Movie Review : Shaandaar (2015)

Sunday 27 December 2020

Director : Vikas Bahl

Writer : Anvita Dutt Guptan

Cast : Shahid Kapoor, Alia Bhatt, Pankaj Kapur, Sanah Kapoor, Vikas Verma, Niki Aneja Walia, Sushma Seth, Sanjay Kapoor, Shibani Dandekar

Production Company : Phantom Films, Dharma Productions

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Romantic / Comedy

Running Time :144 minutes

Release Date : 22 October 2015

Trailer :

Keluarga Arora akan mengahwinkan anak perempuan sulung mereka, Isha Arora (Sanah Kapoor) dengan Robin Fundwani (Vikas Verma) dek kerana business deal untuk syarikat Shaandaar bersama Fundwani. Mengikut Akta Syarikat, keluarga Arora telah pun diisytiharkan bankrap dan satu-satunya jalan keluar dari status ni adalah dengan berkahwin dengan keluarga kaya. 

Majlis perkahwinan yang gah ni dikendalikan oleh si kacak Jagjinder Joginder aka JJ (Shahid Kapoor). Semasa bertembung di jalan, JJ jatuh cinta dengan Alia Arora (Alia Bhatt), anak angkat Bipin Arora (Pankaj Kapur) dan Geetu Arora (Niki Aneja Walia). Alia dan JJ sama-sama menghidap insomnia dan habiskan masa siang juga malam bersama. 

Bipin yang menyampah dengan perangai JJ cuba untuk protect anak perempuan kesayangan dia. Isha pula terpaksa hadap perangai misogynist Robin bila dia selalu dikecam sebab obesiti. Mr Fundwani (Sanjay Kapoor) selalu tegur Robin supaya jaga perangai sebab dia taknak business deal ni gagal bila keluarga Fundwani pun berstatus bankrap. 

Suka dengan konsep movie Shaandaar bila pengarah Vikas Bahl cuba masukkan elemen story-telling ala fairytale dan guna tema feminis. Ada beberapa scene digantikan dengan animasi sebab ada yang over the top macam idea Alia untuk kenakan nenek dia, Kamla Arora (Sushma Seth) but it is still fun to watch. Fun fact, Shaandaar merupakan first movie tentang destination wedding di Bollywood. 

Phantom Films dan Dharma Productions belanjakan dana yang besar untuk visual sebab banyak scene dengan sinematografi yang cantik dari lensa Anil Mehta. Bukan setakat tu je, Anil bereksperimentasi dengan menggunakan warna black and white sahaja untuk lagu Nazdekiyaan. Several scenes antara JJ dengan Alia nampak dreamy dan scenes yang menggunakan CGI pun not bad lah. 

Bila di bawah Dharma Productions, ada scene Mehendi With Karan bila Karan Johar dijemput untuk jadi hos dalam rancangan tersebut dan main Rapid Fire dengan pasangan bakal pengantin sama seperti dalam rancangan dia, Koffee With Karan. Siapa yang menang akan bawa pulang hamper. Props yang digunakan pun nampak grand habis. Sesuai lah dengan tajuk movie, Shaandaar (Epik/Gah). Menyampah tengok Robin bila Karan tanya apa favorite place Isha, dia jawab dekat dapur. Biadap!

Tapi best bila tengok JJ dengan Bipin defend Isha sebab Sanah Kapoor adik kepada Shahid Kapoor dan mereka berdua anak kandung Pankaj Kapur. Walaupun lain mak tapi tetap rapat and yes, ni movie debut Sanah dekat Bollywood. Dia nampak selesa dengan watak Isha dan deliver dengan bagus. Suka tengok dia senyum sebab cantik. Wardrobe dia pun cantik digayakan walaupun bersaiz besar. Jarang nak nampak dalam movie sebab semua heroin kebanyakannya size zero. 

Memandangkan movie Shaandaar ni genre romantic comedy so tak lah berat sangat pun lakonan masing-masing. Even Shibani Dandekar pun berlakon dalam movie ni setakat jadi cantik je di sebalik JJ. Chemistry Alia dengan Shahid pun menjadi sebab Shahid crush Alia in real life sejak zaman sekolah so senang lah nak build up good chemistry. Scene Alia pakai bikini tu macam tak perlu langsung sebab tak menambahkan apa-apa impak pada penceritaan pun. 

Music score dari Amit Trivedi jarang lah mengecewakan dengan 7 buah lagu dengan lirik yang dikarang oleh Amitabh Bhattacharya, P L Santoshi, Rajender Krishan dan Anvita Dutt. Lagu Senti Wali Mental adalah diss antara Isha dengan Robin pada malam sebelum majlis kahwin. Lirik dia best! My fav pick haruslah Shaam Shaandaar sebab Shahid hot teruk. K gurau, sebab beat lagu tu rancak sesuai untuk party.

 

Walaupun movie ni flop dan ada beberapa scene yang hambar dan tak logik tapi still suka dengan konsep fairytale, breathtaking visuals, good chemistry dan tema feminism dalam movie Shaandaar. Kudos!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.9, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 7.9/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.