Drama Review | Doctor John (2019)

Saturday 21 August 2021

Director : Jo Soo-won, Kim Young-hwan, Lee Gye-joon

Writer : Kim Ji-woon

Cast :  Ji Sung, Lee Se-young, Lee Kyu-hyung, Hwang Hee, Shin Dong-mi

Production Company : Studio Dragon, KPJ Corporation

Distributor : SBS, Netflix, Viu

Genre : Medical / Drama / Romance

Running Episodes :  16 episodes (40 minutes per episode)

Release Date : 19 July 2017 – 7 September 2019

Trailer : 


Diadaptasikan dari novel On Hand of God karya Yo Kusakabe yang diterbitkan pada tahun 2010, drama bertemakan doktor membawa kisah Dr. Cha Yo-han (Ji Sung) yang mempunyai Congenital insensitivity to pain with anhidrosis (CIPA). Hal ni dirahsiakan dari pihak hospital untuk elakkan tindakan disiplin. Macam mana boleh jadi doktor tapi kalau tak boleh merasa sakit? 

Bagi Dr. Cha dia luangkan masa untuk memahami simptom yang dialami dan berpandukan tahap kesakitan yang dialami oleh pesakit dia. Mungkin dia tak dapat merasa sakit tapi dia lebih memahami penderitaan pesakit dia. Selain sakit, dia juga tak ada perasaan sebab tak ada emosi. Dia tak boleh merasa panas ataupun sejuk. 

Dr. Cha dijatuhkan hukuman penjara selama 3 tahun akibat melakukan euthanasia terhadap penjenayah yang menghidap kanser. Pesakit sendiri yang minta Dr. Cha buat euthanasia sebab tak mampu nak tanggung sakit tu tapi gara-gara nurse Cha Eun Jong (Shin Dong-mi) dan pendakwaraya Son Seok-ki (Lee Kyu-hyung) emosi bila dapat tahu pembunuh anak-anak mereka dapat mati dengan tenang, terpaksa lah Dr. Cha redho dengan keputusan mahkamah tersebut. 

‘No human being can feel other’s pain like their own. All they can ever do is try to understand. To understand a person’s pain is to understand that person.’ – Dr. Cha Yo-han

Menyampah tengok dua watak ni dalam drama Dr. John terbitan Studio Dragon dan KPJ Corporation ni sebab sengaja drag cerita dan aniaya hidup orang lain. Backstory pun tak lah kuat mana sebab pengarah tak kembangkan banyak sangat sampai penonton attached dengan flashback tu. Tambah pula bila kita tahu pembunuh tu dapat balasan hidap sakit kanser sampai tak tertanggung merayu minta untuk mati. 

Patutnya penulis tambah lagi satu atau dua cerita pesakit yang pelik atau luar biasa supaya watak doktor junior di Pain Management Centre dapat menyerlah. Drama Jepun yang menggunakan novel yang sama cuma buat 5 episod sahaja sedangkan drama Korea sampai 16 episod penuh dengan kisah cinta Dr. Cha dan plot jahat oleh watak-watak sampingan. Euthanasia mungkin perkara baru bagi penonton drama Korea but for me dah pernah tahu tentang ni dalam movie Guzaarish (2010) arahan Sanjay Leela Bhansali dan topik tu lebih dibincangkan dengan lebih mendalam. 

Watak heroin Kang Si-young (Lee Se-young) pun lemah sebab adanya dia untuk memuja Dr. Cha sahaja. Dia bijak bila penulis mahu dia jadi bijak supaya nampak dia sama level dengan Dr. Cha. Sepatutnya bila dia tahu cerita tentang Dr. Cha boleh jahit tanpa perlukan anesthesia, dah boleh pickup dah yang Dr. Cha ni CIPA tapi pengarah drag lama. Dah la drama ni bergerak perlahan, 1.5x speed video pun slow. 

Kalau medical drama ni dah tahu lah level makeup effects dia dekat tahap mana sebab akan tunjuk banyak babak yang paparkan luka teruk, pembedahan dan darah. Hologram untuk menerangkan perjalanan ubat dan simptoms pun membantu screenplay dengan cemerlang. 

Music album Dr. John pun not bad lah. Lagu Star – Minseo paling favorite sebab pengarah letak untuk scene romantik antara Dr. Cha dengan Dr. Kang. Walaupun chemistry diorang tak lah strong sangat tapi lagu balada ni yang membantu menaikkan mood dengan lirik yang puitis. 


Sekali lagi Ji Sung buktikan kekuatan lakonan dia dalam avatar seorang doktor yang tak pernah putus asa terhadap pesakit dia. Layan drama ni sebab Ji Sung je so puas hati lah bila dia perform walaupun penceritaan agak stretch. Drama ni boleh habis dekat Episod 10 sebenarnya but what done is done. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.7/10

2 comments

  1. menarik jalan cerita dia, i like!

    ReplyDelete
  2. dh layan cite ni.. sbb terlayan tu ade episod psl virus..
    pastu donlot.. n layan dr epi 1 smpai abs.. hihi

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.