Drama Review : Class of Lies

Wednesday 13 November 2019


Director : Sung Yong-Il 
Writer : Jang Hong-Cheol
Cast : Yoon Gyun-Sang, Geum Sae-rok, Choi Yu-hwa
Genre : Thriller/Mystery
Running Episodes : 16 episodes
Release Date : July 17 - September 5, 2019
Production Company : JS Pictures
Distributor : OCN
Trailer:



Banyak jugak nampak recommendation untuk layan drama genre thriller ni dekat socmed. Weekend lepas marathon drama Korea yang mengisahkan tentang pembunuhan seorang pelajar perempuan,  Jeong Soo-ah (Jung Daeun) di apartmen mewah dia. 

Malang bagi kekasih dia,Kim Han-soo (Jang Dong-joo) jadi kambing hitam dalam pembunuhan tu bila dia dipaksa untuk mengaku sebagai pembunuh demi untuk selamatkan Soo-ah yang cedera teruk selepas ditikam. 


Peguam Gi Moo-hyeok (Yoon Kyun-sang) ditugaskan oleh bos dia untuk menjadi peguambela untuk Han-soo tapi dia terjumpa perkara yang tak sepatutnya dan reveal di mahkamah sampai menyebabkan keadaan jadi lebih teruk. Akibatnya dia dibuang kerja bila bos dia, Lee Do-Jin (Yu Seong-Ju) buat report dia terima rasuah dan seleweng duit syarikat. 

Sementara menunggu keputusan untuk perbicaraan tentang masalah disiplin, Moo-hyeok menyamar sebagai guru ganti, Gi Kang-jae untuk mencari sendiri rahsia pembunuhan pelajar sekolah di Chunmyung High School sebab dia tahu ada something yang fishy tentang pentadbiran sekolah tu. 


Bukan calang-clang pelajar yang bersekolah di situ sebab kebanyakannya datang dari keluara berada dan lebih mengejutkan lagi anak bos dia, Lee Ki-Hoon (Choi Kyu-Jin) pun antara top students di situ. Yoo Beom-Jin (Jun) sebagai ketua pelajar di sekolah tu dapat hidu motif sebenar Moo-hyeok dan arahkan yang lain untuk berjaga-jaga supaya rahsia tak pecah keluar. 


Jalan cerita COL di episod-episod awal nampak cantik especially scene buli yang memang top social problem di sekolah tapi bila sampai dekat tengah, dah mula longgar dan beberapa scenes nampak merepek. Menyampah sebenarnya dengan kehebatan telinga watak dalam drama ni sebab power betul boleh dengar conversation orang lain walaupun jauh kemain. 

Tak suka bila director buat watak Moo-hyeok, Ha So-Hyun (Keum Sae-Rok) - guru kaunseling dan Prosecutor Cha Hyun-Jung (Choi Yu-Hwa) bergaduh nak tonjolkan siapa hebat padahal masing-masing tengah mencari misteri yang agak besar. Kalau bergaduh tapi cantikkan jalan cerita okay lah tapi dalam drama ni mencacatkan and certain scenes jadi draggy and wasted. 


Sakit hati jugak tengok kelemahan watak So-hyun macam dia baru masuk dekat sekolah tu sebab tak aware dengan masalah pelajar dekat situ sedangkan agak ketara. Banyak benda yang dia tak tahu sampai mengacau kerja Moo-hyeok. 


Dekat hujung paling kecewa lah sebab lemah habis, rushing dan watak utama dimatikan macam tu je dan tinggalkan tanda tanya yang agak besar. Sedih la sebab awal cerita nampak strong tapi end up macam malas nak cara dah. Sepatutnya buat 10 episod je sebab drama ni agak slow pace dan draggy. 


Lakonan semua watak bagus especially Kim Myung-Ji sebagai Na Ye-Ri walaupun baru first time berlakon drama. I think easy for her to pull off the character sebab relate dengan dia - student yang nak debut sebagai idol. Since drama ni banyak watak sebab bertemakan pelajar sekolah, ada certain character yang tak dapat screentime macam watak Prosecutor Cha tiba-tiba ada, tiba-tiba hilang padahal watak dia boleh tahan penting jugak lah. 


Since production company drama ni OCN so you guys boleh enjoy dengan visual yang cantik cuma annoying dengan music score dia sebab scene tu tak suspense mana pun tapi music over kemain sampai lari mood nak tengok. 


For me, drama ni average je lah, so so je la nak layan. Not really recommend sebab jalan cerita dia yang tak kemas dan somehow merepek. Watak utama menyamar dengan pakai spec je, kau rasa?

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 6.5/10

5 comments

  1. ocn dan tvn memang best kalau buat drama thriller tapi kadang bila sampai pertengahan cerita dia dah start goyah dan draggy..

    ReplyDelete
  2. tak pernah rasa tertarik nak tengok drama dari channel OCN. haha

    ReplyDelete
  3. main poker dengan banyak penghasilan
    ayo segera hubungi kami
    WA : +855969190856

    ReplyDelete
  4. hahaha.. Nak tunggu habis tu memang lama.. Tapi okaylah untuk layan..

    ReplyDelete
  5. lom tgk.
    lom tgk.
    takde masa dah nak tonton rantaian drama korea.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.