Blogger Challenge : My Dream Job

Thursday 8 August 2019

If you could have any job in the world, what would it be?

I'm not so sure actually about my dream job. Since I tengah ambil short course dalam bidang Film Distribution, I guess I nak kerja sebagai Film Critic since I suka layan movie or anything related with. 

You guys pun dah selalu baca my review so kinda easy to guess kan? 

Talking about my short course, saja je ambil sebab nak tahu macam mana distributors atur strategy untuk each movies dari client. So far, memang sama la dengan apa yang I baca dan faham before ambil course ni since selalu follow tweet movie critics di Btown. 

Siapa target market, platform mana untuk promote, berapa lama kena start promotion, berapa banyak modal nak labur, dari mana nak cari client dan lain-lain. Bila kita belajar benda yang kita minat and dah memang involved dari semua segi, senang sangat nak faham. 


Sama jugak bila dah kerja. Bila kita kerja dengan benda yang kita minat, memang senang sangat flow kerja kita even stress pun boleh handle dengan tenang. Of course ada risiko dia tapi kerja mana yang tak ada risiko baik dari dalam organization kita ataupun dari luar, nak pula kalau dapat other party yang bermasalah. 

Tapi yang I sembang ni film distributors, yang I nak kerja, film critic. Kalau nak naik tahap film critic, haruslah kena tahu basic pembikinan filem so kita dapat lagi banyak isi untuk ulas tentang movie tu. Tak la nampak macam kita tembak membabi buta walhal ada input dia. 


Nak compare my review dulu dengan sekarang, which I still learning, I boleh nampak lah beza dia. Dulu marah tapi tak tahu macam mana nak explain sudahnya orang tak suka but now dah jumpa term dan input penting untuk diulas so orang boleh accept. Orang terima tak bermaksud orang suka tapi orang nampak la pandangan kita tu ada asas. 

Kalau dulu orang bash, sekarang ada yang buat rujukan dan ada yang request. But still perjalanan tu panjang lagi and hopefully dapat pergi lagi jauh dari yang sekarang. Mana tahu impian yang satu ni tercapai. Kan?! Thanks for those yang baca & support my review. 

20 comments

  1. Teruskan usaha, Kak Farhana💪. Saya setuju dengan pendapat akak. Kalau kita kerja dalam bidang yang kita minat, kita akan lebih enjoy dengan kerja kita walaupun stress level tinggi.

    ReplyDelete
  2. betul! buatlah kerja yang kita happy. jangan paksakan diri buat kerja yg sama sekali kita tak suka. itu boleh bebankan jiwa dan minda.

    ReplyDelete
  3. suka baca review farhana.
    complete dgn comments yg sgt lain dari yg lain, pada aida.
    ada angle yg aida x nampak, tapi farhana critic.
    u r so good.
    maka, teruskan impian ni :)
    aida support.

    ReplyDelete
  4. Sabar dan terus berusaha supaya apa kita hajati akan di tunaikan dengan keputusan yang terbaik

    ReplyDelete
  5. betul!bila kita happy semua benda rasa senang dan best.paling penting tak stress.

    ReplyDelete
  6. Moga impian Pana tercapai untuk jadi film critic. Akak suka baca review drama tamil dengan kontroversi artis hindustan hahah. Syok jugak layan hehehe

    ReplyDelete
  7. InsyaAllah, i hope you will be able to reach your gol. Betul lah, where ever we are, sentiasa pasang cita cita. Kerja kalau minat ni, stress mcm mana pun blh handle. Yg x minatbtu yg masakah tu apa pun tak jadi

    ReplyDelete
  8. Good luck in whatever you do. Betul. Bila kita dah passion buat sesuatu kerja, kerja tu bukan satu burden utk kita

    ReplyDelete
  9. Kalau dapat kerja yang kita minat dan suka, memang seronok. Mesti rasa keje macam tak kerja sebab seronok kan. InsyaAllah semoga tercapai dream job tu

    ReplyDelete
  10. Agree... when we love what we are doing, the result will be superb kannnn... anyhow, semoga Farhana berjaya memperoleh apa yang diidam-idamkan tu... Farhana amik short course kat mana? Minat jugak nih... hehehehe...

    ReplyDelete
  11. oh gitu. patotlah ada percentage bagai masa review. hehehhe. mek igt search google cam tu je rupanya dream job jugak untuk komen filem. bagus jugak tu. pandangan orang mungkin berbeza tapi dalam pandangan kita mesti ada yang sama dengan org lain juga.

    ReplyDelete
  12. menariknya nak jadi film critic. satau job yang agak mencabar. keep on learning farhana. insyaAllah satu hari nanti mesti dapat jadi.

    ReplyDelete
  13. Betul tu.nak berhujah seeloknya biar dengan ilmu supaya lebih berhemah mengkritik dan mudah direrima oleh orang lain.good luck!

    ReplyDelete
  14. Betul tu FJ, bila kita kerja sama dengan minat dan apa yang kita, rasa seronok.

    Wahh film critic, semoga tercapai cita citamu 💜

    FJ ambil short course di mana ya?

    ReplyDelete
  15. teruskan usaha sis Farhana..bila kita buat sesuatu yang kita suka dan minat,kita akan enjoylah dan In Sha Allah kita boleh pergi jauh dalam bidang yang kita ceburi tu. All the best!

    ReplyDelete
  16. Suka laaa dgn Farhana ni. Sebab awak jelas dgn apa awak nak, apa awak perlu, apa awak nak jadi. Nur harap dlm kehidupan pun Nur macam farhana. Jelas dgn matlamat terhadap sesuatu perkara yg kita decided nak buat. Tahniah farhana!

    ReplyDelete
  17. Saya pun sama jugak, suka kritik filem, novel, makanan dan sebagainya tapi tak suka bila diri sendiri di kritik orang. Haha boleh kee cmtu? Apa2pun semoga berjaya mengejar impian dan cita2 anda. Doakan saya juga untuk berjaya menjadi jutawan di usia muda. Hehee

    ReplyDelete
  18. Wah. Boleh la jadi pengkritik filem yang menulis dengan ilmiah. Jarang saya dengar short course ni. Ada rupanya. Semoga Farhana berjaya mencapai impian Farhana!

    ReplyDelete
  19. saya memang percya bila kit alakukan perkara yang kita suka..semua benda boleh jadi sukses...moga berjaya ya dlm segala cita-cita yang diimpikan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.