Album Review | Cosmos - B.I

Thursday 11 November 2021

Lepas kejayaan album Waterfall 4 bulan lepas, B.I keluarkan half album COSMOS pada 11.11.2021, jam 6 petang KST. Pandai jugak lah B.I pilih tarikh sebab album kedua ni sarat dengan harapan ID. 11.11 adalah mitos waktu yang sesuai untuk buat hajat sebelum wujudnya Shopee sale.

Sebelum ni B.I dah cakap next album tak nak letak lagu sedih dah. Cukup lah dalam album Waterfall banyak track sedih sampai buat konsert pun kena tahan nangis. Untuk second album ni B.I tukar warna rambut kepada blonde. Kali kedua B.I guna blonde untuk comeback. Kali pertama masa tahun 2019 untuk album Dive sbut shit happened. Bak kata ID, B.I cuba untuk buang episod tu dengan gantikan memori yang lebih bermakna :')

2 November lepas, B.I keluarkan senarai promo activity untuk album COSMOS sampai lah launch date nanti. Uniknya B.I buat film video bila dia gabungkan teaser untuk beberapa lagu dalam satu video. Dengar teaser pun dah best, apatah lagi full song dan full album. 

25 Oktober 2021 : Tracklist Poster

"COSMOS, Alive, Nineteen, Nerd, Lover, Flame, Buddy Buddy."

Masa tengok tracklist ni macam tak boleh tangkap langsung apa tema Cosmos tu sebab lagu yang B.I letak ni tak ada penceritaan pun. Semua tak berkaitan antara satu sama lain, dia just letak ikut suka je. 

26 Oktober 2021 : Message Poster #1

27 Oktober 2021 : Lyric Concept Poster #1 - Alive

28 Oktober 2021 : Lyric Concept Poster #2 - Flame

29 Oktober 2021 : Message Film #1


Lepas message film ni ada gap yang lama sebelum next activity so B.I buat poll dekat Twitter tanya sama ada nak pilih dance practice video Flame moving version ataupun fix version. I pilih moving version sebab cantik video dia tapi bila tengok komen penuh dengan ID suruh yang belum vote tu supaya bagi sama 50% - 50%. 


Nampak macam mustahil tapi berjaya lol sampai B.I release dua-dua version. Dia dah la noob main Twitter, bila baru belajar buat poll dapat result 50-50 pulak. So 30 Oktober 2021, B.I release dua versi untuk dance practice video Flame. Tarikh yang sama, dia release Halloween video untuk ID yang sendu tak pergi mana-mana haha

01 November 2021 : Behind The Scene Message Film #1

02 November 2021 : Message Poster #2

03 November 2021 : Lyric Concept Poster #3 - Nineteen

04 November 2021 : Lyric Concept Poster #4 - Nerd ft Colde

05 November 2021 : Message Film #2


08 November 2021 : Message Poster #3

09 November 2021 : Lyric Concept Poster #5 - Lover

10 November 2021 : Lyric Concept Poster #6 - Cosmos

I seriously thought this is Bang Chan from Stray Kidz. Damnnnn so handsome!

11 November 2021 : Countdown Youtube Live [10 orang ID dipilih untuk join B.I]

Amazed dengan B.I bila dia bagi content tak henti sebelum album Cosmos keluar sebab sebelum ni dekat YG memang susah nak nampak diorang promote beria macam ni. Selalunya ada teaser lepastu countdown dekat vlive then keluar album lepastu diorang pergi tour. 

Yang tak bestnya cuma cover album je sebab B.I guna tema plaid. Ada 3 option untuk album box - Moon, Star dan Earth. Untuk Moon, album dekat dalam PVC pouch, Star pula ada box dan Earth ada photobook terus tanpa any protection. My pick is Star sebab ada kotak so lagi kemas kalau nak display dekat shelf. 


Now for the tracklist, lepas habis countdown terus dapat dengar full album sebab B.I update dekat Joox. Masa dia upload tu ada track Buddy Buddy jugak padahal dia cakap lagu tu untuk CD je, tak available untuk digital release. Bila dah habis satu album, I repeat balik tapi lagu Buddy Buddy dah hilang. Lewlz B.I ni kalau tak clumsy tak sah. 

1. Alive

Lagu yang dimulakan dengan rentak piano ni menggunakan genre lo-fi hip-hop dengan fast rap. Penceritaan pada lagu tentang fasa gelap B.I dan bangkit balik dengan penekanan pada lirik 'I'm alive, still alive' berulang kali. Ad-lib dalam lagu ni sama dengan lagu Waterfall dalam album sebelumnya which another print or mark from Kim Hanbin. 


Dalam message film ada scene B.I muncul dengan birthday cake. Subtle hint untuk Bobby yang wish birthday walaupun kena ban lepas kontroversi B.I? 

2. Nineteen

Intro lagu start dengan 'Leave Me Alone!' pun I dah suka sebab sarat dengan emotion. Sesuai lah dengan tajuk lagu dan lagu yang berkisar tentang umur 19 tahun. Tak matang lagi untuk buat keputusan tapi tak siberi peluang juga untuk buat keputusan. Kalau tengok dalam message film #2 yang B.I release tu boleh nampak beberapa situasi yang menyesakkan. 


I totally can relate with those situations. Umur yang tengah serabut mencari karakter. Dalam lagu ni ada genre hip-hop lo fi dengan pop rock dan sesuai sangat untuk jamming atau karok dalam kereta sebab keseimbangan pada vokal dan rap yang tak terlalu susah untuk kita follow. Having bad day? 19!

3. Cosmos 

Main track untuk album kedua B.I ni ada vibe zaman 50-an juga 80-an dan konsep yang diketengahkan ala The Beatles dengan adunan genre pop dan hip-hop. Berbeza dengan dua lagu sebelumnya, lagu Cosmos mempunyai rap yang laju dan ada tempoh bertenang pada bahagian korus. Bila nyanyi lagu ni biar B.I je yang nyanyi, ID buat fan chant haha

"You are my cosmossssss
My universe
Don’t close that shine that make you hard to stare at 
You are my cosmos 
My universe 
Don’t fall like the petals on a flower" - Cosmos


Lagu Cosmos ni macam ada vibe Christmas pun ye jugak mungkin sebab elemen happiness yang dimasukkan untuk menggambarkan keindahan jatuh cinta. Lagipun ada scene B.I buat avatar Santa Claus masa shaving. MV pula berlatarkan utopia dengan warna pastel dan retro. Sepanjang lagu Cosmos tu boleh nampak B.I ketengahkan beberapa jenis relationship dalam dunia. Sayang kepada haiwan, kepada parents, kawan ataupun life partner. Semua ni indah seperti bunga cosmos yang mekar pada musim bunga. 

Happy sangat tengok padang cosmos dekat bulan tu sebab bunga ni jadi cantik padahal sebelum ni nampak biasa je. Patut lah B.I bagi benih bunga Cosmos untuk ID yang daftar jadi ahli. Hint rupanya untuk album kedua dan hint juga yang bunga cosmos membawa maksud kegembiraan. 

4. Nerd

Lagu Nerd adalah lagu yang bernada rendah dengan genre R&B seolah-olah bisikan hati ataupun watak utama cuma menggumam sendiri tentang hidup dia sebagai seorang nerd. Konsep yang unik dengan irama dan alunan audio dari synthesizer menghadirkan vibe funky dan cool.


Tak kenal siapa Colde dan ni pertama kali dengar suara dia. Gabungan suara lembut Colde untuk vokal dan suara garau B.I pada rap buatkan lagu ni ada impak yang tersendiri dan emosi yang ditonjolkan antara kekuatan Nerd. 

5. Lover

B.I kembalikan semula genre lo-fi hip hop diadun bersama R&B dalam lagu Lover dengan lirik yang fun dan santai - 'My lover, lover, lover. You shoot me down bang bang! (Bang, bang)'. I tergelak at first lepastu melekat sampai lah terkejut dekat outro sebab B.I guna rentak berbeza. Kreatif, addictive dan kelakar at the same time. 

6. Flame 

Berkonsepkan rugged pop rock dengan dance choreography yang laju, B.I menggunakan lagu Flame sebagai penutup album. Permulaan album dan pengakhiran album ada vibe yang sama. 


Dalam message film ada part B.I kaburkan skrin besar dekat belakang dia dan dancers. I bet it's a hint untuk TV channel especially MNET yang kaburkan muka B.I masa Kingdom : Legendary War (2021) untuk footage iKON sedangkan hearing untuk kes B.I belum keluar lagi. Kaburkan muka untuk kesalahan berat seperti membunuh. 

Flow rap dalam lagu Flame pun laju juga dengan instrument high beat dan humming yang menambahkan elemen thriller dan rock. Lagu Flame juga sarat dengan vibe dari YG sebab konsep grunge dan bertenaga. For me Flame is the best song in Cosmos album. 

7. Buddy Buddy

Lagu istimewa untuk ID yang berkisarkan persahabatan dan ucapan ikhlas B.I kepada fans yang setia dengan dia masa susah dan senang. B.I bagitahu tak terbalas semua yang ID buat untuk dia tapi dia cuba tunaikan beberapa permintaan ID. 

“Your love, which is impossible to put into words, was what kept me alive even during the hard times. So now I want to love you forever. What is your cosmos? You are my cosmos.” - B.I to ID


Dah keluar album kedua ni, rasanya B.I dah boleh rest kejap sementara ID kumpul duit beli album ataupun tiket konsert. Masa dekat YG dulu maintain kaya je sebab iKON jarang ada comeback. Bila B.I buat solo ni memasing culture shock. Thanks for the love B.I jjanggg!

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.