Movie Review : Friendzone

Tuesday 12 November 2019


Director : Chayanop Boonprakob
Writer : Pattaranad Bhiboonsawade, Chayanop Boonprakob
Cast : Pimchanok Leuwisetpaiboon, Naphat Siangsomboon, Jason Young
Production Company : Jorkwang Films
Genre : Comedy / Romance
Running Time : 118 minutes
Release Date : 2 August 2019
Trailer :


Watching this movie I tak letak high expectation for comedy part sebab mostly Thai comedy mostly draggy and some scenes ada lawak try hard but this one is hilarious. 

Palm (Naphat Siangsomboon) dah kena friend zone dengan  Gink (Pimchanok Luevisadpaibul) selama 10 tahun sebab friendship diorang start dari zaman sekolah. Actually Palm yang pilih jalan untuk kena friend zone sebab Gink dah tanya dia sayang yang macam mana tapi Palm pilih untuk sayang sebagai kawan.

  
Gink dah warning sebelum Palm jawab yang dia cuma akan tanya sekali je and since Palm dah bagi jawapan macam tu, Gink respect pilihan Palm dan pilih untuk bercinta dengan Luis sampai habis sekolah. Even Palm jealous tapi dia tetap jadi kawan yang terbaik untuk Gink.


Lepas beberapa tahun, Gink bercinta pula dengan Ted (Jason Young) dan ignore Palm yang setia menunggu dia. Even Palm in relationship dengan beberapa perempuan lain tapi tetap tak sama perasaan dia terhadap Gink. Tak kisah lah dia dalam situasi apa pun, dia tetap utamakan Gink.


Gink serious dengan Ted and decide untuk kahwin tapi Gink perasan yang Ted ada perempuan lain sebab perangai Ted agak mencurigakan. Palm try nasihat Gink untuk tak overthinking and be positive tapi kantoi dekat Hong Kong yang Ted keluar dengan perempuan lain.


Kalau first half movie Friendzone penuh dengan scene kelakar dan friendship Gink-Palm, second half more to both of them embracing their feelings with each other. Ada emotional scene sampai rasa in split sebab betul apa yang Gink kata diorang bertahan lama sebab jadi kawan. Kalau diorang bercinta boleh ke kekal lama sampai macam tu tapi in another part nak tengok Palm bahagia bercinta dengan Gink.


For me rom-com movie regardless any country yang produced mesti ada breathtaking visual and strong factor movie ni pun sebab shooting location yang cantik-cantik. Dalam movie ni ada shoot dekat KL and Namewee pun ada buat cameo.



Chemistry antara Siangsomboon dengan Luevisadpaibul, jalan cerita yang relatable dengan life, dialog dan skrip yang strong dengan music score bagus antara sebab movie ni wajib tonton. 2 jam rasa terhibur sangat dengan movie ni. Recommended! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

3 comments

  1. okay nak letak dalam list. Suka gak tengok comedy romantik ni

    ReplyDelete

  2. menangkan uang sebanyak-banyaknya hanya di AJOQQ :D
    AJOQQ menyediakan 8 permainan seru :)

    ReplyDelete
  3. Sesekali layan romantik komedi, best juga..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.