Blogger Challenge - Share: A difficult time in my life.

Saturday 10 August 2019

Honestly difficult time in life memang banyak but I'll share the most recent happened in my life bila kena buang kerja dari company property auctioneers. 

The reason I kena buang bukan sebab masalah kerja tapi masalah attitude. Malas actually nak up status meroyan dekat FB tapi kalau itu je jadi medium untuk ex boss sentap, kita bagi je lah. 

I start join bulan 8 tahun 2018 and enough to say probation period memang azab jugak lah sebab kena belajar dengan someone yang tak pandai buat kerja. Apa yang dia ajar tu pun ada yang salah tapi I improve my work and did my best. 

Masa probation period tu pun dah terkena dah dengan yang ajar tu sebab dia lepas tangan terus. My department siapkan dokumen lelong property untuk mahkamah dan pejabat tanah. Nak kejar dateline satu hal, nak jaga banyak company satu hal. Nampak je satu company tapi sub-company sampai 14 buah. Dalam masa sebulan I mampu jaga sorang. 

Dari first time masuk pun my ex boss dah tak suka sebab taknak buat adhoc task yang dia bagi. I boleh buat kalau benda tu relevan dek akal. Plus I don't have time. Jangan sembang berapa lama I kena tazkirah dekat dalam bilik dia sebab taknak OT. 

Bagi dia orang bujang kena OT sampai 12 malam sebab tak ada tanggungan, tak ada komitmen. I said bullshit. Walaupun tak ada komitmen keluarga tapi I ada personal life jugak. Sekali dua OT boleh la, tapi kalau tiap hari memang masak lah. Mana work-life balance? 

But the task keeps piling up sampai tiap minggu selang dua hari I akan OT sampai 12 malam. Sakit kepala, sakit pinggang, senggugut, demam, sakit gigi pun datang jugak kerja sebab department tu I sorang jaga. Paling teruk kena demam and period tak teratur sebab stress sangat. Doc advised untuk rehat tapi apa makna rehat bila mesej kerja bertalu masuk. 

Remember I said earlier yang ada staff ajar masa probation period tu? Dia tak boleh diharap langsung. Dia pun bujang tapi tak ada pulak kena suruh stay OT. Sebab apa? Sebab staff kesayangan. 

Tak cukup dengan beban kerja, masalah personal pun my ex boss bawak mulut bukan setakat dalam office je tapi sampai jiran dia datang office semata nak tengok I in person. 

Dia pernah pesan kalau tak suka dia jangan ajak orang lain. I tak ada masa la nak ajak orang, I kalau tak suka orang tu, tak pernah nak hasut supaya orang lain tak suka. I diam je unless ada yang datang in person mengadu hal yang sama. 

Sepanjang kerja dekat sana macam pelik jugak kenapa susah sangat nak build up teamwork sebab zaman study okay je tak susah pun bila buat program walaupun masing-masing ada geng masing-masing rupanya bila dah keluar baru tahu ada yang hasut dan buat cerita sampai every staff susah nak build trust. Yang buat macamni haruslah staff yang tak pandai buat kerja. 

Decision untuk buang I dari office tu bukan from my ex boss alone, dari staff-staff kesayangan dia sebenarnya yang yakinkan dia yang I buat kerja teruk walhal muka-muka tu semua muka yang I ajar buat kerja. Even sampai sekarang pun muka-muka tu tak pandai buat kerja tapi bab mengampu memang terbaik. 

Kalau dulu dia bangga dapat buang, sekarang cerita tu dah bertukar kepada I buang diri I sendiri. Truth is, I hantar notis sebulan tapi bila HR dapat notice tu masa tengahari, dia masuk bincang dengan team dia dan terminate I petangnya. I bet termination letter dia buang & simpan my resignation notice since termination letter dia tak bagi copy langsung lepas I sign. 

3 bulan jobless, bergantung duit saving, ehsan family & moral support dari Twitter, I survived and diterima masuk di company sekarang. As for now, environment agak bagus compared to the old one. Ada je ex staff dekat situ yang ajak buat report tapi I malas sebab my ex boss orang berduit. Nak fight makan masa dan duit. Unfortunately I don't have both. 

6 comments

  1. tak sukanya kalau environment work macam tu,, nasib baik lah awak dah keluar dari company tu.. kalau tak, mahunya dia suruh OT sepanjang tahun.. ohokss

    ReplyDelete
  2. bagus keputusan awk buat untuk keluar dari work life mcm tu. mungkin keputusan kita buat tu pedih tp ending dia inshaAllah buat kita rasa tenang. :)

    ReplyDelete
  3. Kalau tak selesa dengan environment kerja, lebih baik keluar je dari company tu dan cari tempat lain. Rezeki di tangan Tuhan kan. Syukurlah sekarang ni Kak Farhana dah dapat environment kerja yang lebih baik.

    ReplyDelete
  4. cari rezeki mesti di tempat yg best.
    baru kita happy dan yg penting, ikhlas.
    if ada benda yg ganggu, mesti kita x happy :(

    pepun, elok la farhana da dpt tempat keje yg elok.
    yg lama, lupakan tapi jadikan pengajaran utk teruskan hidup masa depan.

    ReplyDelete
  5. Dugaan yang sangat berat.. Hope everything will be okay di tempat baru ini..

    ReplyDelete
  6. Susah apabila kita bekerja tidak selesa & stress sbb itulah tempat kita nak cari makan. Apapun semoga Allah permudahkan semuanya dan dimurahkan rezeki selalu...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.