Movie Review | Jungle Cruise

Thursday 28 October 2021

Director : Jaume Collet-Serra

Writer : Michael Green, Glenn Ficarra, John Requa

Cast : Dwayne Johnson, Emily Blunt, Édgar Ramírez, Jack Whitehall, Jesse Plemons, Paul Giamatti

Production Company : Walt Disney Pictures, Davis Entertainment, Seven Bucks Productions, Flynn Picture Company

Distributor : Walt Disney Studios Motion Pictures

Genre : Adventure / Fantasy

Running Time : 127 minutes

Release Date : 24 July 2021 (Disneyland Resort), 30 July 2021 (United States)

Trailer :


Mitos yang terdapat di Amazon iaitu kewujudan pokok ajaib Lágrimas de Cristal bila bunganya mampu mengubat segala jenis penyakit, kecederaan dan menghilangkan sumpahan. Pada tahun 1556, Don Aguirre (Édgar Ramírez) dan askar dia pergi ke Amazon untuk mencari pkok ajaib tersebut tapi ketamakan dia sehingga sanggup membunuh ketua puak Puka Michuna dan membakar kampung tersebut. Akibatnya dia dan disumpah akan hidup selamanya di hutan tersebut dan tidak boleh berjauhan dengan sungai Amazon. 

"Look, I just think if you’re lucky enough to have one person in this life to care about, then that’s world enough for me."- Frank

Tahun 1916, Dr. Lily Houghton (Emily Blunt) bersama adiknya, MacGregor Houghton (Jack Whitehall) pergi ke Brazil untuk mencari pemandu boat yang mahir selok-belok untuk ke Amazon supaya mereka dapat mencari Tears of the Moon. Di sana mereka berjumpa dengan Frank (The Rock) yang gagah dan berani berlawan dengan harimau bintang. 

Terpedaya dengan lakonan Frank dan haiwan peliharaan dia, Dr. Lily setuju dengan tawaran harga yang diberikan oleh Frank. Bukan senang nak jumpa pokok ajaib tersebut sebab Frank sendiri dah pernah mencari tapi gagal. Dalam masa yang sama, mereka dihendap oleh Prince Joachim (Jesse Plemons) yang mempunyai niat yang sama di Amazon. 

Masa tengok movie ni memang tak letak harapan tinggi pun sebab movie ni movie santai terbitan Walt Disney Pictures jadi target audience dia sebenarnya kanak-kanak dan keluarga. Lagipun dah bosan tengok The Rock berlakon dalam avatar yang sama, dah masuk 7 kali dah lepas movie The Mummy Returns (2001), The Rundown (2003), Journey 2: The Mysterious Island (2012), Jumanji: Welcome to the Jungle (2017), Rampage (2018) dan Jumanji: The Next Level (2019)

Movie Jungle Cruise ni diinspirasikan oleh taman tema air yang wujud di Disney Park sebab tu dalam babak Frank bawa pengunjung melawat sungai, props dia sama macam dalam taman tema especially back side of water. Karakter watak Frank pun sama dengan skipper di taman tema tersebut bila dia sejenis yang suka buat lawak hambar. Movie ni dah lama dah siap skrip dia sejak tahun 2003 lagi tapi tak jumpa produser yang nak laburkan dana untuk naskhah bertemakan pengembaraan mencari mitos bersejarah ni. 

Well, folks, you were all outstanding today, now I need you all out, standing on the dock. That means "get off my boat." I'm only serious. - Frank

Penulis letak banyak sangat reference yang berkait dengan dunia Disney dan memandangkan I bukanlah peminat tegar so reaction I biasa-biasa je lah bila layan movie ni selama 127 minit. Tapi kalau untuk peminat tegar Disney dan pernah melawat Disney Park, feels dia mungkin teruja lah bila tengok karya Jaume Collet-Serra ni. 

Walaupun layan secara santai tetap boleh nampak loopholes dalam movie ni bila Putera Joachim boleh jumpa Aguirre dan anak buah dia sedangkan hanya seorang saja yang tau mereka diperangkap di mana selama beratus tahun. Lagi satu macam pelik jugak kenapa Dr. Lily nak ambil bunga yang susah untuk dicapai sedangkan dia boleh dapat banyak bekalan untuk dibawa pulang. Pengarah sengaja letak elemen saspen dan drama padahal tak perlu pun.



Sinematografi memukau hasil karya Flavio Labiano memaparkan kecantikan semua lokasi yang wujud dalam movie Jungle Cruise. Tapi tak hairan pun kan sebab movie ni movie Disney jadi hasil visual memang dipaparkan dengan cemerlang ditambah pula dengan music score dari komposer James Newton Howard yang dah beberapa kali menang di Oscar Award, Emmy Award dan banyak lagi. 

Untuk yang mencari movie santai tontonan keluarga, movie Jungle Cruise sangat sesuai sebagai hiburan di hujung minggu. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.9, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

5 comments

  1. Macam cite lamaaa.. memang legend, rasa diri masih kecik lagi. bwahaha

    ReplyDelete
  2. Seronok tengok santai-santai je.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Tercari jugak kot dah release dekat DisneyHotstar. Hampeh takde lagi. Ha3😅

    ReplyDelete
  4. Tak tertengok lagi filem ni walaupun minat giler kat The Rock and Emily Blunt

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.