang pelakon kayu seperti Hairul menjadi bagus dan tampil sebagai pengarah. Mungkin lepas ni ada movie aksi pula sebab tu strong point Hairul dalam industri. 

Berbalik kepada naskhah Ada Hantu terbitan ACT 2 Pictures ni mempunyai barisan pelakon yang bagus terutamanya Zahiril Adzim sebagai watak utama. Lakonan Shiqin Kamal pun bagus dan nampak selesa dengan watak Bariah cuma keliru dengan karakter dia yang mempersoalkan tindak-tanduk Alif sejak sampai di rumah tersebut sedangkan motif utama ke situ adalah untuk buat video. Pelik jugak tengok diorang berlima ni sebab main redah je semua benda. 

Masa first half tak lah banyak sangat komedi sebab diorang baru nak explore tempat tu tapi bila masuk second half tak larat nak gelak dengan cerita masing-masing. Terdiam bila tengok kejadian cadar kempis tu sebab real betul. Sekali dengan kita jadi terkesima bila tengok babak tu. Polis yang datang untuk siasat pun terdiam. Teringat-ingat lagi scene Alif dok sengih tu. 

Visual dari Danny Lala paparkan keindahan panorama kawasan tersebut dengan baik. Scene waktu malam pun tak terlampau gelap sampai tak nampak apa yang berlaku. Suka tengok scene dekat tangga sebab lighting dekat situ cantik sangat. Tapi kalau nak pergi vacation dekat rumah tu memang tak lah sebab jauh dari pekan. Kalau orang kata ada hantu pun memang percaya. 

Walaupun movie Ada Hantu ni pada awalnya dikritik sebab poster yang cincai tapi jalan cerita dia menghiburkan dan sesuai ditonton bersama keluarga. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.8, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 7.7/10

3 comments

  1. Baguslah kalau babak waktu malam tak terlampau gelap. Stress kalau tengok filem syot malam gelap gelita. If terang sangat, tak nampak pulak macam dah malam

    ReplyDelete
  2. Plot twist dia mind blowing ya hahahah geram jeeeee

    ReplyDelete
  3. Lain mcm twist dia...mmg layan juga movie ni before tidur..hehe..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.