Movie Review | Polis Evo 2 (2018)

Tuesday 13 July 2021

 

Pengarah :  Joel Soh, Andre Chiew, Ahmad Izzuddin

Penulis Skrip :  Joel Soh, Kyle Goonting, Anwari Ashraf

Pelakon :  Shaheizy Sam, Zizan Razak, Raline Shah, Hasnul Rahmat, Erra Fazira, Rusdi Ramli, Tanta Ginting, Syafie Naswip, Riz Amin, Mike Lucock, Hairul Azreen, Jay Iswazir, Hairie Othman

Syarikat Produksi :  Astro Shaw, Surya Citra Media, Blackflag

Pengedar :  Astro Shaw / Netflix

Genre :  Aksi / Drama

Durasi Tayangan : 138 minit

Tarikh Tayangan : 22 November 2018 (Malaysia), 18 April 2019 (Indonesia)

Trailer :


Sekuel dan installment kedua franchise Polis Evo (2015) membawakan kembali dinamik duo Inspektor Khai (Shaheizy Sam) dan Inspektor Sani (Zizan Razak) dengan mengangkat tema terrorism selain dari penjualan haram dadah syabu. 

Diinspirasikan dari jenayah pengganas yang pernah berlaku di Malaysia, Khai dan Sani mengetuai misi menangkap Riky Kumolo (Tanta Ginting) dengan bantuan dari Inspektor Adli yang datang dari Jabatan Polis Indonesia. Misi mereka gagal disebabkan Rian (Raline Shah) dan kemudiannya membawa mereka semua ke Pulau Cherong di mana Hafsyam aka Saif (Hasnul Rahmat) menawan 200 orang penduduk pulau sebagai tebusan supaya Imam Husyairi dibebaskan oleh pihak polis. 

Tanpa menyedari serangan tersebut, Sani dan anak buah dia, Mat Dan (Syafie Naswip) ditangkap bersama tebusan lain sementara Khai menyiasat aktiviti di pulau tu di bahagian lain. Bila Khai terjumpa dengan Rian, nak tak nak dia terpaksa bekerjasama supaya dapat cari Sani dan minta bantuan dari SAC Dato' Azizat (Erra Fazira), ketua bahagian narkotik. 

Jalan cerita Polis Evo 2 lebih terarah kepada terrorism berbanding penjualan dadah. 10 minit awal je berkisar tentang syabu tapi bila dah ke Pulau Cherong tu sepenuhnya tentang Saif dan perjuangan sesat dia. Kalau dialog dalam previous installment banyak sembang santai dan komedi, dalam sekuel ni banyak pada drama dan mencetuskan provokasi sesuai dengan tema. 

‘Kalau aku betul ahli neraka, kenapa atas takdir Tuhan, aku yang berdiri kau yang melutut? - Saif

Lepas kejayaan filem Polis Evo yang berjaya mengutip sebanyak RM17 juta selepas 20 hari tayangan, franchise ni kembali dengan barisan penulis dan pengarah yang berbeza. Nak bandingkan yang mana lagi best tu macam tak perlu sebab dua-dua pun ada kekuatan sendiri bila installment pertama lebih kepada pengenalan watak Inspektor Sani dan Inspektor Khai kemudiannya mengubah pertemuan mereka kepada persahabatan. Dalam installment kedua pula masing-masing diuji ketahanan fizikal dan mental. Scene Khai suruh Sani untuk kuat untuk lawan dengan puak Saif antara scene yang memberi impak pada penceritaan dan dalam masa yang sama suntik elemen drama dengan lebih mendalam lagi. 

Tak hairan kalau peminat franchise Polis Evo akan tunggu kehadiran installment ketiga sebab kutipan sekuel pun sama hebat dengan yang pertama. Bak kata Khai, selagi laku boh. Dinamik dan keserasian Sam dan Zizan antara kekuatan utama franchise aksi di bawah terbitan Astro Shaw ni. Kalau hilang seorang, terasa kurang umpphh dia. Tapi lakonan Zizan masih lemah terutama pada scene dalam gudang dengan mayat UKAP yang lain. Sama macam sebelum ni dia tak mampu nak carry solo screen dengan skala emosional yang tinggi. 

Dalam Polis Evo, Inspektor Sani kata dia nak selesaikan kes tak main pistol senapang semua ni tapi dalam Polis Evo 2 dia siap main shotgun dan bom buatan. Props dan set dalam filem ni diberi perhatian supaya nampak realistik ditambah pula dengan teknik kamera dan suntingan visual juga sinematografi yang cemerlang. Cuma ada beberapa scene intense, kamera sengaja gegar untuk tonjolkan ketegangan tu tapi sebenarnya tak perlu pun sebab lakonan Hasnul dah cukup cemerlang. 

Banyak watak sampingan dibintangi oleh pelakon atau selebriti ternama seperti Erra Fazira, Rusdi Ramli, Hairul Azreen, Jay Iswazir, Riz Amin dan ramai lagi. Masing-masing deliver watak dengan baik walaupun dalam screentime yang terhad. Watak Rian bawa keseimbangan dalam franchise Polis Evo dan mungkin akan diteruskan dalam installment ketiga dengan karakter yang kuat dan aksi yang mantap di samping watak Khai dan Sani. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.9, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.