Movie Review | Collar Bomb (2021)

Saturday 31 July 2021

 

Director : Dnyanesh Zoting

Writer : Nikhil Nair, Nisarg Mehta (dialogue)

Cast : Jimmy Sheirgill, Asha Negi, Sparsh Srivastav, Rajshri Deshpande, Ajay Purkar, Vidushi Mehra, Naman Jain, Trishya Akshit Sharma

Production Company : Yodlee Films, 3 Earth Entertainment

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 96 minutes

Release Date : 9 July 2021

Trailer :


Berlatarkan pekan kecil di Sanawar, Himanchal Pradesh, di mana Station Head Officer Manoj Hesi (Jimmy Sheirgill) diangkat sebagai hero. Tak semua berpuas hati dengan gelaran supercop yang diberikan terutamanya keluarga mangsa, Neha (Trishya Akshit Sharma) yang meninggal selepas 4 hari hilang dalam hutan. Malah rakan sekerjanya juga beri headline sensasi kepada wartawan tentang sisi buruk Manoj. 

Penulis tak jelaskan kenapa keluarga Neha menyampah sedangkan pihak polis buntu semasa menyiasat kes tersebut. Nak kata pihak polis tak buat kerja pun tak jugak sebab mereka semua buat operasi mencari tanpa henti selama 4 hari. Kawan Neha yang bersama dengan dia pun bagitahu mereka diganggu oleh lelaki yang cuba mencabul. 

Penceritaan Collar Bomb bersilih ganti waktu sekarang bila seorang terrorist masuk dbersama bom buatan dan flashback di mana kes Neha terjadi kerana dua kes jenayah ni mempunyai pertalian yang kuat. Tak ada masalah langsung dengan permainan menggunakan latar masa ni sebab diolah dengan baik untuk menghidupkan elemen saspen juga misteri. 

Menjadi persoalan ialah bila kita dapat tahu siapa dalang di sebalik serangan tersebut. Dari seorang yang lemah tiba-tiba bertukar menjadi antagonis yang sukar dikalahkan. Macam mana pengganas yang bernama Ali (Sparsh Srivastav) boleh termakan dengan kata-kata mastermind tu pun tak dijelaskan. Mungkin juga sekadar kebetulan di mana mereka berdua berkongsi tujuan yang sama. 

Cara Manoj Hesi selesaikan tugas sebelum anak dia dibebaskan pun agak kelakar. Macam scene dia perlu bunuh Mr. Fernandes tu bila dia menggelabah teruk untuk kelar tangan. Boleh je kalau dia berpakat dengan mangsa supaya berpura-pura mati. Kelar tangan secara puratanya ambil masa 7 minit untuk diselamatkan. Tengok scene ni pun dah tahu gelaran supercop tu merepek. 

Sama juga lah dengan scene Manoj dipaksa untuk pakaikan collar bomb pada junior dia, ASI Sumitra Joshi (Asha Negi) sedangkan dia boleh je pakaikan dekat mastermind tu kemudian rampas pistol. Suspek tu bukannya bekas tentera ataupun special force pun yang dia beria takut sangat. Pengarah tunjuk watak Manoj ni teliti tapi dekat second half jadi merepek dan lemau. Nak kata panik pun tak juga sebab anak dia dah selamat dalam jagaan polis lepas task kedua.  

Geleng kepala tengok watak Sumitra beria terjun dari atas padahal boleh je keluar ikut pintu depan ataupun bagi isyarat dia perlu keluar dari dewan tersebut. Kenapa unit IRF tak selamatkan pelajar dekat dalam dewan pun jadi persoalan juga. 

Lakonan Jimmy Shergill dengan Asha Negi cemerlang dengan watak masing-masing tapi sayangnya penulisan skrip dan olahan cerita yang membuatkan movie ni gagal untuk menjadi naskhah yang bagus. Dah tertarik dengan konsep sesuatu yang ditakdirkan mati pada tempat dan masa tersebut pada dialog Manoj Hesi tapi malangnya alur cerita lemah dengan kelompongan yang ketara. Mesej sosial yang diketengahkan pun bagus tapi filem Ratsasan (2018) jauh lebih bagus olahannya. 

Tak hairanlah kalau ada yang mengkritik filem Collar Bomb terbitan Yodlee Films dan 3 Earth Entertainment sebagai alat untuk menambahkan ketakutan terhadap kaum minoriti yang beragama Islam sedangkan boleh saja kalau pengganas tersebut adalah watak lain. Bila Sumitra dapat tahu latar belakang Ali pun dia tak gali lebih dalam dan plot tersebut dibiarkan begitu sahaja. Penggunaan CGI untuk beberapa scene pun nampak lemah lantas mencacatkan lagi filem yang sudah sedia lompong. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 4/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.