Drama Review | Mystic Pop-up Bar

Tuesday 2 November 2021

Director : Jeon Chang-geun

Writer : Ha Yoon-ah

Cast :  Hwang Jung-eum, Yook Sung-jae, Choi Won-young, Lee Joon-Hyuk, Jung Da-Eun, Yum Hye-Ran, Oh Young-Sil, Ahn Tae-Hwan, Na Seung-Ho, Park Si-Eun, Song Geon-Hee, Park Eun-Hye, Na In-Woo

Production Company : Drama House, JTBC, Samhwa Networks

Distributor : JTBC, Netflix

Genre : Fiction / Supernatural

Running Episodes : 12 episodes (70 minutes per episode)

Release Date : 20 May 2020 – 25 June 2020

Trailer : 


Diadaptasikan dari webtoon Twin Tops Bar hasil karya Bae Hye-soo, drama Mystic Pop-up Bar mengisahkan tentang Weol-ju (Hwang Jung-eum), pemilik bar yang membantu menyelesaikan dendam manusia menggunakan alam mimpi. 

500 tahun yang lepas Weol-ju bunuh diri di Sacred Tree dan tanpa sedar dia membunuh anak di dalam kandungannya sekali. Disebabkan perbuatan dia, pegawai di Afterlife (Yum Hye-Ran) jatuhkan hukuman di mana dia perlu selesaikan sebanyak 100,000 dendam manusia untuk hilangkan sumpahan pada anaknya setiap kali dilahirkan semula. 

Di Mystic Pop-up Bar, Weol-ju dibantu oleh Chief Gwi (Choi Won-young) yang merupakan anggota polis di alam akhirat. Sambil memburu roh jahat yang mengganggu kehidupan manusia, sambil bantu Weol-ju potong bawang atau promote bar tersebut. 

Makin lama makin susah untuk Weol-ju capai target sebab manusia makin susah untuk cerita masalah mereka. Lebih baik pendam saja daripada ceritakan pada stranger. Dah mabuk minum arak pun tetap tak nak cerita masalah sebab takut. Kebetulan Kang-bae (Yook Sung-jae) datang untuk membantu mereka berdua. 

Lelaki muda tersebut mempunyai kelebihan untuk buat manusia ceritakan masalah mereka setiap kali disentuh. Kelebihan buat Mystic Pop-up Bar tapi sumpahan buat Kang-bae bila tak ada yang berani berkawan dengan dia sejak kecil lagi. 

Mystic Pop-up Bar diolah dengan genre yang ringan dan santai walaupun mempunyai tema yang berat iaitu dendam yang disimpan beratus tahun lamanya dan menggunakan konsep alam akhirat. Banyak kali ditekankan oleh beberapa watak bahawa kebaikan yang dilakukan di dunia akan memberi kesan di akhirat dan juga kelahiran semula. Kalau baik orangnya dapatlah dilahirkan sebagai manusia yang kaya. Kalau buat jahat sikit, masuk kategori B. Dapat lahir tapi hidup melarat atau banyak masalah. Paling teruk bila masuk kategori C yang dilahirkan sebagai serangga makan tahi sebab buat jahat banyak sangat. 

Penulis Ha Yoon-ah pandai seimbangkan antara dua latar masa, zaman moden dan zaman 500 tahun sebelumnya dengan cerita yang menarik dan watak-watak saling terkait. Makin nak ke hujung episod, makin banyak hint yang diberi oleh penulis siapa dan kenapa watak sekian sekian berkait dengan sekian sekian. Sebab tu jadi curious nak tahu dekat next episode. Paling best bila dah tahu siapa sebenarnya putera raja (Song Geon-Hee) di zaman moden dan apa pertalian Kang-Bae dengan Weol-ju ataupun Yeo-rin (Jung Da-eun). 

Kalau dah drama tayangan khas di Netflix ni memang tak perlu disangkal lagi lah kecantikan visual dan sinematografinya. Transition yang menarik menambahkan lagi keindahan set Mystic Pop-up Bar. Selalunya alam akhirat digambarkan sebagai tempat yang ngeri tapi dalam drama ni jadi tempat yang cantik dan tak jauh beza pun dengan dunia. Tapi part Steve Job dengan charge handphone tu macam merepek lah. Wardrobe dan art team pun beri perhatian kepada busana yang dipakai oleh kesemua watak dan props yang digunakan sepanjang 12 episod. 

Walaupun ada dua kisah cinta terhalang dalam drama ni tapi lagi tertarik dengan chemistry Hwang Jung-eum, Yook Sung-jae dan Choi Won-young sebagai satu kumpulan. Happy bila tengok diorang have fun tambah pulak watak Kang-bae sejenis yang naif dan manja. Masa tengok episod 12 dah start bergenang air mata sebab Kang-bae kena berpisah dengan Weol-ju dan Chief Gwi sebab diorang dah berjaya 100,000 dendam dan akan dilahirkan semula. Rasa happy dengan dua watak tu tapi rasa sedih jugak bila Kang-bae tak boleh spend time together dengan diorang dah. 

Nevertheless I have fun watching this Mystic Pop-up Bar and hopefully Netflix setuju untuk buat Season 2 sebab rating drama ni agak tinggi jugak lah. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.2/10

3 comments

  1. terhibur sangat dengan chemistry diorang bertiga tapi cerita dia sebenarnya agak sedih juga.

    ReplyDelete
  2. best ke citer ni.. mama dah 10 kali fikir nak tgk ke idok haha

    ReplyDelete
  3. Okey... kena tengok. Ni kategori berbaloi tonton ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.