Movie Review | Wira (2019)

Monday 27 January 2020


Pengarah : Adrien Teh
Penulis Skrip : Adrian Teh, Anwari Ashraf
Pelakon : Hairul Azreen, Fify Azmi, Ismi Melinda, Dato' Hilal Azman, Dain Iskandar Said, Henley Hii, Josiah Hogan, Zizan Razak, Yayan Ruhian
Genre : Aksi/Drama
Durasi Tayangan : 109 minit
Tarikh Tayangan : 21 November 2019
Syarikat Produksi : Astro Shaw
Pengedar : Golden Screen Cinemas, Astro Shaw, Primeworks Studios
Trailer :


Hassan (Hairul Azreen), bekas Komando ATM pulang ke rumah keluarga dia untuk bantu adik dia, Zain (Fify Azmi) dan ayah dia, Munaz (Dato' Hilal Azman) yang stuck dengan kekejaman Raja (Dain Iskandar Said). Kepulangan dia tak diterima baik bila 8 tahun lepas dia lari keluar ke Machang untuk join tentera bila dia stress dengan pertelingkahan ibu bapa dia yang tak pernah sudah. 

Bagi Hassan, Raja seorang manusia yang baik bila bagi pampasan kepada penduduk rumah setinggan di kawasan tu dan bagi peluang pekerjaan di kilang kondom. Tapi berbeza pandangan dengan Munaz kerana Raja penindas penduduk di situ. Dia ambil tanah penduduk dan bayar pampasan dengan bina sebuah flat yang sempit.


Peluang pekerjaan yang dikatakan Hassan pula tak lah begitu lumayan bila hak asasi pekerja ditindas. Setiap hari kena kerja dari malam hingga siang. Tambah pula bila kilang kondom cuma bisnes luaran dan peroleh keuntungan dengan jual dadah jenis syabu yang dihasilkan di makmal di tingkat bawah. Munaz pula sentiasa diganggu oleh anak buah Raja, (Zizan Razak) tapi cuba untuk bersabar disebabkan taknak Zain diganggu.


Sebahagian dadah syabu dia dijual di gelanggang MMA dan di sini Zain makan kata-kata dia sendiri bila dia hina Raja sampai terpaksa berhutang dan bayar dengan bertarung dalam ring. Hassan cuba perbetulkan keadaan dengan minta maaf pada Raja. Plan dia jika Raja lepaskan mereka sekeluarga, dia nak bawa ayah dan Zain ke Machang dan mula kehidupan baru.


Tapi sayangnya sangkaan Hassan meleset bila Raja berdendam dengan Munaz dan Zain sebab buat dia malu depan media dan penduduk di situ. Inspektor Boon (Henley Hii) pujuk Hassan supaya dedahkan illegal business Raja sebab dia dah lama nak tangkap Raja tapi sentiasa terlepas. Hassan tolak cadangan Boon sebab dia taknak timbulkan masalah besar.


Nak tak nak Hassan terpaksa selamatkan keluarga dia dengan cara kasar bila anak-anak Raja, Vee (Ismi Melinda) dan Rayyan (Josiah Hogan) serang Hassan dan Zain di luar lepas kalah dalam ring MMA. Munaz pula dibakar hidup-hidup oleh Raja. 

Jalan cerita Wira simple dan mudah difahami bila dialogue delivery kebanyakan pelakon agak sukar difahami especially Dain Iskandar Said yang berbahasa rojak English-Melayu, Henley Hii yang pelat berbahasa Melayu, dan juga Dato' Hilal Azman. Most of the time emotion agak terganggu bila tak faham pun apa yang cuba diorang sampaikan.


Lakonan Hairul sama seperti Paskal, tak banyak yang dia mampu serlahkan dalam scene dramatik dengan dialog yang agak skema. Nampak dia cuba hafal skrip dan agak kaku. Bila dia keluar dari zon skema, deliver dialogue berbahasa pasar atau makian, dia nampak okay je. For stunt, of course he’s the best sebab tu makanan dia.


Big applause untuk Fify Azmi sebab lakonan dia bagus walaupun ni movie debut dia. She’s stellar in every scene and leave remarkable impression. Rasa nak tengok dia sampai habis tambah pula bila watak dia sejenis yang baran dan emosi. Sama macam Hairul, action stunt dia kemas, sharp dan cantik, baik di gelanggang ataupun di luar.


Kalau dari awal movie sampai hujung, kita nampak Zain yang bad-ass, tunggu scene after credit bila director prep watak Zain berubah menjadi seorang yang tenang dan ayu. Dua-dua karakter, dia tapau habis. Even better cuma dengan body gesture dan facial expression je. Hope to watch her more in Adrian’s movies. She’s a gem.


Movie di bawah kelolaan Adrian dan Astro ni memang tak perlu nak risau bab visual sebab tu forte diorang. Memang enjoy tengok MMA fighting scene, Hassan dengan Zain fight dengan anak-anak buah Raja dekat belakang office Raja, dekat flat dan fighting scene di kilang dengan orang kanan Raja, si Ifrit (Yayan Ruhian).


Scene dengan Ifrit paling lama dan paling saspen nak tengok sebab dua martial art actor berbeza negara fight dalam satu screen. Plus, stunt choreography dalam movie Wira ni dicipta sendiri oleh Yayan dan juga MMA fighter negara, Theeban G which berlakon juga dalam movie Paskal. Berbaloi intense training sampai 3 bulan untuk hasil secantik ni.


Walaupun ada beberapa kekurangan dalam movie Wira tapi untuk genre aksi I think it’s not really a big deal at all sebab fighting scene dan stunt yang penting. Credit scene Wira timbulkan tanda tanya bila ada cameo Namron dengan Bront Palarae. Mungkin teaser untuk movie Bakara nanti. Can’t wait!

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought 0.8 = 8/10

9 comments

  1. Awal tu macam sinopsis filem 'Lari'. Pastu macam 'Abang Long Fadil' lah pulak. Terlepas pandang movie Wira. Mungkin tenggelam dengan kemeriahan filem lain. Huhu

    ReplyDelete
  2. Hairul belakon dalam watak ni sangat best.

    ReplyDelete
  3. tak tengok lagi.. kureng sket dengan H blakong..
    tapi paskal kite tengok la hehe

    ReplyDelete
  4. harap ada kat astro shaw. haha :D

    ReplyDelete
  5. fighting scene dia nampak cantik. nice review :) |♕ Tiara Sapphire ♕

    ReplyDelete
  6. Hi there, May I grab your image and implement it on my web log? watch online freemovie7

    ReplyDelete
  7. Hurm.. tak boleh nak tengoklah filem lakonan Hairul Azreen nie.. tak tahu kenapa..

    ReplyDelete
  8. A recent survey indicated that may consumers still have misconceptions about online movie rental services. This article examines these misconceptions and explains the reality of online movie rental. ดูอนิเมะออนไลน์

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.