Movie Review | Dignitate (2020)

Sunday 7 November 2021

Pengarah : Fajar Nugros

Penulis Skrip : Fajar Nugros

Pelakon : Al Ghazali, Caitlin Halderman, Giorgino Abraham, Teuku Ryzki, Sonia Alyssa, Lania Fira

Syarikat Produksi : MD Pictures

Pengedar : Disney+ Hotstar, Netflix, Vidio, Viu

Genre : Rmantik / Drama

Durasi Tayangan : 109 minit

Tarikh Tayangan :  23 Januari 2020

Trailer :


Filem yang diadaptasikan dari novel dengan judul yang sama, Dignitate (Bermartabat) karya Hana Margaretha berlatarkan kehidupan di sekolah menengah. Alfi (Al Ghazali) merupakan pelajar yang paling bijak di dalam kelasnya tapi tak suka dengan perhatian yang dia dapat dari pelajar wanita terutamanya Natasha (Sonia Alyssa). Bukan setakat crush dengan Alfi malah declare pelajar lelaki tersebut adalah bakal kekasih dia. 

Amaran dan statement yang sama dikeluarkan kepada Alana (Caitlin Halderman), pelajar baru yang berpindah ke sekolah pada pertengahan semester gara-gara kisah silam dia bersama Regan (Giorgino Abraham) yang panas baran dan tahi dadah. Di sekolah Alana dapat duduk di sebelah Alfi tapi perkara tu selalu buatkan mereka bertengkar sebab Alfi tak suka belajar dalam keadaan bising manakala Alana suka menyanyi dengan kuat. 

Lama-kelamaan mereka berdua makin rapat dan jatuh cinta tapi Alana dapat tahu Regan adalah abang kepada Alfi. Sejak dari tu Alana mula menjauhkan diri daripada Alfi tambah pula bila dia dapat tahu Sabitha (Lania Fira) adalah salah seorang mangsa yang diperkosa oleh Regan. 

Macam tak adil lah Sabitha dengan Alana hukum Alfi sedangkan yang buat dosa tu adalah abang dia. Alfi dah cukup sakit dengan kehilangan ayah dia, dekat sekolah pula kena hadap hukuman macam tu. Tapi cara Alfi selesaikan masalah keluarga dia pun macam kelakar jugak. Nak marah Alfi pun tak boleh jugak sebab dia muda lagi tapi owner bengkel tu pun dah kenapa sokong keputusan Alfi? 

First half movie ni best jugak lah layan sebab watak Keenan (Teuku Ryzki) tu kelakar walaupun dia kawan baik Alfi yang serius je sepanjang masa. Perjalanan kisah Alfi dengan Alana pun sweet jugak lah tapi most of the time dok syok tengok Al Ghazali sebab dia handsome dengan suara dalam macam tu. Macho betul. Muka dia ada iras Tengku Hassanal pulak tu. 

Bila masuk second half macam tak boleh hadam sebab keputusan kesemua watak macam pendek akal. Mungkin sebab diorang pelajar sekolah lagi so okay lah justified lah kan tapi tindakan dan keputusan watak sampingan dewasa pun sama level je buatkan kita jadi macam biar betul cerita ni? Kelakar bila cikgu sekolah dia mintak Alfi pergi cari Alana dengan Sabitha padahal tu tanggungjawab dia sebagai penjaga untuk lawatan tu? Patutnya dia pergi cari pelajar yang hilang tapi bagi autoriti pada Alfi untuk jaga pelajar yang ada dekat restoran supaya tak ada yang hilang juga. 

Memandangkan naskhah Dignitate ni terbitan MD Pictures, sinematografi dari Robie Taswin disunting dengan cantik bilamana penggunaan cahaya yang menguatkan babak kisah cinta Alfi dan Alana. Panorama di laut antara scene cuci mata sebab kawasan tu cantik walaupun para nelayan tengah mengadu nasib dekat pelajar yang datang untuk buat assignment pasal ekonomi. 

‘Berapa purata pendapatan dengan menjual ikan?’

‘Pendapatan, jodoh dan maut semuanya di tangan Tuhan.’

Berdekah betul tengok scene diorang pergi interview semua nelayan dekat situ sebab setiap soalan tu unexpected betul jawapan diorang. Student nak tulis dalam report pun takut tapi tu je lah hasil interview yang diorang dapat. Music score dari Andhika Triyadi membantu mood dan suasana dalam setiap babak sepanjang 109 minit. 

Walaupun movie Dignitate ni mempunyai tema maruah keluarga tapi takt ahu lah jalan cerita dia boleh beri pengajaran ataupun tidak. Nevertheless I suka tengok chemistry Al Ghazali dengan Caitlin, hopefully lepas ni ada projek dengan genre romantik yang mempunyai skrip bagus. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.3 = 6.5/10

3 comments

  1. sekali pandang heroin tu macam Amy Mastura muda-muda dulu

    ReplyDelete
  2. ada jugak Netflix rekemen tapi dah kurang minat layan kisah remaja. Faktor usia agaknya. hehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.