Movie Review : Rocky Handsome

Friday 30 August 2019


Director : Nishikant Kamat
Writer : Ritesh Shah
Cast : John Abraham, Diya Chalwad, Shruti Haasan, Nishikant Kamat, Sharad Kelkar
Production Company : J.A Entertainment, Azure Entertainment
Distributor : T-Series
Genre : Action/Thriller
Running Time : 126 minutes
Release Date : 25 March 2016
Trailer :


Dulu dah pernah tengok movie ni tapi 30 minit awal je pastu tergantung sampai lah sekarang rasa nak tengok balik sebab tengok trailer best. Kalau movie John Abraham ni, walaupun plot predictable tapi action stunt dia padu.

Kabir Ahlawat (John Abraham) hidup seorang dan bekerja sebagai tukang pajak gadai segala jenis barang yang masih ada value. Lepas kematian isteri, Rukshida (Shruti Haasan) dan anak dalam kandungan, Kabir dah malas nak cara dengan dunia ni. Dia buat hal dia sendiri je.


Tapi dia selalu kena kacau dengan si cilik comel Naomi (Diya Chalwad) yang suka dengan nails art. Hidup Naomi agak kesian sebab mak dia, Anna (Nathalia Kaur) seorang penari kelab dan ketagih dengan dadah.  Selalunya Naoimi akan makan dan tidur dengan Kabir sebab Anna memang tak kisah langsung pasal anak dia tambah pulak bila dah stoned.


Jadi masalah bila Anna curi 10kg dadah jenis heroin kepunyaan Mantoo (Uday Tikekar), yang dijaga oleh dua beradik, Kevin (Nishikant Kamat) dan Luke (Teddy Maurya). Rugi bisnes diorang bila Anna buat perangai macam tu.


Sebab dadah tu Anna dengan Naomi kena culik. Mantoo dan konco dia bukan setakat bisnes haram jual dadah je tapi jual organ jugak. Since Anna buat hal, organ dia semuanya diambil dan dijual. Naomi pulak ditahan untuk dijadikan porter dadah sebab polis takkan syak kanak-kanak jual dadah. Bila organ dah cukup matang nanti, semua organ dia akan dijual di black market.


Kabir nampak je macam hati batu tapi bila bab Naomi memang dia mengamuk habis dengan gang Mantoo walaupun Kevin dah team up dengan pihak berkuasa, Anti-Narcotics Bureau. Tak ada masalah untuk bekas ejen RAW yang pernah join program khas bawah ketenteraan kerajaan. Dalam masa 2 minit je Kabir dah hantar satu department ANB masuk hospital sebab kacau dia.


Walaupun jalan cerita dia predictable tambah pula movie ni remake dari movie Korea, The Man from Nowhere tahun 2010 tapi yang best nak tengok bukan cerita sangat pun tapi action stunt John Abraham. Sangat sangat sangat berbaloi sebab sharp dan teknik dia cantik.


Dalam trailer ada sikit dia tunjuk,. imagine layan full movie. Tengok scene dia lari pun nampak smart. For me dekat Btown memang John dengan Vidyut power bab action stunt ni. Ulang banyak kali pun tak bosan sebab memasing buat action stunt sendiri.


Bab soundtrack biasa je tapi layan la lagu Rehnuma nyanyian Shruti sendiri, dari promo events sampai sekarang layan lagi. Lagu yang lain biasa je lah walaupun Nora Fatehi gigih menari dalam lagu Rock Tha Party. Rasanya dari movie ni Nora start bekerjasama dengan John walaupun dia baru dikenali dengan lagu Dilbaar dalam Satyame Jayate, movie John jugak. 


Recommended for those yang suka action tapi movie ni tak boleh tengok dengan family lah sebab action stunt dia agak ganas, plus ada beberapa scene yang agak kejam untuk ditonton. I cried tengok scene last bila John dah give up dengan life dia. I feel youuuuuu! But ermm no worries, sebab happy ending. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.7 = 6.9/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.