Book Review : Nikina

Friday 31 January 2020


Penulis : Nadia Khan
Penerbit : Buku FIXI
Helaian : 246 mukasurat 
Genre : Cinta/Drama
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – Mac 2019
Harga : RM 19.90

Sinopsis :



Review : 

Yeay me sebab dah berjaya baca novel baru Kak Neddo and yay jugak sebab buku ni best. Well at least for me. One of the reason Kak Neddo is my fav author sebab dia power genre romantic contemporary and the best part dalam karya Kak Neddo mesti ada ilmu baru dan plot twist.

Nikina mengisahkan tentang percintaan Nik dan Kina and obviously nama Nikina adalah gabungan dari nama both characters as explained in synopsis. Percintaan Nikina ni dari zaman sekolah menengah sampai lah sekarang. 

Apa yang membezakan kisah cinta diorang ialah bila Nikina ambil keputusan untuk kahwin lari dan stereotype masyarakat tentang kahwin di Siam dibincangkan dalam novel ni secara santai melalui dialog Nikina dan pakcik Kina. Sama juga dengan peranan suami isteri dalam perkahwinan masa di kursus kahwin.


Dalam kerisauan masyarakat sekarang bilamana kes cerai berlaku sebanyak 17,000 pasangan gara-gara masalah kewangan, Nikina antara pasangan yang berani hidup berdua dan mulakan tanpa support dari mana-mana pihak atau keluarga. Quite unbelievable to me sebab mudah sangat diorang dapat kerja dengan usia agak muda, 18 tahun. 

Walaupun Kina anak orang kaya tapi dia dibuang keluarga disebabkan keputusan untuk kahwin lari dengan Nik dan refuse untuk sambung belajar. Bagi Kina, tiada guna banyak harta tapi miskin kasih sayang. Cukup ada Nik dalam hidup dia, semua rasa sempurna. 

Nik pula dah rimas hidup dengan keluarga yang besar bila parents dia tak pernah ambil peduli pun perihal hidup dia. Sihat ke sakit ke hidup ke mati sama je bagi diorang. Hanya Huda, adik Nik yang ambil berat. Pemikiran Huda sama macam I, will question a lot of thing and realist. Tapi Nik seorang yang positif dan tenang. 

Kisah cinta mana tak dilanda ujian kan? Ujian Nikina bukan pada kewangan sangat tapi rahsia antara dua watak yang kuat ni. So this is when the plot twist happened. Dari awal cerita lagi penulis dah bagi hint untuk rahsia dan bermain dengan pembaca. Buat kita berteka-teki apa rahsia Nikina sampai buat mereka berdua ambil keputusan untuk berpisah. Tebakan demi tebakan dari awal cerita dibantu oleh watak-watak sampingan seperti Dini, Bun, Huda dan Kak Normah.


Dini ialah partner kepada publishing house Kina dan simpan perasaan dekat Kina. Kuat macam mana pun Dini try, Kina tetap tak boleh move on dengan Nik. Even dah jumpa Huda pun, Dini tak dapat cungkil rahsia perpisahan Nikina sampai la Kina sendiri buka mulut. 

Jalan cerita Nikina agak laju buatkan kita tak bosan bila baca. Tambah pula bila dekat hujung bab, penulis ada drop hint yang buat kita tertarik untuk terus ke bab seterusnya. Walaupun buku ni santai dan ringan tapi mesej sosial yang dibincangkan menyentuh isu-isu kekeluargaan, perhubungan, perkahwinan dan kehidupan. I seriously love their conversation and thoughts dalam novel ni. 

"Just because you handle things your own way, doesn't mean you're not doing anything, sayang."

"... Sometimes I don't get why you care so much about what people say --- but that doesn't mean you need to stop being who you are."

Sayangnya novel Nikina cuma menyentuh secara permukaan je baik mesej sosial mahupun karakter watak-watak yang ada dalam novel ni. Tak macam Kelabu dan Gantung, you guys will feel attached to the characters. Huda je la kot boleh relate sebab karakter dia agak strong dan realist. 


Somehow perjalanan rahsia Nikina pun agak lari bila plot masa dia mengelirukan. Rahsia Nikina pun tak digarap dengan baik, terlampau laju sampai rasa tak puas, ada something yang kurang. But still I love the novel, lari dari kisah romantik yang biasa. A must read!

1. Author +1, 2.Plot +0.6, 3. Genre +1, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +0.4 = 4/5

6 comments

  1. akak suka part bila jalan cerita tu laju kita x bosan baca.
    memang kadang2 ada cerita yang meleret2 padahal benda boleh settle cepat.

    ReplyDelete
  2. best novel ni tapi i tak beli lagi..huhu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.