Kontroversi Kartik Aryan & Karan Johar

Monday 19 July 2021

 

Sebelum ni Dharma Production dengan bangganya announce ada projek bersama pelakon popular yang menjadi kegilaan ramai, Kartik Aryan lepas mencuri perhatian dalam movie Sonu Ke Titu Ki Sweety (2018). Projek pertama yang diumumkan oleh Dharma Production adalah movie Dostana 2 di mana Kartik Aryan akan berlakon bersama Janhvi Kapoor dan juga pelakon baru, Lakshya. Movie Dostana (2005) antara movie hit di bawah production house tersebut.

Namun disebabkan covid-19, jadual shooting terpaksa ditangguhkan gara-gara perintah berkurung dari Kerajaan India. Bila masuk fasa kedua lockdown, ada yang dah mula masuk bekerja tapi tidak pada Kartik Aryan bila dia refuse untuk sambung shooting di luar negara. Tak lama kemudian Karan Johar dapat tahu Kartik Aryan terima tawaran untuk berlakon dalam movie Dhamaka. 

Antara sebab Kartik terima tawaran tersebut bila team production patuh SOP dengan ketat dan shooting cuma dijalankan selama 10 hari dalam sebuah hotel. Karan Johar mula pertikaikan tindakan Kartik yang terikat dengan kontrak Dostana 2. Makin lama Kartik berdiam dengan kontroversi ni makin galak Karan Johar sebarkan naratif demi naratif di website gossip tentang sikap tak professional pelakon tersebut. 

Tak lama kemudian pihak Kartik perjelaskan yang Kartik terima kontrak movie Dostana 2 dengan bayaran Rs2 crore sedangkan market dia dah meningkat kepada Rs 10 crore. Bila Kartik minta Karan berbincang untuk naikkan bayaran, permintaan dia diendahkan. Sebaliknya Karan janji untuk bagi Kartik berlakon dalam movie komedi Mr. Lele lepas Varun Dhawan tarik diri. 

Masa tu Kartik terima tawaran untuk berlakon walaupun dia tahu Karan cuma pergunakan popularity dia. Kalau dia tolak, susah untuk dia dapat tawaran movie lain sebab dia outsider dan berkemungkinan boleh diganti sewenangnya dengan pelakon lain. Bila Karan sendiri yang berjanji, mungkin dia rasa tu safe net untuk dia. 

Tapi tak lama pun bila Kartik dapat tahu yang Vicky Kaushal dapat tawaran sebagai pelakon utama dalam Mr. Lele tanpa maklumkan apa-apa kepada dia. Movie Yodha arahan Shashank Khaitan yang dalam perbincangan pun diberikan kepada Shahid Kapoor. Walaupun Shahid Kapoor tolak sebab busy dengan movie lain, tawaran tu tak datang balik kepada Kartik. 

Tak lama kemudian Kartik dapat tawaran untuk berlakon dalam movie kriket yang diarahkan oleh Sharan Sharma lepas movie Gunjan Saxena hit di Netflix. Risau dengan kemungkinan untuk dibuang seperti dua movie sebelumnya, Kartik minta Karan sediakan kontrak untuk ditandatangan oleh kedua belah pihak. Dalam masa yang sama Kartik tetap tak nak teruskan shooting untuk Dostana 2. 

Karan kemudiannya panggil Kartik untuk berbincang tentang hal tersebut dan luahkan kekecewaan dia bila movie tu tertangguh lama sedangkan dia dah create public and media attention melalui kisah cinta rekaan antara Kartik dan Janhvi.  Tapi Kartik tetap bertegas dia akan shoot movie Dostana 2 lepas tandatangan kontrak movie Sharan. Karan pula rasa Kartik tak nak percaya dengan dia dan kurangnya komitmen dari pelakon tersebut. 

Sudahnya Karan umumkan Vicky Kaushal sebagai hero Mr. Lele dan akan start shooting dengan Janhvi Kapoor pada April 2021. Bila Kartik dapat tahu tentang hal tu, dia bagitahu Dharma Production yang dia akan mula penggambaran Dostana 2 pada April nanti. Karan faham yang Kartik sengaja bagi pressure pada dia dan Janhvi sebab kena shoot dua movie dalam satu masa. Tak mungkin lah Janhvi boleh shoot serentak. 

Sejak tu Kartik dan Karan mengelak dari berjumpa kemudiannya Kartik keluar dari Dostana 2 sekaligus dari Dharma Productions. Kartik pulangkan juga bayaran awal yang dia terima dari kontrak movie Dostana 2. Relationship Kartik dengan Janhvi pun makin buruk lepas dia bergaduh dengan Karan sampaikan Janhvi burukkan Kartik melalui social media fan club dia. 

Kalau ikutkan dari kes mereka berdua ni pada awalnya salah Kartik sebab minta untuk naikkan bayaran sedangkan dalam kontrak dah setuju dengan jumlah sekian sekian. Melainkan dia berani buat macam tu bila dalam kontrak ada bagitahu tertakluk kepada perubahan semasa sebab net worth pelakon akan sentiasa berubah. Lagipun kontrak yang Kartik sign tu dibuat pada tahun 2019 so valid jugak lah alasan Kartik untuk naikkan fees lepas 2 tahun. 

Mungkin ada klausa tu sebab Karan setuju untuk berbincang gara-gara ‘terikat’ kemudiannya janji secara lisan untuk projek Mr. Lele. Kalau ikutkan perundangan di sana, verbal agreement tu valid dekat mahkamah cuma nak buktikan tu agak susah. 

Bagus juga Kartik ambil keputusan untuk keluar dari Dostana 2 dan Dharma Productions sebab kalau dia continue shooting padahal dah ada relationship buruk dengan Karan Johar dan Janhvi Kapoor, kemungkinan besar dia akan end up macam Sushant. Hal yang sama jadi bila movie Drive siap dengan editing yang teruk kemudiannya kontroversi tanpa henti salahkan pelakon sepenuhnya. Itupun kena peram sampai 2 tahun. 

Sekarang ni Kartik dah sign beberapa movies yang keluar dari comfort zones dia, genre komedi which is great sebab dapat tengok dia bereksperimen dengan bakat dan peluang yang ada. Antaranya offer dari Maddock Films dan barisan pengarah yang terkenal dengan kualiti karya yang bagus. Walaupun Karan masih lagi sebarkan naratif buruk dengan khabar angin Kartik ditendang keluar dari movie gara-gara sikap tak professional, sikit pun tak mengganggu popularity dan profesion Kartik. 

Menyedihkan bila tengok benda sama berulang walaupun dah ramai yang meninggal sebab dibuli dan pembuli tetap juga muka yang sama. They never learn don’t they?

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.