Movie Review | Duyung

Sunday 25 July 2021

Pengarah : A. Razak Mohaideen 

Penulis Skrip :  Azhari Zain

Pelakon : Maya Karin, Saiful Apek, Yasmin Hani, Yassin, Awie, Rosnah Mat Aris, Hafidzuddin Fazil, Abu Bakar Omar, Raja Noor Baizura, Iqbal Mydin 

Syarikat Produksi : KRU Studios

Pengedar : Digi, Astro

Genre : Sains fiksyen / Romantik / Komedi

Durasi Tayangan : 91 minit

Tarikh Tayangan : 6 Mac 2008

Trailer :


Sejak dari kecil Jimmy (Saiful Apek) dan beruk kesayangan dia, Orix (Yassin) kutip sampah di pulau tu supaya sentiasa kelihatan bersih. Bila pulau bersih, duyung akan munculkan diri sebab duyung suka kawasan laut yang bersih. Penduduk di situ anggap Jimmy sebagai orang yang pelik dan gila. Tapi mak Jimmy, Onah (Raja Noor Baizura) dan Aspalela (Yasmin Hani) serta Mak Tungkik (Rosnah Mat Aris) senang dengan sikap rajin Jimmy. 

Wak Pagek (Hafidzuddin Fazil) yang menyampah dengan Jimmy, cabar supaya sediakan tanah dengan rumah supaya anak dia tak hidup atas laut. Tak sangka Jimmy dengan Orix berjaya siapkan dalam masa dua hari saja. Wak Pagek terkejut tapi dia tetap nak tunangkan anak dia dengan si Kordi (Awie) sebab kaya dan berbadan sasa. 

Dek menyampah dengan perangai Jimmy, Kordi musnahkan sebahagian pulau tersebut sehinggakan ikan duyung yang bernama Puteri (Maya Karin) tersangkut dalam jala. Patutlah Orix selalu menjerit bagitau dia ada sesuatu dekat pulau tu. Dah lama Puteri perhatikan Jimmy tapi takut untuk berjumpa sebab hati manusia senang tergoda dengan kemewahan. Jimmy senang dengan kehadiran Puteri sampai Aspalela cemburu dengan kemesraan mereka berdua. 

‘Biarlah rahsia pertemuan kita. Kalau semua orang tahu kewujudan Puteri, hidup Puteri dalam bahaya. Ingat janji kita.’ - Puteri

Movie arahan A. Razak Mohaideen bertemakan haiwan dan alam sekitar yang diterbitkan oleh KRU Studios ni berlatarkan kehidupan Orang Laut Bajau di Pulau Sipadan, Sabah. Suasana dan budaya masyarakat di sana dipaparkan dengan baik. Tak pasti lah kalau pelakon utama ada pakai makeup tapi rasanya semua nampak natural lagipun shooting bawah matahari terik macam tu, kalau pakai makeup mesti tak selesa bila cair. 

Sinematografi yang cantik dari Erman Maharam menggunakan kelebihan panorama semulajadi di kawasan tersebut tapi CGI tak lah begitu bagus. Set rumah Puteri pun nampak tak begitu meyakinkan dengan longgokan buah-buahan dan harta karun dari lanun. Tak dijelaskan kenapa ikan duyung cuma ada Puteri seorang sahaja sampaikan dia kesunyian. Kalau Puteri pupus maka pupuslah ikan duyung di Malaysia. 

Music album movie Duyung banyak mengumpulkan lagu-lagu yang hit pada zaman tu macam lagu dengan melodi dan lirik yang fun dan santai, Aspalela nyanyian Saiful Apek sendiri. Masa lagu ni keluar memang famous la orang yang nama Lela. Pergi mana pun orang akan nyanyi lagu tu. Lagu balada Hampir Ke Situ oleh Mendua pun popular dan hit dalam carta. Lagu yang sarat dengan suara merdu dan harmoni digunakan dalam scene Jimmy dengan Puteri. 


Pace movie Duyung ni laju sesuai lah dengan genre dia romantik komedi supaya penonton tak bosan dengan mesej yang diketengahkan mengenai alam sekitar. Tapi ada part yang agak bercanggah dengan kehidupan normal baik di laut ataupun darat. Macam scene Jimmy marah Apai (Iqbal Mydin) pergi tangkap ikan di laut sedangkan dia bekerja sebagai nelayan. Sama juga dengan scene Jimmy tegur sekumpulan anak dara kampung yang mencuci baju dengan sabun. 

Lakonan Saiful Apek menghiburkan sebagai Jimmy dengan dialog yang kelakar dan natural. Chemistry Apek dengan Maya Karin pun antara kekuatan dalam movie Duyung bila mereka berdua berkongsi skrin yang sama. Watak Orix cuma mampu cakap Fuyoh sebab nak guna tagline Digi pada masa tu. Tak tahu lah macam mana Yassin boleh bertahan dalam kostum beruk tu walaupun cuma bulu bertampal di kulit. Sama juga dengan Maya Karin yang menggunakan kostum duyung dan sentiasa kelihatan natural dan cantik. 

Walaupun dah 13 tahun movie ni diterbitkan tapi tetap menarik untuk ditonton secara santai. Sekarang dah ada dekat Netflix, hopefully karya tempatan ni mendapat perhatian. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10

9 comments

  1. Citer ni bes, selalu dok ulang tgk jugak..lagu pun sedap!

    ReplyDelete
  2. movie ni mmg viral stu msia dlu XD masa tu kecik lg tp rsa best tgok

    ReplyDelete
  3. Uishhhh cerita lama ni! Memang best laaa, duk nyanyi nyanyi aspalela lela lela lela hahahaha

    ReplyDelete
  4. baru je tengok movie ni haritu dekat youtube kru!

    ReplyDelete
  5. masa dulu dulu rasa wow... lepas tengok legend of the blue sea lee min ho tu...terus rasa...hahaha...

    ReplyDelete
  6. Dulu kemain suka tengok movie ni.. sekarang kalau buat filem macam ni macam macam kena kecam.

    ReplyDelete
  7. cerita lama ni... seronok jugak tgk santai2.. aspalela lela lela lela.. ahahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.