Drama Review | Start-Up (2020)

Saturday 13 November 2021

Director : Oh Choong-hwan 

Writer : Park Hye-ryun

Cast : Bae Suzy, Nam Joo-hyuk, Kim Seon-ho, Kang Han-na, Kim Do-wan, Seo Yi-sook, Yoo Su-bin

Production Company : HiSTORY D&C, Studio Dragon

Distributor : tvN, Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Episodes : 16 episodes (72 - 85 minutes per episode)

Release Date : 17 October 2020  – 6 December 2020

Trailer : 


‘Running a business is hard, right? If you succeed, you’re called a CEO. If you fail, you’re called a fraud. It’s a scary world.’ – Yoon Seon-hak

Setakat ni drama dari Studio Dragon tak pernah mengecewakan lagi sebab selalu come up dengan cerita yang segar dan kreatif. Kalaupun tema atau idea tu sama, olahan dan penceritaan tetap ada keunikannya. Kali ni Studio Dragon terbitkan drama 16 episod yang bertemakan usahawan. Tak semua orang tahu peritnya jadi usahawan tambah pula yang baru di peringkat start-up. 

Yoon Seon-hak (Seo Yi-sook) come up dengan idea Sand Box di mana tempat tersebut menjadi training centre kepada usahawan muda untuk kembangkan idea dengan recources yang disediakan. Dia tahu susah untuk usahawan muda berjaya disebabkan beberapa kekangan dan halangan dalam mencipta produk. 

Sand Box akan buka kemasukan kepada 400 orang peserta dan hanya 6 kumpulan dengan 5 orang ahli sahaja yang akan terpilih untuk kekal di bawah Sand Box. Training program ke-12 di Sand Box jadi menarik sebab ahli Samsan Tech – Nam Do-san (Nam Joo-hyuk), Lee Chul-san (Yoo Su-bin) dan Kim Yong-san (Kim Do-wan) yang menang DOCA anjuran Silicon Valley join untuk cari investor kepada syarikat AI mereka. 

Seo Dal-Mi (Bae Suzy) pula join Sand Box sebab nak ikut jejak langkah Nam Do-san dan ayah dia supaya dapat jadi usahawan dan tak lagi dipergunakan oleh majikan. Won In-jae (Kang Han-na) join Sand Box untuk buktikan yang dia mampu jadi CEO dan kendalikan syarikat tanpa perlu bergantung dengan ayah dia. 

Semua ada tujuan masing-masing bila pergi ke Sand Box dan semua tujuan tu yang menjadikan drama ni menarik. Kisah cinta segi antara Seo Dal-mi, Nam Do-san dengan Han Ji-pyeong (Kim Seon-ho) pun best sebab ada konflik tersendiri. Walaupun genre romantik komedi tapi banyak kali jugak lah menangis dengan konflik keluarga, relationship, friendship ataupun kehidupan. 

Chemistry Bae Suzy dengan Joo-hyuk buatkan setiap babak romantik tampak bermakna. Romantic scene diorang comel sebab masing-masing jadi pendukung semangat untuk kejar impian dalam hidup. Dekat hujung of course lah confuse macam Dal-mi sebab tak tahu nak pilih siapa tapi bak kata Jeong Sa-ha (Stephanie Lee), akan muncul aha moments yang buatkan hati jadi yakin dialah orangnya. 

Watak Han Ji-pyeong nampak berhati batu tapi watak dia yang paling banyak bagi pengajaran berguna kepada Samsan Tech untuk berkembang dan berubah menjadi lebih baik. Sebelum Seon-ho berlakon dalam drama Start-Ups ni dia baca banyak buku dan jurnal yang berkaitan dengan usahawan supaya dia lebih faham dengan watak sebagai mentor di Sand Box. 

Setiap episod ada tema dan ilmu usahawan yang diberikan dari penulis dan dikembangkan dalam bentuk cerita supaya penonton lebih mudah faham setiap jargon dan peringkat yang wujud dalam dunia perniagaan. Sama juga dengan artificial intelligence (AI) bila penulis terangkan dalam Bahasa yang mudah difahami melalui watak Nam Do-san. 

"What makes a great CEO?' There's no such thing. That's as absurd as asking what makes a great politician. There are no right answers to politics or management. Why look for answers that don't exist? So, instead of looking for answers, make choices. Whatever you choose, you'll be criticized. You can't make any decisions if you're afraid of criticism. And if you can't make decisions, you can't be a CEO. What do you want to be? A good person or a CEO? Don't be greedy. You can't be both. Choose one. Just one." — Han Ji Pyeong

Selain dari ilmu yang dicurahkan oleh team production, pengajaran tentang kehidupan pun dipadatkan supaya objektif pengarah untuk tiup semangat pada usahawan muda tu tercapai. Banyak kali watak-watak drama Start-Up mention pasal jangan mengalah dan tak salah untuk mencuba. Gagal hari ni bukan bermakna gagal selamanya macam trio Samsan Tech yang menyorok dalam pejabat berkulat tapi berjaya sebagai developer AI. Silapnya cuma mereka tak tahu nak handle syarikat bila kepakaran tu ada pada Dal-Mi. Bab legal pula pada Sa-Ha. Bila bekerjasama baru syarikat mereka boleh pergi jauh dan jadi inspirasi kepada orang lain. 

Sinematografi Start-Ups tak perlu dipertikaikan lah sebab Studio Dragon bergabung dengan Netflix. Scene dekat padang cosmos tu cantik sangat. Ada jugak pergi beli benih bunga cosmos tanam dekat rumah nanti haha. Visual effects yang digunakan mantap dan setaraf dengan imej dan latar Sand Box yang menyokong usahawan dalam teknologi pembuatan AI. 

Best tengok Sand Box tu sebab ada meja yang boleh dilaras. Penat duduk, boleh naikkan untuk buat coding sambil berdiri. Product placement dalam drama ni smooth betul dari awal episod sampai ke hujung kecuali untuk beauty product sebab beria benar tunjuk brand apa. Dalam drama ni dua kali Malaysia disebut bila Chul-san bagitahu view dekat resort dia lagi cantik dari Kota Kinabalu. Second part bila bendera Malaysia keluar sebagai pelabur antarabangsa yang join pada Demo Day. 

Music album antara kekuatan Start-Up juga sebab sarat dengan kompilasi lagu yang menaikkan semangat atau meruntun jiwa, sesuai dengan situasi dalam penceritaan tersebut. Lagu Running - Gaho paling best sebab lirik dia sesuai dengan semangat yang ditonjolkan oleh watak peserta Sand Box. 

Kalau ikutkan banyak benda nak sembang pasal drama ni tapi nanti jadi Panjang berjela pulak. Pendek kata, drama ni memang inspiring dan antara drama terbaik dari industri Korea Selatan untuk tahun 2020. Hopefully idea Sand Box, Yeungsil, NoonGil dan Tarzan boleh wujud di dunia realiti dan beri perubahan kepada generasi akan datang. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

6 comments

  1. tak tengok lagi drama ni sebab tengok drama thai dulu hehe. nanti kite review k.

    ReplyDelete
  2. good post 😊 would you like to follow each other? if the answer is yes, please follow me on my blog & i'll follow you back. https://camdandusler.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. first time tengok kim seonho berlakon dalam cerita ni and sukaaa dia haha

    ReplyDelete
  4. saya bukan peminat k drama tapi hari tu ayah bukak cerita ni (yes ayah saya peminat k drama😆) and macam best pulak. habis 16 episode tengok 👍🏻 banyak idea yg kita boleh bawa ke malaysia.

    ReplyDelete
  5. Dah masuk list since last year tapi tak sempat tengok lagi.

    ReplyDelete
  6. Belum tengok lagi, mungkin tengok sebab ada Suzy dan Hanna :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.