Movie Review | Toofaan

Sunday 25 July 2021

 

Director : Rakeysh Omprakash Mehra

Writer : Anjum Rajabali, Vijay Maurya, Farhan Akhtar

Cast : Farhan Akhtar, Paresh Rawal, Mrunal Thakur, Hussain Dalal, Darshan Kumar, Vijay Raaz

Production Company : ROMP Pictures, Excel Entertainment

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : Sports / Drama

Running Time : 161 minutes

Release Date : 16 July 2021

Trailer :


Lepas kejayaan movie Bhaag Milka Bhaag (2013), pengarah Rakeysh Omprakash Mehra dan Farhan Akhtar reunite untuk movie genre sports drama, Toofan. Mengisahkan Aziz Ali (Farhan Akhtar) yang bekerja sebagai debt collector di bawah Jaffar Bhai (Vijay Raaz) bertemu minat dengan boxing. Dia cuba berlatih untuk masuk pertandingan kemudiannya dapat berlatih dengan Nana Bhai (Paresh Rawal). 

Dalam masa yang sama Aziz bercinta dengan doktor muda, Ananya Prabhu (Mrunal Thakur) yang selalu bagi semangat dan nasihat supaya tinggalkan kehidupan gangster dan gunakan energy dia dalam sukan. Setiap kali sebelum pertandingan, Aziz akan minta semangat dari Ananya sampaikan Nana risau dia akan hilang fokus. 

Pertandingan demi pertandingan, nama Aziz Ali mula mencuri tumpuan peminat sukan tinju dan juga pihak media. Aziz diberi nama jolokan Toofan kerana skills dan teknik dia di dalam gelanggang menumpaskan pihak lawan dengan mudah. Sekejap sahaja pihak lawan dah tumbang. Kemenangan di peringkat negeri membolehkan dia menjadi wakil peringkat kebangsaan. 

Malangnya Nana Bhai dapat tahu Aziz bercinta dengan anak dia, Ananya kemudian halau mereka berdua keluar dari hidup dia. Kematian isteri dia dalam letupan angkara pengganas ekstremis membuatkan Nana Bhai prejudis dan benci terhadap Muslim. Kerana kesempitan wang, Aziz terima sogokan bookie supaya dia kalah dalam pertandingan. Boxing Foundation ban Aziz dari bertinju selama 5 tahun kerana memalukan sukan dan juga peminat. 

Kalau tengok dalam trailer pun pengarah dah letak the whole story dalam tu so bila tengok full movie rasa macam mehhh lah sebab tak ada apa yang menarik pun. Jalan cerita Toofan pun predictable sangat bila Aziz jumpa minat dia lepastu menang dalam semua pertandingan then jatuh kemudian bangkit balik. 

Konflik tu ada tapi tak dikembangkan sangat sedangkan elemen drama kuat dekat situ. Bertambah cliché bila penulis guna template tipikal untuk naikkan elemen drama sama macam dalam kebanyakan music video single track Bollywood. Kalau music video pun orang dah menyampah tengok storyline yang sama, apa yang buat penulis fikir audience akan terima template yang sama dalam movie? 

Nak kata pengarah olah dan tambahkan elemen saspen masa pertandingan pun tak jugak sebab tak banyak pun scene gelanggang dalam movie Toofan ni. Watak Dharmesh Patil (Darshan Kumar) tak dikembangkan dengan lebih mendalam padahal dia boleh menjadi watak antagonis yang sama kuatnya dengan Aziz. 

Visual Toofan pun tak lah menarik mana pun sebab tak ada sinematografi yang menarik ataupun panorama shot yang menaikkan semangat kesukanan ataupun impak pada penceritaan. Ada scene guna teknik gegar di belakang Aziz which for me is pointless. Music album dari komposer Shankar-Ehsaan-Loy sesuai dengan mood dan situasi dalam scene tersebut. Lagu Toofan dinyanyikan oleh Siddharth Mahadevan yang pernah bekerja dalam movie Bhaag Milka Bhaag. 


Walaupun team production Bhaag Milka Bhaag kebanyakannya adalah orang yang sama tapi hasilnya jauh berbeza. Mungkin sebab skrip dengan template lama tapi dipersembahkan di waktu audience dah jelak bila terlampau banyak longgokan movie genre sports atau biopic dalam industry. 

One good thing from the movie might be Mrunal Thakur’s acting. Lakonan dia makin bagus, serasi bersama Farhan dan selesa dengan karakter Ananya. Screentime dia pun lebih panjang dalam movie Toofan kalau nak dibandingkan dengan movie Super 30 (2019) ataupun Batla House (2019).

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.4/10

5 comments

  1. kalau tinju akak teringat movie yang salman khan berlakon tuh... tapi itu sukan gusti kan cuma konsep mcm nak sama... hehehe
    tapi sebab pelakon tak berapa kenal memang tak layan sgt akak ni kadang

    ReplyDelete
  2. Uishh cerita ganas. Jarang cerita bollywood macam ni.

    ReplyDelete
  3. Mcm cerita rocky balboa la tp versi india hehe

    ReplyDelete
  4. Kalau bollywood ni bila sukan2 ni teringat Dangal lakonan Amir Khan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.