Blogger Challenge : Something for my kids to know.

Wednesday 7 August 2019

Not sure nak pastikan my kids tahu pasal apa sebab I tak ada kids lagi ha ha ha


I guess pastikan diorang tahu yang mental health is important as well as physical health? Sebab tak ramai yang tekankan dan masih persendakan mental health. Well yang gunakan tiket depression untuk dapat perhatian tu kes lain lah. 

Bila sembang pasal mental health yes of course kita akan simpan diam-diam taknak orang tahu, sudahnya makin teruk and it become out of control. Thing is kita tak didedahkan sangat dengan mental health issue sampai kita pun tak tahu cara nak cope satu hal, cara nak rawat dan juga cara bertindak sebagai penyelamat. 

Telling depressed people to bersabar is not an ultimate solution. Kalau bukan sebab sabar mungkin dah ramai yang mati bunuh diri. Dan solat atau baca al-quran bukan penyembuh instant kemurungan. For a temporary period, mungkin ya. Mungkin juga sebab disuntik harapan ada yang mendengar but when thing goes wrong, again, they lost hope, again and could be worse. 

Masa promotion event untuk movie Judgementall Hai Kya, Kangana Ranaut ada sentuh pasal mental health. Since setiap individu ada 1% unsur sakit mental, bila diletakkan berkumpulan mesti ada yang dianggap gila dari kebiasaan kumpulan tu. Dan yang normal bila diletakkan dalam kumpulan normal yang lain pun boleh jadi dianggap gila sebab definisi normal tak sama. [Faham tak perenggan ni? Hahahaha]

That's it for now, ciao!

4 comments

  1. Yang perenggan last tu saya confuse😅.

    ReplyDelete
  2. yup.. Definasi normal tu sendiri berbeza-beza.. Kalau normal pada kita, mungkin tak normal pada orang lain.. Faham sangat..

    ReplyDelete
  3. byk betul kata farhana.
    badan sihat. mental?
    kena seiring.
    barula gerak geri badan / fizikal tu mantop.

    ReplyDelete
  4. faham faham last perenggan tu. jangan risau hehe.

    me too me too! physical and mental health kena jaga dua dua. kena take care juga mental health. jangan pentingkan gemuk kurus, penyakit fizikal aje. penyakit dalam otak/minda kena ambil kira juga. inshaaAllah

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.