Movie Review | Talak 3 (2016)

Monday 21 December 2020

Pengarah :  Hanung Bramantyo, Ismail Basbeth

Penulis Skrip : Salman Aristo, Bagus Bramanti, Wahana Penulis

Pelakon :   Laudya Cynthia Bella, Vino G Bastian, Reza Rahadian, Tika Panggabean, Dodit Mulyanto, Ray Sitoresmi, Mozza Kirana

Syarikat Produksi : MD Pictures, Dapur Film

Pengedar :  MD Pictures, Netflix

Genre : Romantik / Komedi  

Durasi Tayangan :  90 minit

Tarikh Tayangan : 4 Februari 2016

Trailer :

Padah bila bercerai ikut emosi ni sebab terlajak kata tak boleh diundur balik dah. Sama juga dengan apa yang terjadi pada Bagas (Vino G Bastian) dan Risa (Laudya Cynthia Bella) yang tak mahu lagi bersama. Mereka berdua mula bergaduh bila Bagas curang dengan penyanyi dangdut, Siska Gotik (Mozza Kirana) akibat mabuk. Nah, siapa yang boleh maafkan kecurangan kan? 

Bila Inggrid (Tika Panggabean) bagitahu Bagas tentang idea ekspo wedding besar-besaran sudah ada sponsor dari Malaysia, Risa nak join sekali sebab bagus untuk profil karier dia. Tambah pula Risa dengan Bagas perlukan duit untuk lunaskan hutang yang diambil untuk berkahwin. Sayangnya disebabkan Bagas teragak-agak bagi jawapan, Inggrid bagi tender tu kepada photographer lain. 

Bagas bagitahu dia dan Risa akan berkahwin balik dan di ekspo tu nanti akan diadakan majlis perkahwinan mereka berdua. Dek kerana Inggrid takut mereka berdua cuma nak kejar duit, dia suruh Bagas dan Risa tunjuk sijil kahwin dulu sebelum proceed dengan job ekspo tu. 

Masa sembang memang semua pun boleh tapi dah cerai talak 3 kan, mana boleh nak rujuk balik kecuali Risa berkahwin dengan muhallil kemudiannya bercerai. Kalau dekat sini, muhallil tu cina buta. Dulu TV3 pernah buat telemovie pasal cina buta ni. Tapi lepas mufti tegur konsep pak sanggup ni haram, dah tak nampak dah filem atau telemovie dengan tema macam tu. 

Dalam movie Talak 3 ni, penulis trio Salman Aristo, Bagus Bramanti, Wahana Penulis  terangkan kenapa Islam letak had pada talak dan siapa muhallil juga hukumnya. Selain dari isu pak sanggup, diselitkan juga isu rasuah yang berlaku di pejabat agama melalui watak-watak Jonur (Gareng Rakasiwi) dan Hasmi (Hasmi Gundala) yang diperhatikan oleh Basuki (Dodit Mulyanto). 

Disebabkan Bagas dan Risa busy cari siapa yang nak jadi muhallil, semua kerja-kerja proposal ditolak kepada Bimo (Reza Rahadian). Dah la buat kerja tanpa bayaran, kena buat pulak tu semua dari A sampai Z. Sayang betul Bimo dekat Bagas tapi hilang rasa hormat bila Bagas nak Bimo jadi pak sanggup sedangkan dalam diam Bimo ada hati dengan Risa sejak SMA. Siapa pilihan Risa sudahnya, kena tengok sendiri lah. 

Nama pengarah Hanung Bramantyo bukan calang-calang orang sebab dia pengarah yang terkenal dengan karya Ayat-Ayat Cinta (2008),  Rudy Habibie (2016), Surga Yang Tak Dirindukan 2 (2017), Bumi Manusia (2019), Habibie & Ainun 3 (2019). Dah banyak kali dia bekerja dengan Reza juga so dia dah kenal macam mana nak olah watak Bimo. Walaupun screentime dia tak banyak mana dan dia bukanlah hero utama tapi dia tetap menyerlah antara mereka bertiga. 

Sinematografi dari Dimaz Amanta Pratama nampak cantik dengan memaparkan keindahan kawasan luar bandar Indonesia. Makan dekat warung pun nampak cantik dan Insta-worthy. Geram betul tengok diorang buat close-up shot satay, nasi ayam penyet dengan tempe. Dari kenyang terus rasa nak order satay! Music score dari Pelangi Studio Yogyakarta dengan seleksi lagu-lagu romantik terutamanya scene Risa dan Bimo.

 

Masa tengok Vino ni teringat pulak dekat Dazrin. Muka diorang sama sangat kecuali suara Vino serak basah. Dazrin pulak lembut je bila bercakap. By the way, movie Talak 3 ni menang Best Original Film dekat Piala Citra so make sure you guys pun tengok movie romantic komedi ni dekat Netflix okay? 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

2 comments

  1. Adooo, terlajak perahu boleh gostan, terlajak jata itu la padahnya. eh, kena ada geng tengok ni baru best. ^^

    ReplyDelete
  2. alright!! put this in the list !

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.