Book Review : #Enam Darjah

Wednesday 6 November 2019


Penulis : Nami Cob Nobbler
Penerbit : Lejen Press
Helaian : 223 mukasurat/ 32 bab
Genre : Remaja
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama - April 2014
Cetakan Kedua – Oktober 2014
Harga : RM 20
Sinopsis : 



Review : 

Kalau tak pernah baca novel-novel karya Nami pun okay je nak baca sebab semua karakter was well explained dalam novel ni. Semua karakter dalam novel ni merupakan watak utama novel-novel sebelum ni. Ada juga novel yang belum baca lagi so identity watak tu tak dikenali sangat tapi tak menganggu pembacaan pun. 

Pengembaraan spontan dari beberapa watak untuk cari ilham buat album sebagai sebuah band waima masing-masing tak tahu entah tercapai ataupun tak impian tu. Makin jauh perjalanan makin kuat hubungan antara setiap watak. 

Bukan sebab makin rapat tapi masing-masing ada kenalan yang menghubungkan semua watak. Bila makin banyak watak dan pertalian antara satu sama lain didedahkan dalam novel ni, makin penat sebenarnya nak ingat semua watak dan hubungkait though it was well-explained. 

Dalam novel ni tak ada centric character sebab setiap watak ada babak tersendiri so this is another reason why penat nak baca sebab you kena ubah mode bila masuk chapter baru. Ada certain chapter I kena recall balik watak sekian sekian character dia macam mana. Tapi bila dah malas, layankan je cerita tu. 

Novel ni ada juga flashback so plot masa dia memang sangat banyak dengan lokasi yang berbeza. Boleh kata buku ni memang meriah lah. 

Gaya tulisan Nami antara sebab utama kenapa pilih novel ni untuk dibaca, tak pernah mengecewakan walaupun sarat dengan watak-watak utama dan melankolik yang berkisarkan kematian. Ada beberapa pendirian yang buat kepala mengangguk mengiyakan. 

Recommended untuk yang suka tulisan Nami, not so recommend kalau belum baca novel yang lain sebab novel ni lagi best baca kalau tahu cerita. 

1. Author +1, 2.Plot +0.8, 3. Genre +0.7, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +1= 4.5/5

2 comments

  1. Hai, Mekar suka baca buku dari Nami juga :)

    ReplyDelete
  2. Tak berapa minat tulisan beliau ini.. Pernah baca satu ke dua.. okaylah..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.