Movie Review : Bala

Wednesday 13 November 2019


Director : Amar Kaushik
Writer : Niren Bhatt; Karan Malhotra
Cast : Ayushmann Khurrana, Bhumi Pednekar, Yami Gautam
Production Company : Maddock Films, Jio Studios
Distributor : AA Films
Genre : Comedy/Drama
Running Time : 133 minutes
Release Date : 7 November 2019
Trailer :


Bertemakan self-love, Bala mengisahkan tentang kehidupan  Balmukund "Bala" Shukla (Ayushmann Khurrana) yang botak di usia muda. Disebabkan hal ni, dia ditinggalkan awek sejak zaman sekolah dia, Shruti dan hilang keyakinan untuk bekerja bila dia dalam team marketing dan perlu berjumpa dengan ramai prospek untuk jual produk kecantikan.

Dah pelbagai cara Bala buat untuk kembalikan rambut di bahagian tengah tapi semuanya gagal sampai ayah dia hadiahkan rambut palsu yang ditempah khas di dari Delhi. Awalnya Bala tak sanggup nak pakai rambut palsu tapi dia tak ada pilihan lain sebab dia nak sangat berjumpa dengan Pari (Yami Gautam), TikTok famous dan juga model baru company dia. 

Dari Kanpur ke Lucknow, Bala happy sebab penampilan dia bertambah segak dengan bantuan rambut palsu. Lagi bahagia hidup dia bila Pari pun jatuh cinta dengan Bala and decide untuk berkahwin. 2 bulan Bala di Lucknow dihabiskan dengan shooting dan upload video TikTok bersama Pari.


Bila habis outstation di Lucknow, Bala balik ke Kanpur dan berkongsi tips rambut lebat dengan kawan-kawan di kawasan kejiranan dia. Dia bangga hidup dia bila dia digilai ramai macam zaman remaja dulu dah kembali tapi rasa gembira tu sekejap je bila Pari datang dari Lucknow dan bagitau kawan dia kahwin dengan lelaki botak. Pari taknak jadi macam kawan dia. Dia nak suami dia handsome macam Bala.


Bala jadi takut bila Pari tahu hal sebenar yang rambut dia sebenarnya palsu. Dia nak confess beberapa hari sebelum kahwin tapi kawan-kawan dia halang. Bala confess through text message tapi masa majlis kahwin baru dia tahu dia tersalah hantar. 

Latika (Bhumi Padnekar) esoknya datang ke rumah marah-marah bila dapat tahu yang Bala create IG account dan cerahkan kulit dia supaya dia dapat banyak pinangan. Disebabkan marah, Latika terlepas cakap pasal rambut palsu Bala depan Pari. Pari yang tak mampu nak terima hakikat tu lari dari rumah dan minta cerai.


First half movie Bala memang penuh dengan scene komedi terutamanya bila Bala cari jalan untuk lebatkan balik rambut dia. Second half dah mula berat sikit bila Bala ditinggalkan Pari disebabkan rupa dia dan macam mana Bala tersedar yang dia dulu adalah society yang suka mengejek fizikal orang lain. Takdir ada cara tersendiri untuk suntik kesedaran tu dalam diri Bala.


Walaupun second half lagi intense dari first half tapi tetap ada scene komedi dari watak utama dan beberapa watak yang lain. Watak Bhumi sebagai Latika agak mengecewakan sebab boleh je production team ambil pelakon yang betul-betul berkulit gelap instead of gelapkan muka Bhumi. Bipasha Basu dengan Konkona Sen Sharma ada dan still aktif dalam industry. 

Muak tengok Ayushmann-Bhumi pun ye jugak sebab movie ni movie ketiga mereka berlakon bersama. Cuma kali ni chemistry tu makin berkurang mungkin sebab tak selesa off screen.


Paling suka tengok scene Bala-Pari sebab video TikTok diorang comel. Lagi best bila semua video TikTok diorang dari lagu-lagu hits Bollywood zaman 80-an dan 90-an. Yami Gautam menyerlah sangat dengan watak Pari. Power line dia bila dia kata dalam bilik air Bala ada cermin yang ditutup di bahagian atas. Kalau Bala sendiri tak boleh terima kekurangan dia, macam mana Bala expect Pari untuk tengok kepala botak dia?’


Music score  gubahan Sachin–Jigar terbaik untuk movie Bala. Tak banyak lagu dalam movie since lagu-lagu dari video TikTok dah banyak tapi single tracks untuk movie Bala pun menarik. Suka lagu Pyaar Toh Tha tapi sayang lah Ayushmann tak nyanyi sendiri lagu ni. I’m not a fan of Jubin so Ayushmann can do better with this song.


Visual, storyline, dialog dan lakonan semua watak baik yang utama mahupun supporting semuanya cukup rencah untuk sampaikan mesej self love kepada masyarakat untuk berhenti ubah diri sendiri supaya diterima masyarakat. Well done team Bala!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.8/10

6 comments

  1. macam menarik ja cerita ni! boleh try tengok la nanti hehe.

    ReplyDelete
  2. Bala... nama asal arwah ayah ammi sebelum convert. How is miss my Mr. Bala

    ReplyDelete
  3. suka akak baca kalau farhana review movie bollywood, segala pelakon, direktor, pasal lagu latar pun boleh bagitau memang detail. akak ni lama sangat dah tak layan movie bollywood yang baru, tak berapa kenal sangat hero n heroin baru2 ni

    ReplyDelete
  4. mak mertua shu suka klau cerita macamni

    ReplyDelete
  5. Poker online dengan presentase menang yang besar
    ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :D
    WA : +855969190856

    ReplyDelete
  6. Ceritanya menarik.. Ada pengajaran di situ..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.